کدخبر: ۸٤۹۱۹
۱۹ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱۵:۱٤
چاپ

کلاهبرداری با ترفند سامانه ابلاغیه الکترونیک قوه قضائیه

بیرجندرسا-رئیس پلیس فتای استان گفت: مجرمان سایبری به بهانه ارسال ابلاغیه الکترونیک قضائی از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می کنند که مردم باید هوشیار باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا،سرهنگ قدرت الوانی ، با بیان اینکه مجرمان سایبری همیشه در کمین هستند تا با عناوین مختلف از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری کنند، گفت:  شهروندان باید در برابر شگرد‌های مجرمان سایبری هوشیار بوده تا قربانی کلاهبرداری‌های آنان نشوند.

رئیس پلیس فتای استان افزود: این‌روز‌ها کلاهبرداری به‌بهانه ارسال ابلاغیه‌های الکترونیک قضایی بسیار زیاد شده به طوریکه در این‌روش از کلاهبرداری مجرمان سایبری با ارسال پیامک انبوه و قرار‌دادن لینک جعلی در آن از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه  افراد با دیدن چنین هشداری دچار استرس می‌شوند و از سر کنجکاوی بر‌روی لینک که از طریق پیامک یا فضای مجازی ارسال شده است، کلیک می‌کنند، گفت: در این مرحله مجرمان سایبری به‌بهانه مشاهده متن شکوائیه فرد قربانی را به یک درگاه اینترنتی پرداخت وجه هدایت می‌کنند و از وی می‌خواهند که برای مشاهده متن ابلاغیه، مبلغی ناچیز در حد ۲ یا ۵ هزار تومان را پرداخت کنند.

سرهنگ الوانی افزود: به محض وارد‌کردن اطلاعات حساب بانکی ، فرد گرفتار کلاهبرداری اینترنتی به روش فیشینگ شده و حساب بانکی وی خالی می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان برای آگاهی مردم گفت: تمامی پیامک‌های دریافتی از سوی قوه قضاییه با سرشماره (adliran) ارسال و هیچ‌موقع این‌گونه پیامک‌ها از سر‌شماره شخصی ارسال نمی‌شود همچنین پیامک‌های ارسالی توسط قوه قضائیه فاقد لینک الکترونیکی جهت پرداخت وجه بوده و برای مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست.

وی به افراد توصیه کرد هشدار‌های پلیس فتا را جدی گرفته و در‌صورت مواجهه با موارد مشکوک در فضای مجازی و یا شبکه‌های اجتماعی و در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی می‌توانند از طریق سایت رسمی پلیس فتا به آدرس الکترونیکی https://cyberpolice.gov.ir و یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا در تمامی ساعات شبانه‌روز با متخصصان و کارشناسان پلیس فتا در ارتباط باشند.