کدخبر: ٤۱۱۱٦
۲۷ خرداد ۱۳۹٤ ساعت ۱۰:۰۱
چاپ

در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی تاکید شد؛

استفاده از ظرفیت مساجد برای کاهش آمار طلاق/ اختصاص ۲۱۰ میلیون تومان اعتبار فرهنگی به سه شهرستان مرزی

استفاده از ظرفیت مساجد برای کاهش آمار طلاق/ اختصاص ۲۱۰ میلیون تومان اعتبار فرهنگی به سه شهرستان مرزی

بیرجندرسا- مسئولان خراسان جنوبی اعتیاد، خشونت و بیکاری را سه عامل افزایش طلاق در این استان اعلام کرده اند و معتقدند که باید از ظرفیت مساجد برای تقویت بنیان خانواده و کاهش آمار طلاق در این استان استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از شبستان، نشست شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی بعدازظهر روز گذشته (26 خرداد) با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد و در آن بر ضرورت تبیین راه‌های کاهش و پیشگیری از طلاق و تحکیم بنیان خانواده در جامعه تاکید شد.

 

امام جمعه بیرجند در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اظهار کرد: ماه رمضان، ماه قرآن و هدایت انسان‌ها و بینات الهی و ماه فرقان حق و باطل است.

 

حجت الاسلام علی رضایی با بیان اینکه این ماه رمضان، ماه فرهنگ و معنویت است، افزود: باید این کتاب الهی را احیا کنیم و حضرت علی علیه السلام می‌فرماید در قرآن شفای بزرگترین دردها وجود دارد و آن دردها کفر، نفاق و دورویی، بیراهه رفتن و گمراهی است.

 

وی با تاکید بر اینکه مشکلات فرهنگی مبدأ همه مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی است، گفت: متأسفانه شاهد افزایش آمار طلاق در جامعه کنونی هستیم که باید راهکارهای اساسی برای متوقف ساختن این معضل را در پیش گیریم.

 

امام جمعه بیرجند ادامه داد: باید موضوع استحکام بنیان خانواده را در شورای مشورتی مورد بحث قرار دهیم و برای کاهش طلاق در استان پیشنهاداتی کاربردی و عملی ارائه شود.

 

بیکاری؛ یکی از عوامل افزایش طلاق

حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه برای حل معضل طلاق در جامعه باید بسیج شویم، تصریح کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که بیکاری و عدم اشتغال یکی از عوامل افزایش طلاق است.

 

به گفته وی شخصیت دادن به انسان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و مساجد و سازمان‌های مردم نهاد باید در زمینه استحکام بنیان خانواده فعال شوند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به افزایش طلاق در کشور و استان، گفت: آمار بالای طلاق از هشدارهای است که باید به آن توجه بیشتری در میان مسائل دیگر داشت و به آن اندیشید.

 

احمد محبی با بیان اینکه در جلسه شورای مشورتی ذیل شورای فرهنگی، موضوع استحکام خانواده به صورت علمی مطرح شده، اظهار کرد: پیشنهادات شورای مشورتی به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود.

 

وی ادامه داد: در بخش عمومی بر مباحثی مانند ازدواج به موقع و به هنگام، مشاوره قبل ازدواج، هنر همسرداری، هم کفو بودن زوجین، عفت کلام و احترام متقابل به یکدیگر، ممنوع بودن شوخی مبتذل در خانواده و استفاده از ماهواره، صداقت بین زوجین، عدم خساست همسران در مباحث عاطفی، پرهیز از فخر فروشی و بدخلقی و آزار همسر تاکید شده است.

 

از ظرفیت مساجد برای تقویت بنیان خانواده استفاده شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت مساجد برای تقویت بنیان خانواده استفاده کرد، بیان داشت: در زمینه مشکلات اقتصادی زوجین باید برنامه‌ریزی شود و فهرستی از عواملی که موجب سستی بنیان خانواده می‌شود تهیه شود.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: شبکه ارزشمند تبلیغی از تشکل‌های موثر برای استحکام خانواده و کاهش طلاق در سطح جامعه است.

 

حجت الاسلام کاظم لطفیان گفت: طرح مشاوران مذهبی در مدارس خراسان جنوبی یکی از طرح‌هایی است که توسط سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با کمک آموزش و پرورش استان در سطح مدارس دخترانه و پسرانه انجام می‌شود.

