کدخبر: ۲۹۳۲۰
۲۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱٤:۳۰
چاپ

حجاب و عفاف

علت خنده فرشتگان چیست؟

علت خنده فرشتگان چیست؟

بیرجند رسا- رسول خدا از جبرئیل سلام الله علیهما پرسیدند: آیا فرشتگان گریه و خنده دارند؟ و جبرئیل پاسخ داد: بله زمانی که زن بی حجاب می میرد و بستگانش او را در قبر می گذارند و روی آن زن را باخشت و خاک می پوشانند تا بدنش دیده نشود فرشتگان می خندند و ...

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از قوانین اسلامی که خدای متعال با توجه به نیاز زن به امنیت و آرامش برای او مقرر کرده حکم پر برکت حجاب است. قانونی که برای محدود کردن استعدادهای زنان نیست بلکه برای محدود کردن خطرهایی است که استعدادها و موجودیت زن را تهدید می کند.

در قرآن کریم در فرازهای مختلف سخن از حجاب و جزئیات و اهمیت آن به میان آمده است که این خود نشانگر تأکیدی ست که قرآن بر این موضوع دارد.

حجاب هدیه ای آسمانی است یرای حفظ عفت و شرم و حیا؛ برای آراستگی و زیبایی؛ حجاب مهمترین عامل برای کسب شخصیت و پاکی زنان می باشد.

یکی از علمای اسلام می فرمود: روزی زنی مسیحی نزد من آمد و اظهار نمود من از اسلام مسائلی را می دانم و از دستورات و قوانین مترقی آن در شگفتم و به اسلام علاقه دارم  ولی به خاطر حجاب به اسلام گرایش پیدا ننموده ام. در گفتگوهایی که با سایر مسلمانان در این باره داشتم نتوانستم پاسخ قانع کننده ای دریافت کنم. زیرا حجاب مانع رشد و ترقی زنان و سبب عقب ماندگی در جامعه می باشد.

مرد روحانی پس از  شنیدن ایرادهای زن گفت: آیا شما به بازار جواهر فروشان رفته اید؟ زن پاسخ داد: آری! روحانی پرسید: چرا جواهر فروشان طلا و جواهرات قیمتی را در ویترین شیشه ای نگهداری می کنند و درب آن را قفل می گذارند؟ زن گفت برای درامان ماندن از آسیب و سرقت و کوتاه کردن دست خیانتکاران.

عالم رو به زن مسیحی کرد و گفت: جنس زن مانند طلا و جواهرات لطیف و قیمتی است و می بایست از او محافظت شود همچنان که مروارید در صندوقچه صدف نگهداری می شود.اگر زنان در پوششی نباشند پیوسته مورد آزار وتعدی مفسدین و هرزگان قرار می گیرد.

در آیین اسلام زن موجودی بسیار ارزنده تر از یاقوت و مروارید می باشد. آیا پسندیده است مروارید را درجعبه های آهنین محافظت شود اما حاضر شدن زن در انظار عمومی و جلوی دین هرزگان و هوسرانان بدون حفاظ و پوشش باشد؟

آنگاه که زن خود را در پناه حجاب می برد در حقیقت طمع بد اندیشان را از خود قطع می کند و نظر کسی را به خودش جلب نمی کند. و لی اگر بدن پوشش اسلامی در معرض نگاه ها باشد مورد هجوم و آزار هرزگان قرار خواهد گرفت.

پس مشاهده می کنید که حجاب جز عاملی برای محفوظ نگه داشتن زن از آفت ها و اعطای شرافت و بزرگواری برای زن نیست. به عقیده شما اگر تنها فلسفه حجاب دور بودن از طمع بزهکاران بود گمان نمی کنید حجاب بهتر از برهنگی باشد؟ زن مسیحی در حالی اشک شوق در چشم داشت لحظه ای در فکر فرو رفت.شاید بهترین هدیه ای که کسی می توانست در آن هنگام به او هدیه کند چادری بود که بتواند از قبل خودرا نیکوتر بپوشاند. باحالتی شاد گفت اینک فقط از یک چیز رنج میبرم که چرا دیر به این حقیقت پی بردم اودر همان جلسه مسلمان شد و با شور وشوق فراوانی زبان به شهادتین گشود ونام مقدس پیامبر وعلی علیه السلام را برزبان جاری کرد اما جای بسی افسوس که اغلب بانوانی که بی حجابند ازفلسفه حکیمانه ی حجاب بی اطلاعند وبه آثار ارزنده آن توجه ندارند واز پیامدهای بی حجابی غفلت می ورزند اگر فلسفه حجاب بابیانی تازه وشیرین برای بانوان تشریح شود اغلب آنان با کمال میل به حجاب معتقد می شوند ماامر به معروف نمیکنیم سوره توبه أتامرون بالمعروف والناهون عن المنکر والحافظون لحدودلله مؤمنین کسانی هستند که امربه معروف میکنند ونهی از منکرمی نمایند وحدود خد را حفظ می نمایند.

