کدخبر: ۸۵۰۹۲
۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱۳:۳۳
چاپ

۶۰۰ دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه بیرجند در حال آموزش هستند

بیرجندرسا-رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در زمینه بین المللی کردن دانشگاه جذب دانشجو بین المللی را در دستور کار داریم گفت: اکنون ۶۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و از مهرماه امسال از ۱۰ کشور دانشجو پذیرش می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایرنا، احمد لامعی روز یکشنبه در نشست دیپلماسی علمی با روسای دانشگاه‌های خراسان‌ جنوبی که با حضور سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد در دانشگاه بیرجند افزود: امسال برای نخستین مرتبه دانشجویانی از برخی کشورها در دانشگاه بیرجند بورس شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه بیرجند توسعه روابط بین المللی در عرصه‌های مختلف است افزود: در ۲ سال گذشته این دانشگاه با ۱۴ کشور دنیا تفاهم‌نامه علمی و آموزشی امضا کرد.

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: در دوره‌های گذشته با ۱۹ کشور در زمینه‌های علمی، پژوهشی و اعزام استاد تعامل علمی داشته‌ایم.

وی یادآور شد: اگر عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی را مورد مطالعه قرار می‌دهیم عرصه سیاسی در بسیاری خیلی از ادوار دچار تلاطم بوده و از ثبات در روابط بین کشورها برخوردار نیست.

لامعی با بیان اینکه آنچه تثبیت کننده روابط بین کشورهای دنیا به‌خصوص همسایه بوده همکاری اقتصادی، علمی و فرهنگی است اظهار کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین مجموعه آموزش عالی استان و شرق ایران دارای ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف است.

رئیس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: اکنون ۵۰ گروه آموزشی و بیش از ۲۰۰ رشته و گرایش در این دانشگاه فعال است.

وی ادامه داد: دانشگاه بیرجند به عنوان قطب آموزش عالی شرق کشور دارای ۳۵۲ عضو هیات علمی دارد که همه از نخبگان و سرآمدان در رتبه‌های مختلف علمی مشغول آموزش و پژوهش هستند.

لامعی عنوان کرد: در زمینه دوره‌های تحصیلات تکمیلی ۲ هزار و ۹۷۹ دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و ۸۴۴ نفر در حوزه دکتری مشغول آموزش و پژوهش هستند.

وی یادآور شد: در عرصه پژوهش دانشگاه بیرجند در زمینه‌های مختلف پیشگام بوده و دارای ۲۲ مجله علمی و پژوهشی و دارای رتبه‌ها و نمایه‌های داخلی و بین‌المللی است.

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: این دانشگاه دارای کتاب‌های بسیار غنی فارسی و لاتین و در کنار آن دارای ۷۰ شرکت دانش‌بنیان، نوآور و خلاق است.

وی افزود: دانشگاه بیرجند در حوزه دانشجویی دارای امکانات و قابلیت‌های شایسته‌ای است و چهار هزار دانشجو خوابگاهی دارد.

لامعی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند در زمره دانشگاه‌های سطح ۲ وزارت علوم قرار دارد تصریح کرد: این دانشگاه با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی توسعه یافته محسوب می‌شود.

وی افزود: دانشگاه بیرجند دارای تاریخی کهن و از نظر آموزش هم ردیف با دانشگاه دارالفنون ایران اولین مرکز آموزش نوین ایران است.

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: تلاش کردیم تاریخچه دانشگاه را ثبت و ضبط کنیم و در این خصوص موزه و مرکز مفاخر و مشاهیر دانشگاه بیرجند راه‌اندازی شده است تا علاقه‌مندان با تاریخچه آموزش عالی در این دانشگاه بیشتر آشنا شوند.

نماینده دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم گفت: این دانشگاه دومین دانشگاه علوم پزشکی بزرگ شرق کشور پس از مشهد محسوب می‌شود که سه هزار و ۳۰۰ دانشجو، ۱۷۰ دانشجوی بین الملل، ۳۵۰ عضو هیات علمی و حدود هشت مرکز پژوهشی و دانش‌بنیان دارد.

امید آسیابان افزود: به دنبال بین‌المللی سازی و افزایش مبادلات بین المللی با دانشگاه‌های کشور ترکیه هستیم.

وی بیان کرد: ایران با کشور ترکیه دارای مشترکات مختلفی است و این اشتراکات تاریخی، دینی و مذهبی باعث می شود همکاری‌های علمی نیز افزایش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند داروی آپنه خواب را کشف کرد که در این خصوص با شرکتی در ترکیه نیز قرارداد منعقد شده و قرار است برای نخستین بار تجاری‌سازی شود.