بیرجندرسا-مطالعات مختلف نشان دادهاند که رعایت یک رژیم غذایی خاص، مزایای عالی برای مغز دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از مشرق،کارشناسان تغذیه میگویند کلید داشتن مغزی سالم و فعال در سنین بالاتر، بستگی دارد به نوع مواد غذایی که در بشقاب خود میگذارید.
با بالا رفتن سن، مغز ما نیز همراه با ما پیر میشود. این فرایند از دهههای ۳۰ و ۴۰ زندگی آغاز میشود و بخشهایی را که مسئول یادگیری و حافظهاند، تحت تاثیر قرار میدهد.
براساس اعلام متخصصان دانشگاه کلمبیا، سلولهای مغزی همچنین شروع به تولید ترکیبی میکنند که ممکن است نشانهای از بیماری آلزایمر باشد. با این حال، مواد مغذی موجود در برخی غذاها نشان دادهاند که میتوانند این فرایند را کُند کنند.
التهاب در بافتهای سالم با بیماریهای مزمن مرتبط است و طی دهه گذشته در چند بررسی به بیماری آلزایمر نیز ارتباط داده شده است.
«نیکولا لادلامـ رین»، کارشناس تغذیه در این رابطه میگوید: تاثیر مثبت رژیم غذایی مدیترانهای بر سلامت مغز به طور فزایندهای شناخته شده است. این امر با حجم روزافزونی از شواهد پشتیبانی میشود که مشخصات تغذیهای این رژیم را به عملکرد شناختی و حفاظت عصبی مرتبط میکند.
رژیم مدیترانهای سرشار از غذاهای ضدالتهابی است از جمله مغزها، زیتون و گوجهفرنگی. این رژیم بر گیاهان و چربیهای سالم تاکید دارد از جمله روغن زیتون فرابکر.
برای صبحانه، ماست یونانی و انواع توت را امتحان کنید و برای ناهار سالاد مرغ و برای شام، سالمون همراه با لوبیا و اسفناج.
ماهی بخش کلیدی این رژیم است و سالمون و ساردین، سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند.
به گزارش ایندیپندنت، براساس اعلام دانشکده پزشکی هاروارد، مشخص شده است که این چربیهای سالم، میزان پروتئین مخرب مرتبط با بیماری آلزایمر را کاهش میدهند.
همچنین به گفته «کیت پیرسون»، کارشناس رسمی تغذیه، افزودن ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیگرم مکمل روغن ماهی در روز، نقطه شروع خوبی است.
برای گیاهخواران، گردو منبع عالی پروتئین و چربیهای سالم است. طبق اعلام پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در لسآنجلس (UCLA)، خوردن کمی کمتر از یک مشت گردو در روز با بهبود توانایی شناختی مرتبط است.
همچنین براساس یک بررسی در «بیمارستان بریگهام و زنان» در هاروارد، توتها هم زوال حافظه را به تاخیر میاندازند. مصرف زیاد، حدود ۷.۵ فنجان در ماه، عدد جادویی است.
در یک مطالعه دیگر، متخصصان دانشگاه راش در شیکاگو دریافتهاند که خوردن تنها یک وعده سبزیجات برگدار در روز نیز مزایایی برای محافظت از حافظه دارد.
طرفدارانِ کافئین نیز اکنون دلیلی برای خوشحال بودن دارند چون نوشیدن قهوه با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است و همچنین بهعنوان تقویتکننده خلقوخو عمل میکند. در بررسی دانشمندان، مصرف چهار تا شش فنجان در روز با کمترین خطر همراه بود.
و اما رژیمهای غذایی پرالتهاب تاثیری کاملا معکوس دارند.
پیتزا را کنار بگذارید
یک بررسی دیگر، افزایش خطر زوال عقل بر اثر دنبال کردن رژیم غذایی پرالتهاب را شناسایی کرد. بررسی دیگری نیز ارتباط بین التهاب روده و زوال حافظه را نشان داد.
