کدخبر: ۸٤۷۸۳
۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱۰:۳٦
چاپ

معاون استاندار خراسان جنوبی:

۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل در زیرکوه است

بیرجندرسا-معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سیل اردیبهشت امسال خسارت‌های جدی به زیرساخت‌های شهرستان زیرکوه وارد کرد که برآورد اولیه آن ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایرنا،علیرضا عباس زاده روز یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی با موضوع بررسی خسارت های سیل زیرکوه اظهار کرد: بیشترین خسارت ها در بخش راه‌ها، کشاورزی و واحدهای مسکونی بوده است.

وی افزود: در همان روز اول بعد از وقوع سیل امدادرسانی و ارسال ماشین‌آلات به خوبی انجام شد اما استمرار خدمت‌رسانی و رفع مشکلات در این سه بخش عمده مورد تاکید است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فرمانداری قاین هم به عنوان شهرستان معین همکاری داشت ادامه داد: گرچه در تمام شهرستان‌ها بارندگی داشتیم اما فقط زیرکوه به خاطر وضعیت بحرانی درخواست کمک داشت و در بقیه شهرستان‌ها مشکل خاصی نبود.

وی تاکید کرد: شرایط اضطراری و بحرانی زیرکوه تا ۲۶ اردیبهشت ماه تمدید شده و همه دستگاه‌ها تا این تاریخ باید حضورشان را تقویت کنند.

عباس زاده عنوان کرد: بیشتر خسارت‌ها از لحاظ حجم و وسعت به بخش کشاورزی وارد شده اما از نظر عملیاتی در راه‌های مواصلاتی راه همپای شهرستان دچار صدمات جدی شده و تلاش می کنیم ایمنی اولیه تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش‌هایی از راه‌ها که از بین رفته باید بازسازی شود افزود: حدود ۴۴ واحد مسکونی خسارت دیده که ۱۱ واحد باید احداث شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از بندهای خاکی پر آب است اضافه کرد: در بارش اول چند مورد بند خاکی شکست که هشدار قبل از سیل داده و روستا تخلیه شد لذا خسارت جانی در جریان سیل نداشتیم.

وی ادامه داد: اکنون برخی از بندهای خاکی سرریز شده و احتمال شکسته شدن آن است که شرکت آب منطقه‌ای باید بررسی و تمهیدات لازم برای پیشگیری از شرایط بحرانی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۷ دانش‌آموز زیرکوه از کنکور جا ماندند ادامه داد: پیگیری‌های استاندار منجر به قول مساعد سازمان سنجش برای برگزاری آزمون مجدد کنکور شد که تاکنون بی سابقه بوده است.

عباس زاده سیل زیرکوه را در نیم قرن اخیر بی‌سابقه دانست و گفت: رسانه‌ها باید به بهترین وجه خسارت‌های ناشی از سیل را مستندسازی کنند تا در سازمان مدیریت بحران کشور بتوان اعتبار مناسب برای جبران خسارت زیرساخت ها اخذ کرد.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز کار امدادرسانی در زیرکوه تا زمان پایداری شرایط بحران باید ادامه داشته باشد افزود: حضور ماشین‌آلات با نیروی انسانی کافی باید به خوبی مدیریت شود تا بتوان راه ها را ترمیم و مشکلات اولیه را رفع کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۶ کمپرسی و ۲ کفی در راستای تسریع عملیات ترمیم راه‌ها بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران باید در اختیار اداره کل راهداری استان قرار گیرد که می توان از بخش خصوصی کمک گرفت.

وی با اشاره به آسیب های وارد شده به زیر ساخت های کشاورزی ادامه داد: باید تیم ویژه و متخصص برای ترمیم خسارت‌ به خصوص در بخش قنوات در شهرستان مستقر شوند.

فرماندار زیرکوه هم گفت: در شروع کار همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بودند و ماشین‌آلات مورد نیاز اعلام آمادگی کردند و نیاز است این امداد رسانی‌ها تداوم داشته باشد.

محمدرضا غیرتی ادامه داد: ارتش با تجهیزات به کمک مردم آمد و ماشین آلات راهداری هم در شهرستان زیرکوه مستقر هستند.

وی با اشاره به نیاز تامین برخی ماشین‌آلات سنگین گفت: حوزه راه و کشاورزی بیشتر کمک در بحث تامین تجهیزات برای بازسازی دارد.

وی به وجود یک بند خاکی خطر ساز دیگر در شهرستان اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود برای ترمیم این بند خاکی اقدام فوری انجام تا بارندگی بعدی روستاهای پایین دست دچار مشکل نشود.

پربیننده ترین ها