کدخبر: ۱۶۷۶۶
۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۶
چاپ

رئیس اتحادیه صادرات پتروشیمی در جمع خبرنگاران:

بنزین وارداتی با بنزین تولید داخل مخلوط می‌شود

بنزین وارداتی با بنزین تولید داخل مخلوط می‌شود

بیرجند رسا- در حالی که موضوع افزایش کیفیت بنزین توزیعی در سراسر کشور از سال‌های گذشته مورد توجه کار‌شناسان و منتقدان قرار گرفته‌ و همواره بر غیر استاندارد بودن بنزین تولید داخل در پتروشیمی‌ها تأکید شده، امروز رئیس شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اذعان کرد‌ه که کیفیت بنزین در سال جاری بهبود یافته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی بیرجند رسا به نقل از «تابناک»، در حالی که متخصصان همواره بر مشکلات استاندارد بنزین‌های تولید داخل کشور تأکید کرده‌اند و بالا بودن مقدار آروماتیک این بنزین‌ها را از دلایل عمده آلودگی هوای شهرهای بزرگی همچون تهران می‌دانند، امروز معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اشاره کرد‌ که کیفیت بنزین تولیدی امسال به مراتب بالا‌تر از گذشته است. عباس کاظمی گفت: قطعاً بنزین امسال فوق‌العاده از بنزین سال گذشته کیفیت بهتری دارد و ما می‌توانیم این مسأله را اثبات کنیم. در طول سال هم تولید بنزین ثابت است و ما متوجه نمی‌شویم چرا آلودگی هوا را به این مسأله نسبت می‌دهند. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۵ درصد ‌بنزین تولیدی کشور ‌از استاندارد یورو ۴ برخوردار است گفت‌: هنگامی که ۲۵ درصد از بنزین با کیفیت بالاتری توزیع می‌شود، نمی‌توانم درک کنم چرا حمله به بنزین داخلی از سال گذشته بیشتر شده است. اکنون حدود نیمی از جایگاه‌های تهران و کرج بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود که در تعدادی از آن‌ها تابلوی توزیع بنزین پاک نیز نصب شده است. سخنان کاظمی در حالی است که رئیس اتحادیه صادرات پتروشیمی با تأیید سخنان کاظمی، اما روی دیگری از مشکلات بنزین تولید داخل را بازنمایی می‌کند. خسروجردی در گفت‌وگوی خود با «تابناک» پیرامون موضوع کیفیت بنزین تولید در داخل و درست بودن سخنان معاون وزیر نفت عنوان کرد: اکنون مقداری بنزین برای مصرف داخلی کمبود داریم که این مقدار بنزین وارد می‌شود. این بنزین وارداتی با اکتان بالا‌تر است که با بنزین تولید داخل مخلوط می‌شود تا سطح اکتان و استاندارد بنزین تولید داخل افزایش یابد. وی اشاره کرد: پیش از این، واردات بنزین به دلیل تحریم و حمل و نقل با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود، ولی اکنون کاهش تحریم‌ها منجر به آن شده‌ که دست دولت و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی برای واردات باز‌تر باشد و در نتیجه، اینکه کیفیت بنزین در سال جاری افزایش یافته، می‌تواند درست باشد. وی افزود: ‌بنزین تولیدی در شازند با استاندارد یورو ۴، اکنون برای شروع روانه بازار تهران ‌و در این شهر توزیع می‌شود؛ اما از تعداد جایگاه‌هایی که اکنون در تهران بنزین یورو ۴ توزیع می‌کنند اطلاع دقیقی ندارم. خسروجردی تأکید کرد: اکنون واردات Additive‌ها (اکتان افزا‌ها) و کاتالیزور‌ها ساده‌تر شده است. همچنین واردات بنزین با کیفیت و اکتان بالا‌تر برای مخلوط کردن با بنزین تولید داخل برای افزایش کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها بهتر و با سهولت بیشتری نسبت به گذشته انجام می‌گیرد که البته باید پالایشگاه‌ها در ‌تولید بنزین تجدید‌نظر کنند.
