16. آذر 1393 - 12:28
بیرجندرسا-چند روز پس از برگزاری همایش بین‌المللی خودرو و حتی قبل از آن خبرهای ضد و نقیض از حضور دوباره خودروسازان اروپایی به گوش می‌رسد آن هم دو شرکت مطرح پژو و رنو فرانسه که سابقه مشارکتشان با خودروسازان داخلی به سال‌ها قبل بازمی‌گردد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تبیان, در مدت زمان یک سال و چند ماهی که از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد و پس ازچند دور مذاکرات هسته‌ای یکی از موضوعاتی که در بخش اقتصادی درباره سخن به فراوانی گفته شده، حضور دوباره خودروسازان اروپایی در ایران و از سرگیری فعالیت آنها با کمرنگ شدن و یا لغو تحریم‌های هسته‌ای است.

در این میان محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت، مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این‌باره البته خط و نشان‌هایی نیز کشیدند و آمدن و ماندن پژو و رنو را نیز مشروط به شرط‌هایی کردند که یکی از آنها پرداخت غرامت حاصل از عدم عمل به قرارداد در مدت زمان تعیین شده از سوی پژو بود که هاشم یکه‌زارع، مدیر عامل ایران خودرو خواستار آن شد و تاکید کرد که ارگر پژو بخواهد باردیگر با ایران خودرو مشارکت کند ابتدا باید غرامت بپردازد تا سپس درباره شرایط جدید مشارکت با هم به توافق برسیم.

اکنون در حالی سخن از بازگشت شرکت پژو به ایران مطرح است که این شرکت دو سال قبل و پس از 23 سال همکاری با شرکت ایران خودرو، به صورت یکطرفه این همکاری را قطع کرد. در اواخر سال 1390 و اوایل سال 139191 با تشدید تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران به بهانه برنامه هسته‌ای و فروش 6 درصد از سهام شرکت پژو به جنرال‌موتورز آمریکا، احتمال قطع رابطه ایران خودرو و پژو فرانسه قوت گرفت. در آن زمان مدیران پژو برای جبران ضرر بحران مالی اروپا و امید به حضور در بازارهای آمریکا، شراکت با جنرال موتورز را به حضور در ایران ترجیح دادند و این شرکت فرانسوی در حالی که دو سال از قراردادش با ایران باقی مانده بود ترجیح داد تا دومین بازار بزرگ فروش خودروهای خود را در فروردین 1391 ترک کند. اصرار مدیران وقت ایران خودرو برای ماندن پژو در ایران و رایزنی‌های مختلف هم جواب نداد و در یک فراخوان یک هفته‌ای 31 کارشناس این شرکت، ایران را ترک کردند. چند ماه بعد رنو شرکت دیگر خودروسازی فرانسوی نیز اعلام کرد تا رابطه خود با ایران خودرو را به حالت تعلیق در می‌آورد.

در حالی سخن از بازگشت شرکت پژو به ایران مطرح است که این شرکت دو سال قبل و پس از 23 سال همکاری با شرکت ایران خودرو، به صورت یکطرفه این همکاری را قطع کرد

 این تعلیق ارتباط، منجر به کاهش تولید تندر90 در شرکت خودروسازی سایپا شد، زیرا قطعات آن به کندی به کشور می‌رسید. اما پژو پس از قطع ارتباط با ایران، روزگار چندان خوشی را طی نکرد. کنار رفتن دومین بازار بزرگ خودرو فرانسه به قیمت بیکار شدن 100 هزار کارگر این شرکت و ضرردهی این شرکت تمام شد. پژو در سال 2012، 5 میلیارد یورو و در سال 2013 ، دو میلیارد و 300 میلیون یورو ضرر کرد. اتفاقاتی که باعث شد تا این شرکت حاضر شود 30 درصد از سهام خودش را به یک شرکت چینی به نام دونگفنگ واگذار کند؛ اتفاقی که چندان به مذاق شریک آمریکایی آنها خوش نیامد و آنها تصمیم گرفتند به شراکت خود با پژو پایان دهند.