حضرت زهرا سلام الله علیها بانوی نمونه و الگوی تمام عیاری است در اسلام برای زنانی که می خواهند در زندگی سعادتمند باشند فاطمه زهرا ملکه ی اسلام وسرور زنان جهان وپرورش یافته خاندان وحی ونبوت می باشد که از نظر معنوی به درجه کمال رسیده برزنان جهان واجب است که از آن بانوی درحه یک اسلام پیروی نمایند ودر خط آن بزرگوار گام بردارند که تنها راه سعادت و خوشبختی درآنجا می باشد حضرت زهرا مثال کامل فضیلت وتقوی ونمونه هر خوبی ونیکی می باشد چه خوشبخت است آن زنیکه پیرو آن بزرگوار باشد وچه بدبخت است آن زنیکه راه فاطمه را ترک کرده وزاه دیگری را در زندگانی اختیار نماید این سیده زنان عالم در حجاب وعفت الگویی بود بر زنان و بطور کامل این قانون حکیم را رعایت می کرد وازبی حجابی وبی حیایی و خودنمایی   زنان به کلی بیزار بود زیرا که میدانست که بی حجابی کلید همه مفسد ومقدمه بدبختیها ونزد خداوند محکوم ومردود می باشد .در تاریخ آمده روزی حضرت رسول از اصحاب پرسید خیر زن در چه می باشد؟ یاران آن بزرگوار ساکت ماندند زیرا بدرستی نمیدانستند که برای زن چه چیزی نیکوست آیا داشتن ثروت ، یا زیبایی ویا ازدواج.

وقتی حضرت زهرا سلام لله علیها از این سوال مطلع شد برای حضرت رسول جواب فرستاد :خیرالنساء أن لا یرین الرجال لا یراهن الرجال  بهترین چیز برای زن آن است که نه مرد اجنبی او را ببیند ونه او مرد بیگانه ای را مشاهده کند در اینجا اصحاب منتظر بودند که پیامبر درباره این جواب دخترش چه نظر خواهد داد پس پیامبر فرمود دخترم راست گفت و جواب درست و نیکو داد الحق فاطمه پاره تن من است.

با تصدیق این جواب پیامبر روشن کرد که خوبی  برای زنان عالم در حجاب است و بدی و بدبختی او در بی حجابی نهفته می باشد. امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند زکات زیبایی پاکدامنی است. پاکدامنی بر زیبایی شخص می افزاید چراکه مایه زیبایی درون و باطن می گردد.

چه خوب است از هر بدی انصراف نگهداری خویش از انحراف

بود عفتت شکر زیباییت                      چو باشد زکاة الجمال العفاف

در کلامی دیگر از امیر گلها علی بن ابی طالب علیه السلام آمده است هرکس عفت و پاکدامنی پیشه کند بار سنگین گناهانش سبک شود و قدر و منزلتش نزد خدا افزون گردد.

حجاب مانند دژ محکم و قلعه ایست که زن را از فساد و مفسدین حفظ می کند و از بی عفتی و بدبختی مصون می دارد. حجاب شر اشرار و خائنان را دور می کند. حجاب یک رسالت خدایی است که پیروی زنان از آن به صلاح آنان است.

خداوند زنان را مخاطب قرار داده و می فرماید: ولا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولی ای زن مبادا با خدا مخالفت کنی و دچار مهلکه شوی. زیرا ارزش وشخصیت زن در دیانت و حیا و پاکدامنی اش نهفته است.

جالب این جاست که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دوره آخر الزمان را این گونه پیش بینی کرده اند: در آخر الزمان مردانی از امت من می آیند که زنانشان جامه های بدن نما می پوشند و موهای سرشان را به شکل کوهان شتر می کنند. شما مردم بر آنان لعنت کنید زیرا آنان ملعونند و با اینکه بوی بهشت از مسافت پانصد سال استشمام می گردد،بوی بهشت بر مشامشان نخواهد رسید.

امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام می فرمایند: در آخر الزمان که بد ترین زمانهاست زنانی با بدنهایی لخت و آرایش یافته در ملاء عام و انظار عمومی ظاهر می گردندکه پیوسته به سوی لذات مادی درشتابند. آنان از دین خارجند و در آخرت در جهنم جاویدان خواهند بود.

خلاصه کلام حجاب قانونی است که از روی حکمت عرضه شده و سعادت زن و خوشبختی خانواده و سلامت اجتماع را به دنبال دارد و در عوض بی حجابی برای زن بدبختیبه بار می آورد و از معنویات خانواده می کاهد.

بانوان مومن باید برای حجاب مبلغ باشند حضرت زهرا سلام الله علیها در مدینه برای بانوان مسائل شرعی تعلیم می فرمود. حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه تفسیر قرآن می گفت.

