کدخبر: ۹۰۵۰۱
۲۳ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۳۳
چاپ

برنامه «ایرانِ جانِ» خراسان جنوبی در صدر رضایت و توجه مخاطبان ملی قرار گرفت

بیرجندرسا-مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: نتایج نظرسنجی‌های رسانه ملی نشان می‌دهد، رویداد رسانه‌ای «ایران جان» خراسان جنوبی در میان استان‌های میزبان، بیشترین میزان رضایت مخاطبان و بالاترین سطح توجه عمومی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، علیرضا آیینه‌دار روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع «ایران جان» اظهار کرد: این استان در ارزیابی میزان مخاطب نیز رتبه دوم کشور را در میان پنج استان برگزارکننده این رویداد کسب کرده و در شاخص نگاه و ذهنیت مردم ایران نسبت به استان‌ها، رتبه نخست را به دست آورده است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه معرفی جاذبه‌های گردشگری، خراسان جنوبی در صدر استان‌های میزبان قرار گرفت و حدود ۱۰ درصد افزایش شناخت مخاطبان کشور نسبت به ظرفیت‌های استان، پیش و پس از اجرای این رویداد ثبت شده است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی بیان کرد: این رویداد رسانه‌ای شامل ۸۲۹ برنامه تلویزیونی تولیدی و ۱۰۵ برنامه رادیویی با مجموع بیش از ۶ هزار و ۲۸۸ دقیقه پخش در شبکه‌های سراسری و استانی بود.

وی در خصوص جزئیات برنامه ایران جان خراسان‌جنوبی تصریح کرد: پخش هفت برنامه نمایشی روزانه در شبکه نمایش، شامل تئاتر و نمایش کوتاه و بلند، ۲ برنامه ۸۰ دقیقه‌ای «به خانه برمی‌گردیم» از تهران با محور معرفی رویدادهای استان و ۱۳۶ ارتباط زنده تلویزیونی و رادیویی از نقاط مختلف استان با شبکه‌های سراسری و استانی از جمله برنامه‌ها بود.

آیینه‌دار ادامه داد: در قالب برنامه ایران‌ جان، تولید ۲۳۱ گزارش خبری و ۵۴ میان‌برنامه به مدت ۴۰۰ دقیقه برای شبکه خبر، تولیدات ترکیبی شامل مستند کوتاه، گفت‌وگو، آیتم‌های کوتاه، برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و موسیقی مختص خراسان جنوبی و انتشار بیش از ۱۵۰ پوستر، ۷۰ کلیپ، ۴۳ عکس نوشت و ۳۰ استوری در فضای مجازی انجام شد.

اولویت‌های محتوایی و بازخورد مخاطبان

وی تاکید کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر مخاطبان بیشترین علاقه ( ۷۴ درصد) را به تولید محتوا درباره محصولات کشاورزی استان شامل زرشک، زعفران، عناب و گیاهان دارویی داشتند.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی اضافه کرد: پس از آن، مسائل اقتصادی، توسعه صنعت و ظرفیت‌های گردشگری در اولویت توجه مردم قرار گرفت.

وی افزود: همچنین شناخت مردم از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، شهدا و مشاهیر استان افزایش یافته است، به عنوان نمونه، پیش از برگزاری رویداد، شناخت عمومی از پروفسور بلالی‌مود پدر علم سم‌شناسی ایران و سردار محمد ناصر ناصری محدود بود که پس از برنامه‌ها میزان آگاهی عمومی به طور قابل توجهی افزایش یافت.

آیینه‌دار عنوان کرد: حجم عملیات فنی و تولیدی در این رویداد بسیار گسترده بود و همکاران در حوزه فنی، برنامه‌ریزی، تولید و ارسال محتوا به شبکه‌ها، کار ارسال و پخش را با کمترین خطا انجام دادند.

وی یادآور شد: همکاری مراکز همجوار مانند خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان باعث شد تمام ارتباطات زنده و برنامه‌های تولیدی بدون مشکل روی آنتن برود.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: حمایت مردم و رسانه‌ها، همراهی اصحاب رسانه ملی و تلاش شبانه‌روزی کارکنان مرکز، باعث شد رویداد ایران جان با کیفیت بالا و دقت زیاد اجرا شود.

وی ادامه داد: حضور گویندگان برجسته استان در بخش‌های خبری سراسری و اجرای موفق پنج تا ۶ بخش خبری توسط هر یک از آنان، نشان‌دهنده ظرفیت و توانمندی بالای رسانه استان بود.

