کدخبر: ۳٦٤۵۰
۰۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰٤
چاپ

ابراهیمی:

نگاه دانشگاه‌های خراسان جنوبی باید فراملی شود

نگاه دانشگاه‌های خراسان جنوبی باید فراملی شود

بیرجندرسا-رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند دانشگاهی بودن و داشتن بالغ بر ۴۲ هزار دانشجو را از محاسن استان دانست و گفت: به تدریج دانشگاه‌های باید در راستای فراملی در استان اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا, حسین ابراهیمی صبح شنبه در نشست خبری اظهار کرد: طی یک ماه و نیم آینده بخش کنسولی نمایندگی وزارت امور خارجه در استان راه‌اندازی می‌شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند با بیان اینکه تعداد دانشجویان استانی مشغول به تحصیل در خارج کم نیستند، اظهارکرد: برای سهولت در انجام برخی از کارهای کنسولی این افراد در قالب تایید اسناد، بخش کنسولی نمایندگی وزارت امور خارجه در استان راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: راه‌اندازی این بخش نیازمند امکان‌سنجی کلی از نوع مراجعات و کسب مجوزهای مربوطه است که تحقق این امر به یک پروسه ۳۰ تا ۴۵ روزه نیاز دارد.

ابراهیمی در خصوص صدور ویزا در استان افزود: این نمایندگی به هیچ عنوان ویزا صادر نمی‌کند و صدور ویزا برای ایرانیان تنها از طریق سفارتخانه‌ها در تهران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اما این نمایندگی در تلاش است برای ورود اتباع خارجی به استان در صورت اخذ مجوز و انجام یکسری مقدمات، ویزا صادر کند.

ابراهیمی لازمه ورود اتباع خارجی به استان را راه‌اندازی پروازهای بین‌المللی دانست و گفت: برای ورود بیشتر اتباع خارجی و رونق گردشگری نیاز است تا پروازهای بین‌المللی برای سایر کشورها در استان راه‌اندازی شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند با اشاره به ظرفیت معدنی استان، اظهارکرد: پتانسیل خوبی در بخش معدنی در استان وجود دارد که می‌توان با مدیریت صحیح، سرمایه‌گذاری خارجی و هدایت سرمایه‌گذاری داخلی به رونق‌بخشی این بخش کمک کرد.

ابراهیمی جذب سرمایه‌گذار خارجی را با توجه به شرایط اقلیمی مهم دانست و گفت: مشخصه اصلی استان کم‌آبی است لذا باید در راستای ایجاد صنایع کم‌آب با بیشترین میزان اشتغال گام برداریم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند از تعریف هشت پروژه کاری برای این نمایندگی خبر داد و گفت: از این تعداد پنج پروژه اقتصادی و سه پروژه فرهنگی و کنسولی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد دستگاه‌های برخوردار از پرتال انگلیسی در استان محدود بوده اما باید دستگا‌هها در راستای به روز کردن زبان و نیاز مخاطبین تلاش کنند.

ابراهیمی بر تعامل‌های بین‌بخشی تاکید و تصریح کرد: برحسب امکان‌سنجی کاری باید زمینه حضور سفرای خارجی مقیم تهران و یا حداقل رایزن‌های آنها را به استان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه باید نوع نگاه در استان بین‌المللی شود، گفت: باید با افزایش آگاهی و دانش بین‌المللی در راستای اعزام هیئت‌های اقتصادی و تجاری استان به سایر کشورها و پذیرش هیئت‌های خارجی به استان تلاش کنیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند خراسان جنوبی را دروازه مهم اقتصادی افغانستان دانست و افزود: خراسان جنوبی به دلیل مرز مشترک با افغانستان بیشترین ارتباطات را با این کشور داشته که باید علی‌رغم این ارتباطات زمینه ارتباط با کشورهای خلیج فارس، ترکیه، شرق آسیا و اروپا نیز فراهم شود.

ابراهیمی با بیان اینکه در گذشته بالغ بر یک میلیون نفر افغانی در استان پناهده شده‌اند، بیان کرد: با توجه به مراودات خوب استان با افغانستان و پیشینه خوب در بحث پناهدگی امکان راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی گفت: باید زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی مرتبط با حوزه سیاست و سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کنیم تا زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی و اعتبارات سرمایه‌گذاری بیشتر شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند دانشگاهی بودن و داشتن بالغ بر ۴۲ هزار دانشجو را از محاسن استان دانست و گفت: به تدریج دانشگاه‌های باید در راستای فراملی در استان اقدام کنند.

ابراهیمی گفت: خراسان جنویی از ظرفیت دانشگاهی خوبی برخوردار بوده که می‌تواند برای انتقال تجربه به کشورهایی از جمله افغانستان و یا کسب تجربه با مدیریت صحیح و اخذ تکنولوژی از سایر کشورها اقدام کند.

وی ایجاد کرسی افغانستان شناسی در دانشگاه بیرجند را کاری بسیار مطلوب دانست و گفت: این کار دوراندیشی بسیار خوبی بوده و سبب برگزاری سمینارهای ملی و بین‌المللی در استان شده است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند گفت: خراسان جنویی از ظرفیت دانشگاهی خوبی برخوردار بوده که می‌تواند برای انتقال تجربه به کشورهایی از جمله افغانستان و یا کسب تجربه با مدیریت صحیح و اخذ تکنولوژی از سایر کشورها اقدام کند.

ابراهیمی در خصوص رونق گردشگری افزود: خراسان جنوبی دارای تنوع جاذبه‌های گردشگری به ویژه در بخش طبیعت‌گردی، تاریخی و فرهنگی است و مزیت نسبی سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش وجود دارد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند بر همکاری فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با شهرداری‌ها و شوراهای شهر نیز تاکید کرد و گفت: بین کشورهای مختلف به ویژه توسط شهرداری‌ها و شوراهای شهر ارتباطاتی در قالب خواهرخواندگی وجود دارد.

وی بیان کرد: در بحث مدیریت شهری نوعی سرمایه‌گذاری خارجی مطرح می‌شود که در گردشگری نیز تاثیرگذار است.

ابراهیمی هدف از این ارتباطات را انتقال تجربه در قالب مدیریت شهری دانست و گفت: با همکاری شهرداری‌ها باید این کار طی مراسمی در قالب اعزام هیئت یا پذیرش هیئت خارجی به وهله اجرا برسد.

ابراهیمی برگزاری همایش نخبگان استانی مقیم خارج از کشور را مهم دانست و گفت: این کار مستلزم هماهنگی و همکاری بین‌بخشی است تا بتوان در راستای جذب سرمایه‌های هم استانی‌های خارج از کشور برای استان اقدام کرد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند بر دعوت از تورگردان‌های خارجی تاکید کرد و افزود: باید در راستای رونق گردشگری با همکاری میراث فرهنگی از تورهای خارجی در دو فصل از سال به استان دعوت تا علاوه بر گردشگری، صنایع دستی استان را نیز عرضه کنیم.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.