کدخبر: ۲۷۰۳۰
۰۷ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۰
چاپ

امام جمعه سرایان:

وجود مشکلات و رنج زیاد جوانی که شغل مناسبی ندارد باعث روی آوردن وی به مواد مخدر است

وجود مشکلات و رنج زیاد جوانی که شغل مناسبی ندارد باعث روی آوردن وی به مواد مخدر است

بیرجند رسا-خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان سرایان تاریخ ۱۳۹۳/۰۴/۰۶ توسط حضرت حجه الاسلام والمسلمین احمد نجمی پور امام جمعه محترم شهرستان سرایان برگزار شد . ((اوصیکم عبادا… ونفسی بتقوی ا… ))

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا به نقل از سرایان بیدار،
انسان با تقوی می تواند خود را از لغزشگاهها و دست اندازهای و گردنه های زندگی حفظ کند. روح تقوی یعنی مراقبت دائم از خود و  توجه همیشگی در اعمال و افکار خود و سالم ماندن در امتحانات الهی. موضوع :فخر فروشی و مباهات یکی از رذایل اخلاقی و اوصاف زشت انسانی ، فخرفروشی و مباهات است. مراد از فخرفروشی این است که انسان بخاطر کمالهای موهوم یا واقعی که در خود احساس می کند به دیگران مباهات کند وبر آنها فخر نماید. فخرفروشی شعبه ای از تکبر یا نشأت گرفته از تکبر است. بنابراین تمام آیات و روایاتی که در ذم تکبر آمده است ، فخرفروشی را نیز شامل می شود.صدالبته ریشه فخرفروشی جهالت و نادانی است کما اینکه ریشه تکبر نیز همین است.زیرا انسانهای جاهل ، نه کمالات را می شناسند و نه علت اصلی کمال را . به همین دلیل گاهی، معایب را کمال می پندارند و بر کمال موهوم افتخار می کنند. ویا کمالات موجود در خود را ساخته و پرداخته خود می دانند و سرمنشأ کمالات یعنی خدای متعال را فراموش می کنند ، که هر دوی این ویژگی جز از جهالت نیست. حضرت علی (ع) می فرمایند:« لا حُمْقَ اَعْظَمُ مِنَ الْفَخْرِ » حماقتى بزرگ تر از فخرفروشى به دیگران نیست. در زشتی فخرفروشى همین بس که حضرت سجاد(ع) در دعاى نوزدهم صحیفه به پیشگاه حق عرضه مى دارد :« وَاعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ». از اینکه نسبت به دیگران به وضع خود افتخار کنم مرا حفظ کن. امیرالمؤمنین (علیه السلام)در کلامى حکیمانه فرمودند : «ضَعْ فَخْرَکَ، وَ احْطُطْ کِبْرَکَ، وَ اذْکُرْ قَبْرَکَ »فخرفروشى را بگذار، و کبر را ترک کن، و بیاد قبرت باش. حضرت على (علیه السلام) فرمودند :«ما لاِبْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرَ، اَوَّلُهُ نُطْفَةٌ، وَ آخِرُهُ جیفَةٌ، لا یَرْزُقُ نَفْسَهُ، وَ لا یَدْفَعُ حَتْفَهُ »فرزند آدم را به فخر فروشى چه، ابتداى او نطفه و پایانش مردارى بدبو است، روزى او در اختیار دیگرى است، و قدرت دفع مرگ خویش را ندارد. «ان الله لا یحب کل مختال فخور » خداوند مردم متکبر و فخر فروش را دوست نمیدارد . همه خانواده ها بدانند که جمال مال و منال اندوخته و ثروت همه اینها از بین رفتنی است و این اخلاق ابلیسی مایه دردسر  و زحمت ، رنجش خاطر ، دعوا و نزاع و افتادن از رحمت الهی است. امام صادق (علیه السلام ) فرمود: دو نفر مرد در نزد امیرمؤ منان على (علیه السلام) به همدیگر افتخار و فخر فروشى (در مورد نیاکان خود) مى کردند امام على (علیه السلام ) به آنها فرمود: آیا شما به پیکرهاى پوسیده و روهاى در میان آتش ، افتخار مى کنید؟سپس (به افتخار کننده ) فرمود: اگر داراى عقل باشى ، داراى خوى و خلق انسانى خواهى بود و اگر داراى تقوا و پرهیزکارى باشى صاحب کرامت و بزرگوارى هستى و اگر نه عقل و نه تقوا داشته باشى ، بدانکه الاغ بهتر از تو است و تو بر هیچ کس امتیازى ندارى. امام صادق (ع) فرمودند :«آفَةُ الدِّینِ الْحَسَدُ وَ الْعُجْبُ وَ الْفَخْرُ »آفت دین سه چیز است : حسد ، عجب و فخرفروشی امام علی (ع) فرمودند :« أَهْلَکَ النَّاسَ اثْنَانِ خَوْفُ الْفَقْرِ وَ طَلَبُ الْفَخْرِ »دو چیز مردم را هلاک نمود : ترس از فقر و فخرفروشی. راههای درمان فخرفروشی درمان و معالجعه رذایل