آیینه‌دار بیان کرد: این رویداد رسانه‌ای باعث افزایش آگاهی عمومی درباره ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و گردشگری خراسان جنوبی شد و تعامل مخاطبان با رسانه ملی را تقویت کرد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی تصریح کرد: رویداد رسانه‌ای «ایران جان خراسان جنوبی» با هدف معرفی ظرفیت‌ها، هویت فرهنگی و داشته‌های کمتر شناخته‌شده استان و در چارچوب سند تحول رسانه ملی طراحی و اجرا شد.

آیینه‌دار با اشاره به شکل‌گیری رویداد «ایران جان» در دوران تحول رسانه ملی اظهار کرد: در پی ابلاغ سند تحول رسانه ملی با حکم رهبر معظم انقلاب و تدوین نقشه عملیاتی آن، برنامه‌هایی برای معرفی بهتر ایران به ایرانیان تعریف شده که یکی از آن‌ها رویداد رسانه‌ای «ایران جان» است.

وی افزود: بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد آشنایی عمومی مردم با ظرفیت‌ها و داشته‌های ایران کمتر از حد انتظار است، از این‌رو این رویداد با مشارکت استان‌ها و پس از جلسات کارشناسی متعدد در تهران طراحی و نهایی شد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی یادآور شد: این استان از نخستین استان‌هایی بود که طرح خود را برای حضور در رویداد ایران جان ارائه داد و از ابتدا بر قرار گرفتن در میان استان‌های اولیه اجرای این طرح تأکید داشت، چرا که خراسان جنوبی گنجی ناشناخته در سطح کشور است و باید زودتر به آن پرداخته می‌شد.

وی افزود: با وجود اعلام آمادگی همه استان‌ها، خراسان جنوبی پیگیری‌های ویژه‌ای برای تسریع در زمان اجرا داشت که این موضوع با هماهنگی رئیس سازمان صدا و سیما و وزیر کشور و در نهایت با جابه‌جایی در جدول اجرا محقق شد.

آیینه‌دار تصریح کرد: با توجه به مناسبت‌های تقویمی، شرایط بومی و معرفی پاییز به‌عنوان فصل گردشگری خراسان جنوبی، آبان‌ماه بهترین زمان برای اجرای این رویداد در استان تشخیص داده شد تا هم‌افزایی مناسبی میان دستگاه‌های اجرایی، گردشگری و رسانه‌ای استان شکل گیرد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی شعار این رویداد را «ایران جان؛ خراسان جنوبی ایران» عنوان کرد و اظهار کرد: شعار محوری استان «خراسان جنوبی، دیار دین، دانش و فرهنگ» برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری درباره این استان است که پس از بررسی در کارگروه‌های تخصصی انتخاب شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این رویداد تصریح کرد: یکی از تمایزهای خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها، مردمی‌سازی رویداد در سه بخش بود که از جمله آن می‌توان به استفاده از تولیدات مردمی اشاره کرد؛ به‌طوری که ۱۴ گروه مردمی تولید محتوا داشتند و آثار آن‌ها از شبکه‌های مختلف پخش شد.

آیینه‌دار عنوان کرد: برگزاری رویدادهای مردمی در هفته «ایران جان» و اجرای برنامه‌ها در جمع مردم، از دیگر محورهای این طرح بود که خراسان جنوبی از نظر تعداد و گستردگی اجرا، در میان استان‌های برگزارکننده پیشتاز بوده است.

وی گفت: استفاده از اماکن و جاذبه‌های گردشگری به‌عنوان محل اجرای برنامه‌های زنده و ضبطی، از دیگر اقدامات شاخص این استان بود که پس از فراهم‌سازی زیرساخت‌های فنی و هماهنگی‌های لازم انجام شد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی با تاکید بر توجه ویژه به هویت دینی و انقلابی استان یادآور شد: پرداختن به موضوعاتی همچون خاستگاه اردوهای جهادی کشور و شکست آمریکا در واقعه صحرای طبس که هر دو ریشه در خراسان جنوبی دارند، به‌صورت ویژه در برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: برنامه‌های ایران جان در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی اجرا شد و تمامی شهرستان‌ها در این رویداد سهیم بودند؛ به‌گونه‌ای که تنها در شهر بیرجند از ۱۴ نقطه مختلف برنامه‌های زنده برای شبکه‌های سراسری پخش شد.

آیینه‌دار گفت: از جمله برنامه‌های شاخصی که برای نخستین‌بار در خراسان جنوبی اجرا شد، پخش روزانه برنامه «این ملت بیدارتر» از شبکه یک سیما با محور تبیین بیانات مقام معظم رهبری درباره استان بود که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار شد.

