کدخبر: ۳٦۹۰٤
۱۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵٤
چاپ

مدیر پایگاه بافت تاریخی بیرجند:

حسینه نواب بیرجند، بنایی تاریخی در بافت قدیم بیرجند

حسینه نواب بیرجند، بنایی تاریخی در بافت قدیم بیرجند

بیرجندرسا-مدیر پایگاه بافت تاریخی بیرجند گفت: حسینیه نواب بیرجند در داخل بافت قدیم و در محله چهار درخت شهر بیرجند قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: حسینیه نواب در بیرجند، در محله چهار درخت در کوچه خواجه‌ها واقع شده و این اثر در تاریخ۱۱مرداد ۱۳۷۶با شماره ثبت ۱۸۸۴ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 وی ادامه اداد: حسینيه نواب بيرجند در دوره قاجار و به فرمان اميرزاده خاتون ملقب به "نواب" يا "بي‌بي نواب"، از زنان معتقد خاندان خزیمه ساخته شده است.

وی با بیان اینکه اين بنا دارای دو ایوان در ضلع شمالی و جنوبی است ادامه داد: مهم‌ترين ويژگي اين بنا تزيينات زيباي گچبري آن است كه در جاي جاي آن ديده مي‌شود. اين تزيينات شامل مقرنس، رسمي‌بندي، كتيبه‌هاي گچي و گچبري‌هاي اسليمي و گل و گياه است، در اين گچبري‌ها قسمتي از اشعار محتشم كاشاني كه خود بزرگترين مرثيه سراي عهد صفوي در دوران شاه طهماسب بوده، در رثای اباعبدالله الحسين به صورت برجسته ديده مي‌شود.

مدیر پایگاه بافت تاریخی بیرجند گفت: این حسینیه در داخل بافت قدیم و در محله چهار درخت شهر بیرجند قرار دارد، و در طول تاریخ پذیرای طبقات گوناگون مردم اعم از رجال سیاسی، نظامی و کسبه بوده است.

نصرآبادی ادامه داد: ايوان‌های به‌كار رفته در ساختمان این بنا را می‌توان یکی از بخش‌های مهم اين تكيه معرفی کرد. به طوری که، ايوان سمت جنوب‌ دارای ويژگی منحصر به‌ فرد تزیينات گچبری است.

وی افزود: همچنین، ايوان ديگری در سمت شمال صحن قرار گرفته که در پشت اين ايوان اتاق ساده با طاقچه‌های متعدد قرار گرفته كه زيبايی خاصی را برای ايوان به ارمغان آورده است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.