کدخبر: ۸٤۷۱۹
۰۵ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱۹:٤۱
چاپ

معاون استاندار خراسان جنوبی:

موزه استکبارستیزی طبس به اعتبار ملی نیاز دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی

بیرجندرسا-معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: هزار میلیارد ریال برای تکمیل موزه بین المللی استکبارستیزی صحرای طبس نیاز است که از محل اعتبارات استانی امکان‌پذیر نیست و نیاز به اعتبار ملی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی استانداری، سید محمدرضا طالبی روز چهارشنبه در مراسم محوری گرامیداشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس افزود: موزه بین المللی استکبارستیزی در مکان واقعه پنجم اردیبهشت در حال احداث است و اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شده است اما تاکنون از این محل تخصیص منابع نداشته‌ایم.

وی گفت: از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه مصوب شد که تاکنون ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است همچنین از اعتبارات متمم سفر ۴۰ میلیارد ریال افزوده شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: پیگیر هستیم تا متمم‌های دیگری بیفزاییم اما ساخت این موزه با اعتبارات استانی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: اسناد واقعه صحرای طبس برای مردم ملموس و روشن است اما نیازمند توجه ویژه و کشوری به این واقعه هستیم.

طالبی با تاکید بر ضرورت برگزاری باشکوه مراسم گرامیداشت واقعه طبس گفت: درخواست داریم در جلسات مرکز کشور توجه مسئولان کشوری و لشکری به این واقعه مهم معطوف شود تا از اذهان جهانی پاک نشود بلکه تبیین ابعاد آن در دستور کار باشد.

امام جمعه طبس هم در این مراسم گفت: امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی به عنوان معجزه قرن، برگرفته از عاشورای سید الشهدا (ع) و انفجار نور یاد کردند که با این عظمت، یک چالش و بحرانی را برای نظام سلطه فراهم کرد.

حجت الاسلام محمدرضا محمدی افزود: نظام سلطه از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، علم دشمنی را علیه انقلاب برداشت و هر روز یا یک بهانه در مسیر حرکت انقلاب کودتاها، فتنه‌ها، جنگ تحمیلی تمام عیار و جنگ‌های فرهنگی، اقتصادی و ترکیبی را به راه انداخت.

وی بیان کرد: این چالش‌ها و مشکلات برای نظام اسلامی به گفته شهید سردار سلیمانی از بحران‌ها، فرصت ساخت و از معرکه‌های بسیار خطرناک عبور داد و ملت را از گردنه‌های صعب العبور محافظت کرد.

امام جمعه طبس تصریح کرد: علت دشمنی استکبار جهانی و در راس آن آمریکا، علل مختلفی دارد که مهمترین آن دین، ایمان، معرفت و بصیرت مردم بوده که به همین دلیل نظام سلطه به چالش کشیده شده و مایه امید برای مستضعفان و مستمندان عالم و مایه یاس و ناامیدی استکبار جهانی است.

وی افزود: آمریکا در عملیات پنجه عقاب می‌خواست چنگ و دندان نشان دهد اما منقار این عقاب به خاک طبس مالیده شد و موجبات ذلت و خفت را برای آنها به بار آورد.

حجت الاسلام محمدی گفت: آمدند گروگان‌ها را بهانه کنند اما نه تنها به هدف نرسیدند که جز خفت و ذلت برایشان باقی نماند، همین قضیه باعث شکست کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا شد و در انتخابات بعدی رای نیاورد.

وی تاکید کرد: اگر روزی تعبیری برای سوره فیل و جریان ابرهه در مکه وجود دشت روزی هم شن‌های سرزمین طبس ابابیلی بر سر آمریکایی‌های جنایتکار شدند و این قضایا همچنان رو به رشد فزاینده بوده و دنیا تصور نمی‌کرد ایران به چنین قدرت بازدارندگی برسد.

امام جمعه طبس گفت: اگر آمریکا تا چند سال قبل از گزینه نظامی حرف می‌زد امروز این گزینه به زیر میزها رفته، موقعیت تغییر کرده و ابابیل، پرنده و موشک‌هایی شدند که ضربه شستی تنبیه کننده به آنها وارد کرده است.

وی افزود: به تعبیر سید مقاومت، گنبد آهنین اسرائیل تبدیل به لانه عنکبوتی و پوسیده شد، این عزت و عظمت و شرافت را امروز ملت ایران از خدای امدادهای غیبی و الهی، رهنمودهای پیامبرگونه امامین انقلاب و مردم خوب و نجیب ایران دارد که در همه بحران‌ها صبر و ولایت پذیری را اثبات کردند.

چهل و چهارمین سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس امروز - چهارشنبه - با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، معاون استاندار خراسان جنوبی، امام جمعه و فرماندار ویژه طبس، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولان استانی و قشرهای مختلف مردم در محل این واقعه (مسجد شکر طبس) برگزار شد.

افتتاح سایت اینترنت همراه در محوطه مسجد شکر، اجرای سرود، خاطره گویی و روایت گری شاهدان عینی واقعه صحرای طبس، سخنرانی همسر شهید محمد منتظر قائم و رونمایی از ۵۰ پوستر طراحی شده در رویداد ملی افول ابرهه از برنامه‌های این مراسم است.  

۶ فروند هواپیما و هشت فروند بالگرد نظامی آمریکا وارد فضای پروازی ایران شدند ولی پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ چند فروند بالگرد و هواپیمای آنها بر اثر نقص فنی و وقوع طوفان شن در صحرای طبس از بین رفت و دچار شکست خفت‌بار شدند.

در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می‌شود، هشت نفر از نیروهای آمریکایی کشته شدند و باقیمانده نیروها فرار کردند بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.

همچنین «هارولد براون» وزیر دفاع آمریکا هجدهم اردیبهشت طی گزارشی به کنگره‌ این کشور اعلام کرد: انفجار مهمات و کمبود وقت و سوخت، تیم نجات را مجبور کرد بدون از بین بردن بالگرد و اسناد سری باقیمانده در محل، عقب نشینی کنند. وی در این گزارش افزود: طوفان شن غیرمنتظره که قبلا باعث شده بود بالگردها از یکدیگر جدا شوند، موجب سرگیجه و از دست دادن تعادل خدمه‌ بالگرد شد.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس - یزد قرار دارد و پنجم اردیبهشت هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در محل مسجد شکر طبس برگزار می‌شود.