کدخبر: ۸٤٦۸۸
۰۱ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱۹:۵۲
چاپ

بودجه شهرداری‌های خراسان جنوبی ۲.۵ برابر شد

بیرجندرسا-معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال بودجه شهرداری‌های استان ۲.۵ برابر افزایش یافته که زمینه ارایه خدمات بهتر و بیشتر به شهروندان را فراهم می‌کند لذا برای تحقق آن تلاش شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی استانداری، علیرضا عباس‌ زاده روز شنبه در گردهمایی شهرداران استان با حضور استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد بودجه شهرداری‌های استان از اعتبارات دولت تامین شده که معمولا در پروژه‌های اولویت‌دار هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار باید شهرداری‌ها نقش آفرینی بیشتری داشته باشند ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن هم از برنامه‌های مهم دولت است که شهرداری‌ها تاکنون همکاری خوبی داشته‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فعالیت شهرداری‌ها در ۲ سال اخیر چشمگیر و قابل قبول بوده است اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ مجموع بودجه شهرداری ها پنج هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال، سال ۱۴۰۱ این رقم به هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال رسید، سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال و امسال به بیش از ۲۳ هزارمیلیارد ریال رسیده که افزایش بودجه شهرداری‌ها نشان از حضور بیشتر در حوزه مدیریت شهری است.

وی افزود: بودجه سالانه شهرداری تعیین می‌کند که چه میزان کار و ماموریت مدیریت شهری انجام می‌شود.

عباس‌زاده بیان کرد: ورود شهرداری‌ها به حوزه سرمایه‌گذاری از تاکیدهای مهم استاندار خراسان جنوبی بوده که جا دارد این حوزه را آنقدر گسترده کنیم تا همه بودجه از این محل تامین شود.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی از لحاظ ثبت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سامانه تسهیلات سازمان شهرداری‌ها رتبه سوم را کسب کرده و این آمادگی در استان ایجاد شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اغلب شهرداری‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری ورود پیدا کرده‌اند که رقم مجموع سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده از سوی شهرداری های استان ۲۱ هزار میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: ۱۵ طرح سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و ۹ طرح سرمایه‌گذاری مشارکتی، آمارهای خوبی است و نشان می‌دهد شهرداری‌ها به سمت درآمد پایدار حرکت کرده‌اند.

عباس زاده گفت: در سال ۱۴۰۰ فقط ۲ دستگاه به ارزش ۲.۹ میلیارد تومان به شهرداری‌های استان اختصاص یافت که این کمک‌ها در سال ۱۴۰۱ به ۳۹ دستگاه به ارزش هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال رسید.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۲ دستگاه ماشین آلات با اعتبار ۴۴۰ میلیارد ریال به مجموعه شهرداری‌های استان اضافه شد افزود: از استقرار دولت سیزدهم تاکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال فقط در حوزه تامین ادوات و ماشین آلات به شهرداری‌های استان مساعدت شد که اگر این روند ادامه پیدا کند تا پایان دولت سیزدهم به وضعیت نسبتا مطلوبی خواهیم رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به افزایش ۱۸ درصد سهمیه قیر استان عنوان کرد: آسفالت و بهسازی یک میلیون و ۱۶۰ مترمربع از معابر شهری مساعدت دولت بوده و ۶هزار و ۹۹۹ تن قیر رایگان در سال گذشته به شهرداری‌های استان اختصاص یافت که در نوسازی یا ایجاد معابر ایجاد موثر بوده است.

وی با بیان اینکه شهرداری‌های در آماده سازی ۲۸ سایت نهضت ملی مسکن استان همکاری دارند گفت: ۱۷۶ پروژه در شهرداری‌های استان هفته دولت و دهه فجر سال گذشته با اعتبار بیش از ۸۳۰ میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی شده است.

عباس زاده گفت: قانون، شوراها را از دخالت در امور اجرایی شهرداری‌ها منع کرده لذا اگر شهردار تشخیص داد که شورا با مصوبه‌ای مخالفت دارد باید به استانداری اعلام تا پیگیری شود.

وی تاکید کرد: دخالت شورا در امور شهرداری بیشتر در مصوبات شوراها خود را نشان می‌‍دهد لذا مصوبات در هیات تطبیق باید مدیریت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: اقدامی در دفتر امور شهری و شوراهای استانداری شروع شده که شوراها باید نسبت به وظایف و ماموریت‌های خود پاسخ دهند.

وی بیان کرد: شوراهای شهر باید بر امور تخصصی خودشان تمرکز کنند و از دخالت در امور شهرداری ها بپرهیزند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی هم گفت: گردهمایی شهرداران در زمان‌های متوالی برگزار شده که در سال گذشته ۸۱ مصوبه در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری با حضور ۴۴ مدیر استانی داشتیم و تا حدود زیادی از حجم چالش‌ها کاسته حتی برخی موارد که ممکن است به مرجع حل اختلاف برود در همین جلسات رفع شده است.

علیرضا صفری افزد: خراسان جنوبی سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر در بحث آموزش شهرداری‌ها شده که ۲۰ کارگاه تخصصی و عمومی برنامه‌ریزی و ۶ سفر آموزشی شهرداران هم برگزار شد.

وی با بیان اینکه پیوست فرهنگی پارک‌ها و بوستان‌ها سال گذشته تهیه شد ادامه داد: در شورای پژوهش شهرداری‌های استان ۱۰ طرح پژوهشی شهری و ۱۳ طرح روستایی مصوب شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به ارائه ۶ مقاله از سوی شهرداری‌های استان در جشنواره پژوهش و نوآوری عنوان کرد:۱۰ نفر از شهرداران در جشنواره پژوهشی شرکت کردند.

وی بیان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری ها هم از حیث ثبت اطلاعات در سامانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری سازمان همیاری شهرداری‌های کشور حایز رتبه سوم شدیم.

صفری همچنین گفت: کمبود نیروی انسانی، شهرداری‌ها را دچار مشکل کرده و نیاز است مجوزهای لازم از وزارت کشور و سازمان امور استخدامی اخذ شود.

وی افزود: از آنجایی که شهرداری‌ها، حقوق نیروی انسانی را از بودجه داخلی تامین می‌کنند انتظار می‌رود استخدام نیرو از مسیر صدور مجوز جدا شود.

همراهی بیشتر بانک‌ها با شهرداری ها در ارائه تسهیلات، برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی، توجه بیشتر به مسایل حقوقی شهرداری‌ها، تاکید بر همکاری شهرداری‌ها با برگزاری کنگره ۲ هزار شهید و طرح مسطورا، لزوم استفاده شهرداری ها از انرژی‌‍‌های تجدیدپذیر، نظارت بر حق الاجاره چاه‌های آب دولتی و لزوم توجه بیشتر به مطالبات شهرداری‌ها در بحث مولدسازی از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست بود.