غذاهای بیش از حد شیرین، شور، فراوریشده و چرب مانند بستنی، هاتداگ و پیتزا میتوانند التهاب را در سراسر بدن افزایش دهند.
دکتر «پوجا آگاروال»، استادیار در مرکز پزشکی دانشگاه راش گفت: اگرچه تحقیقات ما ثابت نمیکند که یک رژیم غذایی سالم به کاهش رسوبات مغزی پلاک آمیلوئید، یعنی علامت بیماری آلزایمر، منجر میشود اما میدانیم که رابطهای میان آنها وجود دارد و پیروی از رژیمهای «مایند» و مدیترانهای میتواند یکی از راههایی باشد که افراد با آن، سلامت مغزی خود را بهبود بخشند و با افزایش سن از توانایی شناختی خود محافظت کنند.
پربیننده ترین ها
امام جمعه بیرجند:عید در فرهنگ اسلام یک امر قراردادی و ظاهری نیست بلکه حقیقتی برای بازگشت انسان به خدا و ورود به مسیر ولایتالله است
رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری خراسان جنوبی
هشدار بیمه سلامت خراسان جنوبی درباره تماسهای جعلی و کلاهبرداری تلفنی
استمرار مسیر مقاومت در جمهوری اسلامی ایران عامل حفظ عزت و ناکامی دشمنان در برابر ملت ایران است
تردد یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو از محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی
کلاهبرداری ۱۵۵ میلیون تومانی با شگرد «ساماندهی دستگاه کارتخوان» در طبس
اقامه نماز عید قربان در ۲۶ نقطه خراسان جنوبی
کاهش نسبی و موقت دمای هوا از امروز ۵ خرداد در خراسان جنوبی
برقرسانی به ۱۶۳ روستا و کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق در خراسان جنوبی هدفگذاری شد
افتتاح هشت پروژه بازآفرینی شهری با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال در خراسان جنوبی
قبولی ۴۹ نجاتگر خراسان جنوبی در آزمون اعطا و ارتقای درجه هلالاحمر
لزوم ثبت کالاها در سامانه جامع انبارها/ برخورد قاطع دستگاه قضا با محتکران
خریداری بیش از هزار و ۸۷۸ تن گندم در خراسان جنوبی
رکورد زنی گرما اوایل هفته آینده در خراسان جنوبی
ثبت ۱۴۸ هزار خدمت به مادران باردار در خراسان جنوبی
آخرین اخبار
خطرات «لاغری» با فرآورده های تقلبی
فردا کالابرگ این افراد شارژ میشود
هیئت بیماران خاص در شهرستانهای خراسان جنوبی فعال شود
دارندگان سند تکبرگ نیازی به ثبتنام در سامانه «ثبت ادعا» ندارند
پایداری شبکه برق خراسان جنوبی با کمک انرژی خورشیدی
۷۷ زندانی خراسان جنوبی به مناسبت عید غدیر آزاد شدند
انعقاد ۱۹ تفاهمنامه همکاری مدیریت بحران با بخش خصوصی در خراسان جنوبی
مراسم تشییع و تدفین رهبر شهید پس از دهه اول محرم برگزار خواهد شد
قیمت طلا، دلار و سکه امروز سهشنبه ۱۹ خرداد
افزایش سرعت وزش باد و گردو خاک امروز ۱۹ خرداد در خراسان جنوبی
رئیس جدید هیئت بیماران خاص و پیوند اعضای خراسان جنوبی انتخاب شد
فرماندار: خوسف به قطب انرژیهای پاک در خراسان جنوبی تبدیل شده است
اولویت بحرانی خراسان جنوبی تامین آب شرب و مقابله جدی با ملخهای مهاجم است
بازگشت حجاج ایرانی به صورت ایمن و منظم انجام میشود
شارژ اعتبار مرحله سوم برنامه حمایتی کودکان دارای سوءتغذیه