پس از انتخابات خرداد 1392 و شرایط جدید سیاسی در ایران این شرکت فرانسوی تصمیم گرفت تا راهی برای بازگشت به ایران پیدا کند، به همین دلیل در شهریور این سال دست به دامن یک شرکت واسطه‌ای به نام فیدال شد اما مذاکرات نماینده شرکت فیدال با رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و شرکت ایران خودرو به جایی نرسید. اما پس از توافق 3 آذر در ژنو بر سر برنامه هسته‌ای، پژو و رنو برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کردند. تا اینکه در 15 اردیبهشت 1393، ماکسیم پیکا، مدیرعامل پژو به همراه هیئتی از این شرکت راهی تهران شد و در 10 ساعت مذاکره با هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو به توافقات نسبی با ایران خودرو دست یافت. سپس کما، قائم مقام شرکت پژو و پیمان کارگر، مدیر ایرانی بخش خاورمیانه رنو با شرکت در دومین نمایشگاه بین ‌المللی خودرو در تهران حضور پیدا کردند و درنهایت پس از جلسات میان نمایندگان این شرکت‌های فرانسوی و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، کما و کارگر با اعلام همکاری دوباره با ایران با دست پر به فرانسه بازگشتند تا این دو شرکت بدون هیچ دردسری بار دیگر پا به بازار ایران بگذارند.

 

روابط تجاری پژو با ایران

پژو در مدت طولانی همکاری خود با ایران در ارائه محصول جدید بسیار کند عمل کرده در حالی که در حال حاضر 6 محصول جدید روانه بازار چین کرده است. در همین‌باره محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیئت مدیره انجمن خودروسازان گفت: پژو رابطه تجاری مناسبی را با ایران خودرو برقرار نکرده و شاید اگر به‌طور مستقل قدم به بازار بگذارد مزیت‌های بیشتری را برای کشور داشته باشد. وی افزود: حضور مستقل پژو باعث می‌شود که محصولات جدید این شرکت روانه بازار ایران شود. از سوی دیگر پایه‌گذار شرکت پژو سیتروئن که پژو زیرمجموعه این شرکت به شمار می‌رود یک صهیونیست است. نماد شرکت پژو نیز از جمله نمادهای صهیونیستی به شمار می‌رود که قرابت زیادی با نماد رژیم صهیونیستی دارد. بازگشت پژو به ایران و ذوق‌زدگی برخی از مسئولان از این بازگشت در شرایطی اتفاق می‌افتد که هیچ تضمینی برای تداوم همکاری این شرکت با ایران خودرو در صورت تداوم تحریم ها وجود ندارد. این در حالی که یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد که پژو بیش از ایران به ارتباط با ایران نیاز دارد و این پرسش مطرح می‌شود چرا ما نباید به برقراری ارتباط با شرکت‌های خودروسازی دیگر توجه کنیم؟

پس از انتخابات خرداد 1392 و شرایط جدید سیاسی در ایران این شرکت فرانسوی تصمیم گرفت تا راهی برای بازگشت به ایران پیدا کند، به همین دلیل در شهریور این سال دست به دامن یک شرکت واسطه‌ای به نام فیدال شد

چندبار گزیده شویم؟

با وجود همه شواهد و قرائن و عمل نکردن شرکت‌هایی همچون پژو و رنو به تعهدات خود در برابر شهروندان ایرانی که مصرف‌کنندگان محصولات آنها هستند و در چند سال اخیر نیز ضرر و زیان‌ها هنگفتی را بابت قطع همکاری یکطرفه پژو و رنو پرداخت کرده‌اند، لازم است تا شرکت‌های خودروساز داخلی تنها به سودهای آنی نیندیشند. همان‌گونه که گفته شد از آنجا که مصرف‌کنندگان و خریداران این خودروها، شهروندان ایرانی هستند و در صورت بروز مشکل و رفتن خودروسازان خارجی، خودروسازان داخلی به هیچ روی پاسخگوی نیازها و مشکلات به‌وجود آمده برای خریداران و مشتریان خود نیستند همان‌طور که در این چند سال نبوده‌اند و نتوانستند قطعات مورد نیاز این‌گونه خودروها را تامین کنند و با کاهش تیراژ تولید، از تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش شده سرباز زده و خودروهای جایگزین تحویل دهند، بنابراین در قدم اول باید خودورسازان داخلی به فکر مشتریان و مصرف‌کنندگان ایرانی باشند نه جیب خود.

 

نظرات کاربران