از نظر مراجع  معظم تقلید حجب از ضروریات دین اسلام می باشد به طوری که مقام معظم رهبری می فرمایند: ال حجاب ضروری دین محسوب است و بی اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.

حضرت آیت الله بهجت می فرمایند: بی اعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است.

حرت آیت الله افی گلپایگانی همچنین می فرمایند: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد می باشد ولی بی اعتنایی به آن با عدم انکار وجوب فسق است.

باید امر به معروف را به عنوان یک واجب عینی مد نظر بگیریم و به این فکر نکنیم که به من ربطی ندارد بقیه خواهند گفت! همچنان که در انجام فریضه نماز نمی گوییم به من چه مربوط بقیه انجام خواهند داد. امر به معروف تکلیفی واجب است که بر گردن یک یک ما می باشد.اکنون احادیثی در این زمینه متذکر می شویم...

امام محمد باقرعلیه السلام می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر راه انبیا و روش شایستگان و واجبی بزرگ است.

امام رضا علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل فرمودند:وقتی امت من امر به معروف را به یکدیگر حواله دادند باید در انتظار حوادثی از طرف خدا باشند.

امام علی علیه السلام فرمودند: مومن امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر است.

در انتها چند حدیث برای بدحجابان می آوریم شاید تلنگری باشد برای بهر بودن و خدایی زیستن ...

پیامبر گرامی ما به دردانه اش حضرت زهرا سلام الله علیهما فرمودند: یا فاطمه هر زنی که خود را زینت کند و لباسهای زیبایش را بپوشد و از خانه خارج شود تا مردم به او نگاه کنند ملائکه آسمانها و زمین های هفتگانه او را لعنت کننو و پیوسته مورد غضب اللهی است تا بمیرد و دستور داده می شود او را به سوی آتش جهنم ببرند.

دردانه نبی فرمودند: زن هنگامی به خدا نزدیکتر است که سخت مراقب حجاب و عفت خود باشد. و در جایی دیگر فرمودند: بهترین زنان کسانی هستند که نه آنها مردان نامحرم را و نه مردان نا محرم آنها را نبینند.

رسول خدا از جبرئیل سلام الله علیهما پرسیدند: آیا فرشتگان گریه و خنده دارند؟ و جبرئیل پاسخ داد: بله زمانی که زن بی حجاب می میرد و بستگانش او را در قبر می گذارند و روی آن زن را باخشت و خاک می پوشانند تا بدنش دیده نشود فرشتگان می خندند و می گویند تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک می کرد و به گناه می انداخت بستگان او غیرت نشان ندادند و او را نپوشانیدند ولی اکنون که مرده است و همه از دیدنش متنفرند او را می پوشانند.مواعظ العدیده ص.90

پیامبر عزیز ما می فرمایند:هر مردی که زن خود را آرایش کند و با آن حالت از منزلش بیرون آید ان مرد دیوّت می باشد و اگر کسی چنین مردی را دیوّت بنامد گناهی نکرده و نیز زنی که خود را زینت و خوشبو نماید و از خانه اش خارج شود و شوهرش به این کار راضی باشد به ازای هر قدمی که این زن بر می دارد برای شوهرش خانه ای در جهنم بنا می شود. بحار الانوار103/249

رسول خوبی ها حضرت محمد صلی الله علیه وآله فرمود:هر زنی که به خداون سبحان و روز قیامت ایمان دارد زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی کند و همچنین موی سر و مچ خود را نمایان نمی سازد و هر کسی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین ساخته است.  مستدرک الوسائل 14/242

رسول گرامی اسلام به امیرالمومنین سلام الله علیها فرمودند: در شب معراج زنانی چند از امت خود را در عذابی شدید دیدم. زنی را دیدم که به موهای سرش آویخته شده و مغز سرش می جوشید. سوال نمودم او چه کرده است؟ گفتند او موی سرش را از نامحرم نمی پوشیده و زنی را دیدم که گوشت بدنش را با قیچی آتشین تیکه می کردند تم او چه کرده؟ گفتند خود را به نا محرمان نمایش می داده تا به او ربت کنند.  بحار الانوار ج.103

امیر المومنین علی علیه السلام: بر شما باد به پوشیدن لباس های ضخیم به درستی که کسی که لباس او نازک باشد دین او هم رقیق و نازک است.  وسائل ج.3 ص.357

در اخبار الرضا آمده: زنی که موی سش  نزد ناحرمان نمایان سازد اورا ر قیات  موهایش یزن می ک در حلی کهمغزسرش بوسیله آتش می سوزد.

در سوره احزاب آیه 57 چنین دستور بیان شده است؛ ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مومن بگو که خود را بپوشانند تا به عفت و پاکی شناخته و مورد تعرض و دستبرد هوسبازان قرار نگیرند.

به امید روزی که همه زنان جامعه عامل به دستورات الهی درسوره نور آیه 31 باشند. والسلام

رضا حاجی زاده

منبع : خاورستان

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.