کدخبر: ٤۱۰٦۷
۲۱ خرداد ۱۳۹٤ ساعت ۱۷:۳۰
چاپ

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بیکاری ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بیکاری ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد

بیرجندرسا- نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که در راستای اهمیت و جایگاه فنی و حرفه‌ای فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است، تصریح کرد: جوانان با توجه به این‌که با امورات رشته‌ها و فرهنگ فنی و حرفه‌ای آشنا نیستند مجبور به انتخاب رشته‌های تحصیلی‌ای شده که به آن علاقمند نبوده و این عامل سبب رشد بیکاری در جامعه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، در همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال که به همت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در محل سالن اجلاس صدا و سیما برگزار شد حضور یافت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران از بیکاری ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد. وی با تاکید بر این‌که در راستای اهمیت و جایگاه فنی و حرفه‌ای فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است، تصریح کرد: جوانان با توجه به این‌که با امورات رشته‌ها و فرهنگ فنی و حرفه‌ای آشنا نیستند مجبور به انتخاب رشته‌های تحصیلی‌ای شده که به آن علاقمند نبوده و این عامل سبب رشد بیکاری در جامعه می‌شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این جوانان اگر به جای انتخاب رشته‌های ناشناخته درسی به سمت و سوی دوره‌های فنی و حرفه‌ای روی آورند نه تنها مشکل اشتغال آنها رفع شده که برای گروه دیگری نیز اشتغال ایجاد می‌کنند.

ایجاد اشتغال نیازمند فرهنگ است/نادیده گرفتن بازار کار در جامعه

عبادی با اشاره به این‌که ایجاد اشتغال نیازمند فرهنگ است، افزود: نیاز است فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی برای نسل جوان ترویج یابد. وی متذکر شد: جوانان باید به سمت و سوی آموزش‌های عالی اما هدفمند حرکت کنند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امید است بحث فنی و حرفه‌ای و اهمیت و جایگاه آن برای جامعه روشن‌تر شده و مورد استقبال نسل جوانان قرار بگیرد چراکه زمینه‌ساز بازار کار خوبی خواهد شد.

عبادی با انتقاد از این‌که در جامعه ما بازار کار زیاد مورد توجه قرار نگرفته و نادیده انگاشته شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در کشور ما میزان بیکاری بسیار بالا رفته و نگران کننده شده است اما هدایت‌گری خوبی برای جوانان صورت نمی‌گیرد تا منشا اثرات مثبت برای آنها باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: تصور اینکه همه باید به دانشگاه بروند به فرهنگی در میان مردم تبدیل شده و شرافت و عزت اجتماعی به داشتن تحصیلات عالی موکول شده است. وی با بیان اینکه مزایای تحصیلات را نمی توان انکار کرد، گفت: تحصیلات دانشگاهی خوب است اما آیا در این زمینه باید یک مسابقه بزرگ صورت بگیرد و همه باید به دنبال تحصیلات عالیه برویم؟

۴۰درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران بیکارند

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه عمده بیکاران را افراد تحصیلکرده تشکیل می دهند، تصریح کرد: ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران بیکارند.وی با اشاره به نمونه های موفق محدودسازی آموزش عالی در برخی کشورها خاطرنشان کرد: ۱۷ درصد دانش آموزان آلمانی در قالب برنامه ای به آموزش عالی راه می یابند و در کنار آن فنی و حرفه ای ایجاد شده و دانش آموزان را برای حضور در این دوره ها تشویق می کند و حتی محصلان فنی حرفه ای بورسیه می شوند.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه ورود همه به آموزش عالی یک خطر بزرگ امنیتی ایجاد می کند، تاکید کرد: در این مسیر چالش های امنیتی بزرگی در آینده نه چندان دور می بینم چرا که با خیل عظیم فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بیکار مواجه خواهیم شد که جویای کار هستند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه باید عزت اجتماعی در جامعه بازتعریف شود و رسانه ها در این زمینه نقش موثری ایفا می کنند، تاکید کرد: آموزش عالی مخصوصا تحصیلات تکمیلی باید محدود شود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.