 

فعالیت ۱۲۰ طلبه خواهر با عنوان مشاوران مذهبی در مدارس استان

وی با اشاره به اینکه در این طرح طلاب خواهر دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را در راستای تقویت بنیه علمی، مذهبی، فرهنگی مخاطبان فرا می‌گیرند، افزود: در حال حاضر تعداد 120 طلبه خواهر با عنوان مشاوران مذهبی در سطح مدارس استان حضور دارند.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی برای استفاده از ظرفیت مشاوران مذهبی و مبلغین در راستای استحکام بنیان خانواده اعلام آمادگی کرد.

 

رئیس شوراهای اسلامی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه بیکاری مهمترین علت برای بحث افزایش طلاق است، گفت: هم اکنون معضل بیکاری در جامعه بیداد کرده و به قول معروف بسیاری صورت خود را با سیلی سرخ دارند.

 

محمد رضا قرائی ادامه داد: زوج در صورت بیکاری نمی‌تواند در قبال حقوق و تکالیف خانواده پاسخگو باشد که همین امر موجب اختلاف بین آنها شده و جدايي و طلاق تنها راه رسیدن به آرامش مي‌شود.

 

اختصاص ۲۱۰ میلیون تومان اعتبار فرهنگی به سه شهرستان مرزی خراسان جنوبی

به گفته وی باید روحانیون در استان فرهنگ‌سازی کنند چرا که چشم و هم‌چشمی در خانواده‌ها زیاده شده است وباید گذشته و امروز جامعه آسیب‌شناسی شود که چرا سن ازدواج بالا رفته و طلاق در کشور رشد کرده است و این مهم باید از سوی دستگاه‌های فرهنگی در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

 

مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: برای سه شهرستان مرزی در خطر استان شامل سربیشه، درمیان و نهبندان، مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان اعتبار فرهنگی علاوه بر سرانه کانونها از مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده‌ایم.

 

حجت الاسلام رمضان زاهدی خطاب تاکید کرد: به مدیران کانون‌ها گفته شده اختصاص اعتبار از این محل مشروط به ارائه طرح با موضوعات مقابله با خشکسالی، اعتیاد، اشتغالزایی، مقابله با وهابیت و تهاجم فرهنگی، تهدیدات مرزی و سبک زندگی است.

 

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه گسترش بدحجابی، عامل سست شدن بنیان خانواده و افزایش آمار طلاق است، اظهار کرد: همچنین کمبود مهارت های زناشویی، الگوبرداری از رسانه های غربی مبتذل ازجمله مهمترین عوامل وقوع طلاق هستند.

 

حجت الاسلام محمد تقی ایزدخواه با تاکید بر اینکه درحال حاضر کشور ما در معرض شديدترين تهاجمات فرهنگي قرار دارد، تصریح کرد: استكبار جهاني با امكانات بسيار گسترده و بكارگيري صدها فرستنده راديويي و تلويزيوني و كانال‌هاي بي‌شمار ماهواره‌اي به شدت مي‌كوشند تا ارزش‌هاي اخلاقي و اعتقادات ديني را زير سؤال برده و جوانان مسلمان را به سمت اباحي‌گري و بي‌حيايي سوق دهند و بي‌بند و باري را ترويج كنند.

 

اعتیاد، خشونت و بیکاری؛ سه عامل افزایش طلاق

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: جامعه‌شناسان سه معضل اعتیاد، خشونت و بیکاری را برای جامعه مطرح می‌کنند که هر سه معضل زمینه طلاق هستند.

 

عباس لامعی افزود: بر اساس آمار مشاوران آموزش و پرورش 85 درصد طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی است و 50 درصد طلاق در استان در چهار سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد.

 

وی ادامه داد: 35 درصد زوجین در پنج سال نخست زندگی دارای دارای یک یا دو فرزند هستند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید مسئله بیکاری در جامعه را جدی بگیریم، عنوان کرد: باید به مقطع پیش دبستانی و دبستان در خصوص فرهنگ سازی اهمیت دهیم.

 

لامعی خاطرنشان کرد: 57 درصد فرهنگیان خراسان جنوبی خانم هستند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.