کدخبر: ۳۵۸۱٤
۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۳
چاپ

فعالیت 50 هزار بافنده فرش دستباف در خراسان جنوبی

فعالیت 50 هزار بافنده فرش دستباف در خراسان جنوبی

بیرجندرسا-رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف خراسان جنوبی اعلام کرد: در حال حاضرحدود 50 هزار بافنده بصورت تمام وقت، پاره‌وقت و فصلی در سطح استان به تولیدفرش اشتغال دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا , محمدحسن کامیابی‌مسک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: تاکنون حدود5200 نفر از قالیبافان برای استفاده از مزایای قانون بیمه قالیبافان شناسه‌دار به سازمان تامین‌اجتماعی معرفی و بیمه شده‌اند.
وی با بیان اینکه به تازگی بیمه قالیبافان از سوی تامین‌اجتماعی متوقف شده است، افزود: در این مورد از مسئولین و بخصوص استاندار تقاضا داریم به موضوع ورود و باتوجه به محرومیت منطقه در مورد سهمیه براساس بافنده شاغل در کشور اقدامات لازم را معمول دارند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف خراسان جنوبی درخصوص لزوم حمایت دولت از صنعت فرش دستباف، اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است و صنعت در آن پانگرفته و از سویی به لحاظ خشکسالی‌های پیاپی کشاورزی ودامداری رونقی ندارد، بافت فرش دستباف به عنوان حرفه‌ای که ریشه در فرهنگ منطقه دارد می‌تواند کمک به معیشت خانواده‌ها از خالی از سکنه شدن روستاها وعوارض احتمالی ناشی از آن جلوگیری کند.
وی درخصوص ویژگی قالی‌های خراسان جنوبی گفت: مهم‌ترین ویژگی‌های فرش دستباف استان را می‌توان استفاده از گره فارسی و شیوه پودکشی سه چین با یک پود نازک و چله‌کشی فارسی روی دارهای گردان آهنی و با کوشه پیچ یا شیرازه متصل که هنگام بافت انجام می‌شود، نام برد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.