کدخبر: ۸٤۸۷۱
۱۵ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱۸:٤۱
چاپ

اعزام هزار و ۶۰۰ زائر خراسان جنوبی به حج تمتع

بیرجندرسا-مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: هزار و ۶۰۰ زائر استان در قالب ۱۱ کاروان برای انجام مناسک حج تمتع به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا،حسین دستگردی روز شنبه در همایش زائران حج تمتع ۱۴۰۳ مرکز استان که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، افزود: هماهنگی لازم با فرودگاه استان انجام شده و از اوایل خرداد اعزام‌ کاروان‌ها شروع می‌شود.

وی گفت: به محض مشخص شدن پروازهای فرودگاه برای اعزام‌ کاروان‌ها مراتب از طریق مدیران کاروان‌ به زائران اعلام خواهد شد تا آمادگی لازم را داشته باشند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد: شعار محوری امسال «حج، قرآن محوری، همدلی و اقتدار امت اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم» نامگذاری شده است.

وی افزود: نیاز جامعه امروز ما توجه بیشتر به قرآن است چون محور تمامی عبادات باید خداوند باشد و حج محور خداوند است.

دستگردی با بیان اینکه حج تمتع سفری برای خدا و به یاد خداوند است گفت: بر اساس آیات و روایات متعدد وقتی مناسک حج به پایان رسید باز هم خدا را یاد کنید چون هدف از سفر این است که بنده خدا و نورانی شده و نورانیت سفر حج را به خانواده و جامعه منتقل کنید.

وی از حجاج به عنوان سفیران نظام جمهوری اسلامی و نمایندگان شهدا و آزادگان یاد کرد و گفت: شهدا و آزادگان برای کشور عزت آفریدند، حجاج نیز باید این عزت را با رعایت بایدها و نبایدها در این سفر معنوی رعایت کنند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به تامین شرایط لازم برای زائران ایرانی در کشور عربستان افزود: حمل و نقل درون شهری این کشور به صورت ۲۴ ساعت برنامه ریزی شده و ناوگان برای رساندن زائران به مراسم، نماز و مناسک حج آمادگی کافی دارند.

وی بیان کرد: شاید هتل‌های محل استقرار زائران در مدینه به دلیل قدمت ساخت کیفیت پایین ترین داشته باشد اما یکی از درس‌های حج، همزیستی و زندگی کردن در کنار یکدیگر است که باید رعایت شود.

دستگردی بر رعایت نکات ایمنی و امنیتی توسط زائران و حجاج تاکید کرد و گفت: حدود ۱۰۰ نکته مهم در جلسات متعدد ارایه شده که باید رعایت شود تا سفر ایمن و خوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مردم استان خراسان‌ جنوبی در امور خیر همیشه پیشتاز بوده‌اند تاکید کرد: حجاج بیت الله الحرام در سال‌های گذشته بخشی از ولیمه خود را صرف باقیات صالحات کردند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: انتظار داریم زائران امسال نیز ولیمه‌های خود را مدیریت کرده و بخشی از آن را صرف امور خیر از جمله طرح محسنین کمیته امداد، موسسه توانبخشی علی اکبر (ع) با نگهداری ۴۰۰ معلول، موسسه‌ محکم در درمان بیماران سرطانی و سایر حوزه‌ها کنند.

وی اظهار کرد: سال گذشته پویش خرید سوغات و هدایای حجاج از داخل کشور راه‌اندازی شد که در این زمینه تقاضا داریم زائران و حجاج خریدهای خود را در استان، شهر یا داخل کشور انجام دهند.

دستگردی افزود: در سال جهش تولید با مشارکت مردم بهترین اقدام همین است که مزایای زیادی نیز به دنبال دارد از طرفی وقت بسیار ارزشمند زائران هدر نمی‌رود.

وی گفت: بزرگترین دغدغه بعثه مقام معظم رهبری این است که زائران با آمادگی، شناخت و معرفت لازم عازم سفر حج شوند که در این خصوص ۱۲ جلسه آموزشی برگزار می‌شود تا از فرصت معنوی حج نهایت استفاده شود.

جانشین رئیس پلیس فرودگاه خراسان جنوبی هم گفت: زائران به منظور حفظ منزلت نظام مقدس جمهوری اسلامی و به عنوان سفیران ایران باید به قوانین کشور عربستان احترام بگذارند و از بردن برخی داروهای گیاهی مانند شیره شیرین بیان به سرزمین وحی خودداری کنند.

سرهنگ صادقی با اشاره به اینکه عربستان قوانین سختگیرانه‌ای درخصوص مواد مخدر دارد اظهار کرد: ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است و حفظ این ارزش بر عهده همه مردم به ویژه زائران است.

وی افزود: زائران در صورت داشتن بیماری خاص و مصرف داروهای خاص، قبل از اعزام مراتب را به پلیس فرودگاه اطلاع دهند تا هماهنگی لازم انجام شود.