کدخبر: ۸٤۹۲۵
۲۰ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱۰:۵۹
چاپ

مدیرکل مدیریت بحران استانداری:

بیشترین خسارت سیل به راه‌ها و کشاورزی خراسان جنوبی وارد شد

بیرجندرسا-مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بیشترین خسارت‌های ناشی از سیل امسال در حوزه راه‌های روستایی، کشاورزی و مسکن بوده و مربوط به بارش‌های اردیبهشت ماه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا،محمدعلی آخوندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خسارت‌های مربوط به بارش‌های سیل آسا در اردیبهشت امسال که طی ۲ مرحله بوده، تاکنون بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال برآورد شده و میزان خسارت بارندگی‌های فروردین ماه نیز ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: ۳۴۷ واحد مسکونی متاثر از سیلاب در استان دچار خسارت شده که ۲۷۱ مورد روستایی و بقیه شهری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: البته واحدهای مسکونی که انشعاب برق دارند مشمول غرامت بیمه هستند چون صندوق بیمه حوادث طبیعی در کشور ایجاد شده و اعتبار آن هر سال از سازمان مدیریت بحران کشور تامین می‌شود.

وی افزود: طبق شیوه نامه این صندوق هر سال ۲۴۰ هزار ریال از قبض برق افراد کسر و به عنوان بیمه پایه لحاظ می‌شود که بر اساس ارزیابی خسارت‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال قابل پرداخت است البته پیگیری برای مشمول شدن منازل فاقد قبض برق هم انجام خواهد شد.

آخوندی، برآورد اولیه خسارت سیل در حوزه راه‌های استان را ۳۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۱۲ هزار میلیارد ریال نیز به حوزه جهاد کشاورزی در بخش‌های قنوات، مزارع و باغات خسارت وارد شده است.

وی از خسارت به طرح‌های هادی روستایی، بندهای خاکی و سازه‌های منابع طبیعی، ایل راه‌ها و قنوات عشایری، تاسیسات آب و فاضلاب و عمران شهری خبر داد و افزود: البته در حوزه مخابرات، جاده‌های مرزی، مدارس روستایی خسارت‌های احتمالی بوده که هنوز گزارشی برآورد نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین خسارت به لحاظ حجم و گستردگی در شهرستان‌های زیرکوه و خوسف بوده است گفت: همه شهرستان‌های استان از بارندگی‌های اخیر متاثر شدند و متوسط بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۲۵ میلیمتر شده در حالی که متوسط بلندمدت ۱۲۳ میلیمتر است.

وی اضافه کرد: حجم بارندگی روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت امسال ۲ برابر سال قبل بود، تگرگ شدیدی هم در سربیشه داشتیم که نشان دهنده ماهیت رگباری بارش‌ها است.

آخوندی گفت: حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان ۸۵ میلیون متر مکعب بوده که الان ۷۱ میلیون متر مکعب آن پر و ۳۰ درصد سدهای استان نیز آبگیری شده است.

وی با اشاره به خسارت‌های جانی سیلاب گفت: از ابتدای امسال ۶ نفر در حوادث حاشیه‌ای سیلاب در استان جان خود را از دست دادند که ناشی از بی احتیاطی افراد بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در ادامه تعامل بین بخشی در استان را خوب توصیف کرد و افزود: حضور نیروهایی همچون سپاه، ارتش، بسیج، نیروهای انتظامی و مردمی در امدادرسانی به موقع و روحیه دادن کمک خوبی کرد.

وی بیان کرد: البته بخش خصوصی و معدن هم در امدادرسانی همکاری خوبی داشته‌اند اما مهمترین مشکل در مدیریت بحران استان فرسودگی ماشین آلات است که بیش از ۲۵ سال عمر دارند، ماشین آلات امدادی و سنگین حوزه اداری در کل کشور قدیمی و فرسوده شده که اعتباراتی برای نوسازی و تقویت این ناوگان نیاز است.

آخوندی گفت: در حوزه اداری مدیریت بحران هم از راننده ماشین سنگین تا کادر متخصص متناسب با هر حادثه نیرو کم داریم زیرا چارت تشکیلاتی دستگاه‌ها در استان ضعیف است.

وی ادامه داد: این مشکلات در آتش نشانی و شهرداری هم وجود دارد که باید چاره اندیشی کرد زیرا با بازنشسته شدن نیروهای با سابقه و نبود تمایل نیروهای جوان، در مدیریت حوادث و بحران با مشکل مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم تخصیص اعتبار خاص زمان بحران‌ها گفت: با توجه به اینکه بندهای خاکی قدیمی بوده و قنوات اغلب در مسیر رودخانه‌هاست، دستگاه‌های متولی برای ریشه یابی مشکلات زیرساختی استان باید تحقیقات لازم را انجام دهند تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود.

وی با اشاره به حضور استاندار در نشست ستاد مدیریت بحران با مرکزیت شهرستان زیرکوه افزود: بر اساس مصوبات این نشست ۲ اقدام فوری به دستور استاندار برای جبران خسارت‌ها شروع شده و اقدامات اضطراری و کوتاه مدت برای ایمن سازی و تامین آب مورد نیاز روستاها صورت گرفته اما کارهای زیربنایی و بلندمدت نیازمند اعتبار است.

آخوندی یادآور شد: زمان بازسازی به میزان خسارت‌ها بستگی دارد و باید منبع اعتباری آن در دستگاه‌های اجرایی تخصصی، مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه سیلاب می‌تواند الگویی باشد برای اینکه متناسب با این حادثه زیرساخت‌ها تقویت شود گفت: اعتبارات هم باید زودتر تزریق شود تا بتوان به روند کار بازسازی و جبران خسارت‌ها سرعت بخشید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بر جدی گرفتن هشدارها از سوی مردم تاکید کرد و افزود: مهمترین مساله در حوادث و بحران‌ها پیشگیری است که در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید جدی شده چون طبیعت قدرت بسیار زیادی دارد و ما باید خود را آماده کنیم.

پربیننده ترین ها