بنزین وارداتی با بنزین تولید داخل مخلوط میشود
وی ادامه داد: ‌باید برای افزایش تولید بنزین با استاندارد یورو ۲ و یورو ۴ در پالایشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود. ما هم‌اکنون در حال گذار هستیم و‌ بحث واگذاری‌ها و تغییر مدیریت‌ها و ‌سیاست‌ها در حال تغییر است و این روند برنامه‌ریزی را با مشکل مواجه می‌سازد. خسروجردی اعلام کرد: ‌هم‌اکنون پالایشگاه‌های کوچکی توسط بخش خصوصی فعال شده‌اند که در زمینه سولفور زدایی توسط متخصصان ایرانی ایجاد شده‌اند. قرار است فردا یکی از این مراکز در ایلام با حضور مسئولین ‌‌رسما افتتاح شود. ناگفته نماند که پالایشگاه دیگری نیز در اهواز مستقر است. وی همچنین تأکید کرد: چاره‌ای جز افزایش کیفیت بنزین تولید داخلی نداریم و حتی این موضوع تنها مربوط به بنزین ‌نیست، بلکه در بحث گازوئیل، گاز LPG و به ویژه مازوت باید اقدامات جدی شود. اکنون حتی افغانستان نیز که پیش از این چندان در خصوص استاندارد سوخت جدیت نداشت، بحث کیفیت و استاندارد بالا را مد نظر قرار داده و در مرزهای خود بر این موضوع نظار‌ت دارد. وی گفت: برای آنکه بخش خصوصی بازار داخلی را ‌داشته باشد، چاره‌ای جز افزایش کیفیت تولید بنزین ندارد؛ بنابراین، فشاری که از سوی دولت وارد می‌شو‌د منجر به آن خواهد بود که کیفیت بنزین باز هم افزایش پیدا کند. سخنان خسروجردی در حالی است که معاون وزیر نفت، تنها از تولید بنزین یورو ۴ در پتروشیمی اراک و توزیع آن در تهران و کرج یاد کرده، ولی به موضوع واردات بنزین با اکتان بالا و اختلاط آن با بنزین تولید داخل برای افزایش اکتان هیچ اشاره‌ای نکرده است. از سوی دیگر، در حالی مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی از تولید ۲۵ درصدی بنزین یورو ۴ در کشور و توزیع آن در تهران و کرج سخن می‌گوید که با فرض پذیرش این نکته، هنوز ۷۵ درصد از سوخت مصرفی کشور ‌استاندارد لازم را ندارد و بی‌گمان‌ آلاینده و سرطان‌زاست. ‌حتی در خود موضوع توزیع بنزین یورو ۴ در سطح تهران نیز نکته‌ای وجود دارد که مسئولان به آن هیچ اشاره ندارند‌ و آن اینکه آیا بنزین یورو ۴ از طریق چاه‌های سوخت و پمپ‌های جداگانه در جایگاه‌ها توزیع می‌شود یا آنکه همین بنزین نیز در اختلاط با بنزینی با استاندارد پایین‌تر در جایگاه‌ها به دست مشتریان می‌رسد؟ آنچه اکنون از وضعیت جایگاه‌ها بر‌می‌آید، اینکه گویا همین توزیع بنزین یورو ۴ نیز از طریق‌‌ همان چاه‌ها و پمپ‌های موجود صورت می‌گیرد که خود این موضوع را به ذهن ‌می‌‌رساند که دست‌کم در برخی ‌موارد این بنزین با بنزینی با استاندارد پایین‌تر مخلوط شده و به دست مصرف کنندگان می‌رسد. همه این موضوعات در حالی است که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش به جای آنکه بر موضوع کیفیت پایین و عدم استاندارد بخش اعظمی از سوخت مصرفی کشور صحه گذاشته و با تأیید آن در پی رفع مشکلات بر‌آیند، همچنان از موضع خود دفاع می‌کنند و قائل به این هستند که کیفیت بنزین تولید در کشور در حال بهبودی است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

آخرین اخبار