کدخبر: ٤۱۸۷٦
۰۸ مرداد ۱۳۹٤ ساعت ۰۷:٤٤
چاپ

با افزایش 343 هزار میلیارد تومان در دو سال اخیر، حجم نقدینگی به 816 هزار میلیارد رسید

با افزایش 343 هزار میلیارد تومان در دو سال اخیر، حجم نقدینگی به 816 هزار میلیارد رسید

بیرجندرسا- حجم نقدینگی در خردادماه سال 1392 حدود 480 هزار میلیارد تومان بود که در خردادماه سال 1393 با حدود 145 هزار میلیارد تومان افزایش به 618 هزار میلیارد تومان رسید و مجددا با رشدی بیشتر در خردادماه امسال به 816 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از مشرق, بر اساس آمار اعلامی بانک مرکزی، حجم نقدینگی در خردادماه سال 1392 حدود 480 هزار میلیارد تومان بود که در خردادماه سال 1393 با حدود 145 هزار میلیارد تومان افزایش به 618 هزار میلیارد تومان رسید و مجددا با رشدی بیشتر در خردادماه امسال به 816 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

به گواه آمار فوق، حجم نقدینگی در یک سال منتهی به خردادماه امسال نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

حجم نقدینگی نسبت به ابتدای دولت (ابتدای مردادماه 1392) نزدیک به 336 هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است حجم نقدینگی در 8 سال دولت قبل نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان افزایش یافته بود و مسئولان دولت از منتقدان جدی رشد نقدینگی در دولت قبل بوده و هستند.

به عنوان مثال، حسن روحانی 5 آذر 1392 در ارائه گزارش 100 روزه خود به مردم، اظهار داشت: اولین عامل بزرگ که موجب تورم شده، رشد بی حساب نقدینگی در جامعه‌ بود. در سال ۸۴ نقدینگی، ۶۸ هزار میلیارد تومان بود، در پایان دولت رقمی در حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان که درحال حاضر هم از مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. شما ۶۸ را نسبت به ۵۰۰ در نظر بگیرید، هفت برابر شده است، یعنی نقدینگی کشور ۷ برابر شده است. برای اینکه موضوع روشن‌تر شود عرض کنم که یک بخشی از این نقدینگی مربوط می‌شود به بدهی دولت به سیستم بانکی و شما می‌بینید که وقتی نقدینگی اضافه شده و تعهد دولت اضافه شود از بانک مرکزی مرتب استقراض شود، آن هم پول پرقدرت، چه مشکلی را برای مردم ایجاد می‌کند.

سیل بنیان‌کن به 816 هزار میلیارد تومان رسیدروحانی در آن مقطع که چند ماهی از دولت می‌گذشت از توقف رشد نقدینگی در دولت خود هم سخن گفت: ما باید رشد نقدینگی در جامعه را مهار کنیم و الان آمار و ارقام نشان می‌دهد در همین دو سه ماهه؛ این رشد متوقف شده و حالت نزولی پیدا کرده است.
دلیل اینکه در ماه‌های گذشته رشد تورم ۲.۲ بوده و حالا ۱.۲ شده. همین است که ما نقدینگی را داریم کنترل و مهار می‌کنیم، مخصوصاً آنجایی که بحث پایه پولی است و بحث پول بانک مرکزی است که باید حواسمان جمع باشد چه کار کنیم و چه جوری از این پول استفاده و بهره‌برداری ‌کنیم.


روحانی 13 شهریور 1392 نیز یکی از برنامه‌های دولت یازدهم را کنترل نقدینگی خواند و گفت: از سوی دیگر، نقدینگی ما رقم بسیار بالایی است. در پایان تیرماه رقم نقدینگی ما ۴۷۹ هزار میلیارد تومان بوده است. چیزی که در سال ۱۳۸۴، شصت و خرده‌ای هزار میلیارد بوده است. مشکل این نقدینگی این است که سیل مخربی است که شما نمی‌دانید به چه سمتی حرکت می‌کند. به سمت ارز یا مسکن؟ این سیل به هر سمتی حرکت کند، مخرب است و قیمت‌ها را آنچنان افزایش می‌دهد که از کنترل دولت خارج می‌کند.

 

سیل بنیان‌کن به 816 هزار میلیارد تومان رسید


البته انتقادات روحانی از رشد نقدینگی در دولت‌‌های نهم و دهم، به 2 سال اخیر مربوط نیست و او از مدت‌ها قبل منتقد رشد نقدینگی در آن دولت‌ بود.

به عنوان مثال، روحانی 23 مهر 1391 با طرح این پرسش که چرا در کشور نقدینگی بی حساب و کتاب رشد می‌کند؟ تصریح کرد: از سال 1384 نقدینگی در کشور 69 هزار میلیارد تومان بود، اما امروز پس از هفت سال نقدینگی به 400 هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی در این 7سال نقدینگی 6 برابر رشد داشته است در حالی که رشد نقدینگی سیل بنیان‌کن است حالا بانک مرکزی نرخ تورم را هرچقدر می‌خواهد اعلام کند، از همین رشد نقدینگی می‌توان فهمید که در کشور چه می‌گذرد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.