کدخبر: ۳۵۵۹۵
۰۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۳
چاپ

زنان روستایی گرفتار نظام نابرابر اقتصادی

زنان روستایی گرفتار نظام نابرابر اقتصادی

بیرجندرسا-یک جامعه‌شناس گفت: زنان روستایی در یک نظام نابرابر اقتصادی متاسفانه کمتر از مرد سهم‌ می‌برند، این در حالی است که طی دو دهه اخیر میزان فعالیت زنان در حوزه‌های اقتصادی نسبت به مردان افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل ازایرنا, دکتر تهمینه شاوردی ، با بیان مطالب بالا اظهارکرد: با توجه به آنکه زنان کشاورز در حوزه تولید نقش حیاتی دارند، بنابراین حق دارند که دسترسی یکسانی به منابع تولیدی از قبیل زمین، سرمایه، اعتبار مالی و فن آوری و امکانات خرید و فروش محصولات داشته باشند. به همین جهت تقویت بنیه اقتصادی آنان از طریق اجرای قوانین موثر برنامه‌های فقرزدایی الزامی است.

 این جامعه‌شناس با اشاره به آمار سازمان ملل گفت: در سال 2008 از سوی سازمان ملل، 15 اکتبر برای اولین بار به عنوان روز جهانی زنان روستایی معرفی شد. طبق آمار موجود زنان کشاورز 42 درصد نیروی کار کشورهای در حال توسعه یافته را تشکیل می دهند علاوه بر آن در اوج فصل کار میزان ساعات کار کشاورزی به 15 تا 18 ساعت در روز نیز می رسد.
 
وی تاکید کرد: زنان روستایی علیرغم مسئولیت و نقشی که در بخش عمده فعالیت‌های کشاورزی و روستایی دارند، اختیارات لازم را برای تصمیم گیری در حوزه‌های اقتصادی ندارند و بیشتر آنان فاقد استقلال مالی هستند؛ در حالیکه استقلال مالی لازمه اخذ تصمیمات مناسب در این حوزه است.
 
وی گفت: محرومیت‌ها در جامعه‌ روستایی‌ بیشتر به‌ چشم‌ می‌خورد، چرا که‌ زنان‌ روستایی‌ در سخت‌ترین‌ شرایط‌ زیست‌ محیطی‌ فعالیت‌ می‌کنند و این شرایط را مهاجرت فصلی مردان نیز تشدید می کند.
 
این جامعه‌شناس اضافه‌کرد:‌ غالباً ورود زودهنگام‌ دختران‌ روستایی به‌ بازار کار برای‌ کمک‌ به‌ اقتصاد خانواده‌ آنان‌ را از تحصیل‌ محروم‌ کرده‌ است‌. زن‌ روستا ناگزیر است تلاش بیشتری نسبت به مرد در انجام امور داشته باشد که البته این امر هم به‌ دلایل‌ فرهنگی‌ و سنتی‌ خانواده‌های روستایی است. از یک سو رسیدگی به نیازهای خانواده، همسر و فرزندان به عهده زن است و از سوی دیگر او همدوش با مرد خانواده در امور کشاورزی یا دامداری مشارکت می‌کند.
 درصدی از اعتبارات خاص بخش کشاورزی، به زنان کشاورز اختصاص یابد
 شاوردی تاکید کرد: لازم است زنان جهت برخورداری از انگیزه بیشتر و افزایش مشارکت در امور کشاورزی و تولید، از مالکیت زمین بهره مند شوند و درصدی از اعتبارات خاص بخش کشاورزی، به زنان کشاورز اختصاص یابد علاوه بر آن اختلاف دستمزد و ساعات کار بین زنان و مردان کاهش یابد.
 
وی ساماندهی و ارایه راهنمایی به زنان کشاورز در جهت تولید و فرآوری مبتنی بر نیازهای بازار، ایجاد ظرفیت‌ها و توانایی در زنان کشاورز جهت استفاده از فن آوری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای زنان کشاورز تحصیلکرده را ضروری دانست.
 
شاوردی در پایان گفت: به منظور امکان دسترسی زنان به اعتبار خرید زمین، قسمت توزیع زمین باید به گونه‌ای طراحی شود که به زنان و مردان خانواده‌های فقیر بودجه ای اعطا کند تا بتوانند از فروشندگان بالقوه، زمین خریداری کنند. در این خصوص تجارب موجود نشان داده است که دو عامل خصوصی سازی و داشتن حق مالکیت زمین می توانند بیشتر از تقسیم و توزیع زمین توسط دولتها به نفع زنان باشد. به عبارتی می توان فرصتهای بیشتری برای آنان در خصوص به دست آوردن زمین از طریق خرید آن فراهم آورد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.