کدخبر: ۳۳۲۳۵
۰٤ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
چاپ

به بهانه هفته دولت، حکمت علوی برای دولتمردان

جدیت در برخورد با انحرافات عقیدتی منش سیاسی امام علی(ع) بود

جدیت در برخورد با انحرافات عقیدتی منش سیاسی امام علی(ع) بود

بیرجند رسا-مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سیاسی امام علی(ع) و توصیه ایشان به کارگزاران دولتی جدیت در برخورد با انحرافات عقیدتی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا  به نقل ازایکنا، حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی ، با اشاره به منش سیاسی علی بن ابیطالب(ع) گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سیاسی امام علی(ع) و توصیه ایشان به کارگزاران دولتی جدیت در برخورد با انحرافات عقیدتی بود.

وی اظهار کرد: به‌عنوان مثال ایشان با خوارج که دچار کج‌فهمی در برداشت از دین بودند به شدت برخورد کردند به‌گونه‌ای که در جنگ نهروان تنها 10 نفر از آنان توانستند از تیغ عدالت امام علی(ع) و یارانشان فرار کنند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی گفت: از طرف دیگر گروهی نیز بودند که درباره مقام امام علی(ع) غلو کرده و جایگاه خدایی برای آن حضرت قائل بودند که این افراد نیز با برخورد شدید امام مواجه شدند؛ چرا که اصل دین یعنی توحید زیر سؤال رفته بود.

اسدالهی ادامه داد: البته امام علی(ع) در برخورد با مخالفانی که شبهه داشتند و رفتارشان بر اثر عناد نبود بسیار با سعه صدر برخورد کرده و تلاش داشتند با سخنرانی‌های متعدد شبهات و سؤالاتشان را پاسخ گویند تا شاید به مسیر حق برگردنند.

جدیت امام علی(ع) در برخورد با منحرفان فکری

وی عنوان کرد: جدیت امام علی(ع) در برخورد با منحرفان فکری و اهل عناد و سعه صدر در برابر کسانی که شبهه و سؤال دارند درس بزرگی برای کارگزاران دولتی است و می‌توان نکات بسیاری از آن آموخت.

مدیرحوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی درباره رفتار امام علی(ع) با دشمنان خارجی گفت: امام در طول پنج سال دوران حکومت خویش به علت سه جنگ داخلی هیچ‌گاه فرصت رویارویی با دشمن خارجی را نیافت اما ایشان در طول 25 سال قبل از خلافت توصیه‌هایی به امیران لشگر که با سایر ملت‌ها رویارویی نظامی داشتند، کردند.

اسدالهی ادامه داد: به‌عنوان مثال ایشان بعد از رویارویی نظامی لشکر مسلمانان با ایرانیان سفارش کردند که با اسیران به اندازه شأنشان رفتار کنند و اگر زنان اسیر از دربار هستند نگذارند کرامتشان پایمال شود.

وی افزود: براساس توصیه امام علی(ع) زنان اسیر ایرانی که از دربار بودند در انتخاب همسر مختار شدند و یکی از آنان که شهربانو نام داشت امام حسین(ع) را به‌عنوان همسر خویش انتخاب کرد.

اشاره‌ای به رفتار امام علی(ع) با فرماندار خطاکار

وی درباره رفتار امام علی(ع) با فرماندار خطاکار نیز گفت: در تاریخ نقل شده است که زنی خدمت امام علی(ع) رفت و از فرماندار منصوب شده توسط ایشان شکایت کرد و گفت که فرماندار منصوبی امام، فقرا را از خود رانده و ثروتمندان را دور خویش جمع کرده است، امام علی(ع) نیز نامه توبیخی برای آن فرماندار نوشتند و وی را عزل کردند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.