وی افزود: همچنین برنامه «فرصت» با محور معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی از شبکه‌های یک و دو سیما پخش شد که این برنامه نیز مختص خراسان جنوبی بود و در استان‌های پیش از آن اجرا نشده بود.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی از پخش روزانه برنامه «آینه خدمت» از شبکه قرآن خبر داد و بیان کرد: در این برنامه ائمه جمعه استان با معرفی فعالیت‌های اجتماعی و خدمات فرهنگی خود حضور داشتند که این اقدام با هماهنگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان انجام شد.

وی افزود: در دیدار رئیس سازمان صدا و سیما با مسئولان استان تاکید شد که کتاب «دوباره فردوس» به‌صورت ویژه در قالب رویداد ایران جان معرفی شود.

آیینه‌دار ادامه داد: بر همین اساس، معرفی اقدامات جهادی و فعالیت‌های محرومیت‌زدایی استان و نیز پرداخت رسانه‌ای به محتوای این کتاب در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌های مرتبط با فعالیت گروه‌های جهادی به‌صورت روزانه از شبکه‌های سراسری سیما پخش شد.

وی با بیان اینکه توجه ویژه به حوزه خانواده از دیگر ویژگی‌های متمایز خراسان جنوبی در ایران جان بود، تصریح کرد: تمامی برنامه‌های خانواده شبکه‌های سراسری در خراسان جنوبی اجرا شد که این اتفاق صرفا در این استان رخ داد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی عنوان کرد: حوزه خانواده در خراسان جنوبی دارای شاخص‌های برجسته‌ای در زمینه‌هایی چون ازدواج، فرزندآوری و سبک زندگی است و بر همین اساس، تهیه‌کنندگان برنامه‌های خانواده شبکه‌های سراسری برای نخستین‌بار خراسان جنوبی را به‌عنوان مقصد اجرای برنامه انتخاب کردند.

وی ادامه داد: حتی شبکه تهران نیز بخشی از برنامه‌های خانواده خود را به استان اختصاص داد و با اعزام مجری، مهمان و آیتم‌های تولیدی، این برنامه‌ها به‌صورت زنده و ضبطی از بیرجند پخش شد.

آیینه‌دار اظهار کرد: پخش همزمان برنامه‌های زنده از سه نقطه یک استان در یک روز، اتفاقی بی‌سابقه در رسانه ملی بود که در خراسان جنوبی رقم خورد؛ به‌طوری که در یک روز جمعه، برنامه‌هایی به‌صورت همزمان از بیرجند، طبس و شهرستان سربیشه از سه شبکه سراسری روی آنتن رفت.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی افزود: پخش برنامه‌هایی همچون دعای کمیل و محافل قرآنی از روستاهای استان و اماکن مذهبی و فرهنگی، از دیگر اقدامات شاخص این رویداد بود که از شبکه‌های یک، دو، افق و قرآن پخش شد.

وی بیان کرد: برای این رویداد، یک سند محتوایی و رسانه‌ای تدوین شد که در آن، اولویت‌ها، محورهای تمرکز، شخصیت‌ها، ظرفیت‌های گردشگری و موضوعات دارای اهمیت ویژه استان مشخص شده بود و این سند پس از دریافت نظرات دستگاه‌های مختلف، به‌عنوان نقشه راه عملیات رسانه‌ای مورد استفاده قرار گرفت.

آیینه‌دار اضافه کرد: بر اساس این سند، برنامه‌های شبکه‌های سراسری اولویت‌بندی شد و با حضور مستقیم مدیران استان در تهران، نشست‌های تخصصی با مدیران شبکه‌ها برگزار و برنامه‌های متناسب با اولویت‌های خراسان جنوبی برای حضور در استان دعوت شدند.

وی یادآور شد: در مجموع، ۱۹۸ برنامه به مدت هشت هزار و ۲۶۲ دقیقه از ۱۵ شبکه سراسری شامل شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، تهران، آموزش، قرآن، پویا، نسیم، خبر، نمایش، سلامت، ورزش، افق و پرس‌تی‌وی از خراسان جنوبی پخش شد.

رویداد «ایران‌جان» با هدف معرفی ظرفیت‌ها، هویت دینی و فرهنگی خراسان جنوبی از ۱۷ تا ۲۳ آبان امسال با مشارکت شبکه‌های سراسری و بین‌المللی صدا و سیما، این استان را به مردم ایران و مخاطبان جهانی معرفی کرد.

استان خراسان جنوبی با ۱۲ شهرستان دارای ۸۰۰ هزار نفر جمعیت است و ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

آخرین اخبار