چاپ

شریفی:

روند رو به افزایش بیابان‌ها در استان/ کانون‌های بحرانی بیابان به 28 کانون افزایش یافت

 روند رو به افزایش بیابان‌ها در استان/ کانون‌های بحرانی بیابان به 28 کانون افزایش یافت

بیرجند رسا-مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی از خسارت 180 میلیارد تومانی خشکسالی به بخش منابع طبیعی استان طی یکسال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا ،حبیب‌الله شریفی صبح سه‌شنبه در حاشیه سفر معاون رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است که تقاضای تخصیص اعتبارات ویژه برای عملیات بیابان‌زدایی برای استان داریم.

 وی اعتبارات ملی برای مقابله با بیابان‌زدایی در استان را در سال گذشته 30 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: امسال هم پیش‌بینی می‌شود به همین میزان اعتبار تخصیص یابد.

 شریفی یکی از پروژه‌های شاخص مورد نیاز برای تخصیص اعتبار را پروژه سیاه‌کوه ذکر کرد و افزود: تخصیص اعتبار برای پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری سیاه‌کوه در دولت گذشته مصوب شده که در سفر معاون راهبردی رئیس جمهور از خواسته‌های بخش منابع طبیعی برای دریافت ردیف اعتبار خاص است.

 وی بیان کرد: در دولت گذشته مصوب شده بود 15 میلیارد تومان اعتبار طی برنامه پنجم توسعه به این پروژه اختصاص یابد ولی رقم محقق شده بسیار پایین بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌های متمادی و روند رو به افزایش بیابان‌زایی در استان تصریح کرد: خشکسالی طی یکسال گذشته 180 میلیارد تومان به منابع طبیعی استان خسارت وارد کرده است.

 شریفی تنها عامل مهم بیابان‌زایی در استان را خشکسالی دانست و گفت: در طی چند سال خشکسالی روند بیابان‌زایی در استان رو به افزایش بوده به طوری که کانون‌های بحرانی بیابان استان از 12 کانون به 22 کانون افزایش یافته و پس از الحاق شهرستان طبس نیز به 28 کانون رسیده است.

 وی مساحت بیابان‌های استان را یک میلیون و 300 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: در سال گذشته اعتبار خشکسالی نداشته‌ایم و آخرین رقم تخصیص اعتبارات خشکسالی در سال 91 به میزان یک میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

کاهش 30 درصدی تولید علوفه در استان

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال جاری و تداوم خشکسالی تصریح کرد: این مهم اثر منفی بر تولید علوفه مراتع داشته است.

 شریفی با بیان اینکه در شرایط نرمال تولید علوفه مراتع در استان 830 هزار تن بوده است، بیان کرد: این میزان در سال جاری 30 درصد کاهش دارد.

 وی اظهار کرد: در بارندگی‌های سال جاری حدود 22 میلیون مترمکعب روان‌آب در استان مهار و ذخیره شده است.

شریفی در ادامه از افتتاح 17 پروژه منابع طبیعی استان در هفته دولت خبر داد و افزود: برای این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان هزینه شده است.

 وی با بیان اینکه پراکندگی این پروژه‌ها در تمامی شهرستان‌های استان است، بیان داشت: افتتاح بندهای خاکی، سازه‌های گاویونی و تلمبه‌های بادی در مراتع برای تأمین آب شرب دام از جمله این پروژه‌ها است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.