اخلاقی وقتی میسر است که مبتلا به آنها ، واقعاً آن را رذیله بداند و در صدد درمان آن برآید ، در غیر اینصورت معالجعه آن غیر ممکن است. زیرا مبتلا به فخرفروشی تا آن را اخلاق برتر می داند ، و متوجه این نکته نیست که « أکبر الفخر ألا تفخر » است ، بازداشتن آن از فخرفروشی ممکن نیست. بنابراین اوّلین قدم درمان ، دادن معرفت به شخص فخرفروش است که باید بفهمد این خصلت از رذایل است و باید درمان شود. قدم دوّم درمان این است که عامل و علت فخرفروشی شخص شناخته شود. کسی که فخرفروشی می کند ، چه چیزی دارد که او را به این خصلت ناپسند مبتلا کرده است ؟ آیا به آنچه در خود دارد مانند علم ، جمال ، قدرت ، ویا ثروت مباهات می کند و یا آنچه در دیگران است مثل مباهات به حسب و نسب و فضیلت خویشان و اقربا. اگر اوّلی باشد باید به او فهماند که در بخش مهمی از آنها که در اوست ، ایشان هیچ نقشی ندارد مانند جمال و زیبائی که خدای متعال قدرت نمائی نموده است و وی در آن خصوص هیچ کاره است و ثانیا همین جمال وزیبائی روزی متعفن گردیده و در نهایت تبدیل به خاک خواهد شد همانطوریکه قبلا نطفه و آب گندیده بود. در بخش دیگر مانند ثروت و قدرت نیز اولا باید بداند که او حمال است و برای وراث انبار می کند و دیگران خواهند خورد او حسابش را پس خواهد دادو این فخری ندارد و ثانیا باید بداند که تمام اینها در مقابل قدرت خدای متعال هیچ است و قابل توجه نیست. فخر فروشی از سبک سری و کوته بینی است. کسی که به کمترین داشته خود فخر می کند و دارای گرانقیت دیگران را نمی بیند ، ضمن ابتلا به جهالت که فضیلت دیگران را نمی بیند ، آستان ظرفیتش نیز پایین است که کمترین امتیاز ولو موهوم او را از خود بی خود می کند . چنین انسانی باید به وضع خود متأسف باشد که دیگران هفتاد شهر عشق را گشته ولی مهر سکوت بر لب زده اند ولی او اندر خم یک کوچه گم گردیده و قدمی به سوی منزل مقصود برنداشته و فضیلتی بدست نیاورده ، صدایش که انکر الاصوات به تفاخر بلند است و مانند طبل توخالی ، تولید صدا می کند. قدم سوم درمان : دعا درمانی است . خطبه دوم:  اشاره به مناسبتها و رویدادها ۵ تیر ماه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر مهمترین دلایل روی اوری جوانان به مواد مخدر: ۱٫ وجود مشکلات و رنج زیاد جوانی که شغل مناسبی ندارد ، ازدواج نکرده و اینده روشنی ندارد از همه طرف تحت فشار است برای رهایی از این فشارها رو به مواد مخدر می اورد.۲٫ بیکاری و نیاز به سرگرمی و گذراندن وقت  ۳٫ همرنگی با دوستان عشرت طلب نقش خانواده ها در جلوگیری از ابتلا به مواد مخدر: ۱٫ ایجاد محیط گرم و صمیمی  در خانواده ها ۲٫ همدلی و درک مشکلات و نیازهای فرزندان ۳٫ کنترل منطقی و نامحسوس فرزندان. وظیفه دولت: ۱٫ کاهش محدودیتها ۲٫ تامین حرفه و شغل مناسب برای جمعیت فعال و اماده به کار کشور ۳٫ بالا بردن سطح تحصیلات و فرهنگ عمومی مردم اشاره به اسیبهای ماهواره: اسیب های فردی که شامل اسیب های روحی و روانی که متاثر از فیلم های مبتذل است .جوانی که همواره با بدن نیمه عریان و ارایش کرده نامحرم مواجه می شود و نمی تواند به ارزوهای خود برسد دچار بیماری روانی می شود . اسیب اجتماعی از جمله ایجاد روابط ناسالم ، از بین بردن قبح روابط غیر اخلاقی .سست شدن بنیان خانواده  ، فراموشی مرگ و قیامت و یاد و نام خدا . تقدیر و تشکر از خدمات ارزنده قوه قضاییه در برخورد مفاسد اخلاقی و اقتصادی تبیین ۶ اولویت قوه قضاییه : ۱٫ پیشگیری از جرم در اولویت باشد .۲٫ افزایش سطح همکاری های سه قوه . ۳٫ کادر سازی و جانشین پروری ۴٫ کاهش امار اطاله داوری ۵٫ لزوم عدم تاخیر در اجرای احکام  ۶٫ نظارت بر عملکرد قضات و مدیران باید جدی و گسترده باشد. مردم از این قوه انتظار دارند ۱٫ جلوگیری از تبعیض. مردم از محرومیتها نگران نیستند بلکه نگران از تبعیض هستند .

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

آخرین اخبار