کدخبر: ۸٤۷۷۹
۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۲۰:۱۵
چاپ

استفرار گروه‌های ارزیاب در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی

بیرجندرسا-معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: گروه‌های ارزیاب از روز گذشته (جمعه) در مناطق سیل‌زده استان حاضر شده‌اند و خسارت‌ها پس از برآورد در روزهای آینده جمع بندی و اعلام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، علیرضا عباس زاده روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: بیشترین خسارت سیل روزهای گذشته به جاده‌ها و راه‌های استان وارد شد که بازسازی آن زمان‌بر خواهد بود.

وی افزود: جاری شدن سیلاب منجر به بسته شدن برخی راه‌ها شد؛ البته پلیس راه و راهداری در زودترین زمان همه مسیرها را بازگشایی کردند.

ترمیم راه‌ها زمان‌بر است

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بارش‌های رگباری و پراکنده و جاری شدن سیلاب منجر به شسته شدن شانه راه‌ها، خالی شدن زیر آسفالت و ناایمن شدن برخی جاده‌ها شده که ترمیم آنچه اتفاق افتاده، زمان‌بر است.

وی بیان کرد: در سه سال گذشته، روزهای بهاری متفاوتی را در خراسان جنوبی تجربه می‌کنیم و بارش‌های مناسبی هم امسال داشتیم.

عباس زاده با بیان اینکه این بارش‌ها برای خراسان جنوبی که چندین سال از خشکسالی رنج می‌برد، بسیار نوید بخش است، افزود: سال زراعی از مهر هر سال تا پایان شهریور سال آینده است که از آغاز سال زراعی جاری، میانگین بارش استان ۱۰۱.۵ میلی‌متر بوده که در دو ماه گذشته حاصل شده است.

افزایش بارش‌ها نسبت به سال گذشته

وی گفت: میانگین بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۹۴.۷ میلی‌متر بود و امسال تا این لحظه بارندگی حدود ۱۰ درصد افزایش داشته‌ اما هنوز به نسبت بارش‌های بلند مدت که ۱۱۷.۶ میلی‌متر است، نرسیده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نسبت به دوره بلند مدت مشابه ۱۴ درصد کاهش بارندگی داریم، گفت: بیشترین بارش‌ها مربوط به حاجی آباد زیرکوه با ۶۷.۲ میلی‌متر است که پیش بینی‌های هواشناسی و دو مرحله هشدار سطح نارنجی مبنی بر بارش شدید و سیلاب از قبل اطلاع رسانی شد.

وی با اشاره به نظر مردم زیرکوه که چنین بارشی را در ۶۰ سال گذشته بی سابقه دانستند، اظهار کرد: بارش شدید از ساعت ۱:۲۰ بامداد تا پنج صبح چهارشنبه گذشته در زیرکوه، سیلاب را جاری کرد که البته با توجه به هشدارهای هواشناسی برای پنج شهرستان استان، همه در آماده باش کامل بودیم و به محض اینکه تمرکز بارش‌ها در زیرکوه اتفاق افتاد، امکانات برای رفع مشکلات بسیج شد.

امکانات دستگاه‌ها در سیل زیرکوه بسیج شد

عباس زاده از همراهی همه دستگاه‌ها با وجود فاصله زیاد زیرکوه تا مرکز استان قدردانی کرد و گفت: به درخواست فرماندار زیرکوه، نشست مدیریت بحران در استان برگزار و امکانات و دستگاه‌ها برای کمک رسانی بسیج شد.

وی با بیان اینکه اقدام و همکاری خوبی در شرایط بحران را تجربه کردیم، بیان کرد: معادن اطراف حاجی آباد، فرمانداری قاینات، راهداری، بنیاد مسکن، هلال احمر، بسیج سازندگی، قرارگاه عملیاتی شهید ناصری و ارتش پای کار آمدند و تا ظهر عمده دغدغه‌ها رفع شده بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بازدیدش از روستاهای مسیر سیل افزود: خسارت به واحدهای مسکونی، محل‌های نگهداری دام‌ و بخش کشاورزی روستاها زیاد بوده است.

خبر خوش برای بازماندگان کنکور 

وی با اشاره به دغدغه بازماندگان از کنکور در سیل زیرکوه، گفت: از ساعت پنج صبح دغدغه حضور به موقع دانش آموزان در کنکور را داشتیم و تمهیدهایی هم در این زمینه اندیشیده شد اما تعدادی از دانش آموز گرفتار سیلاب شده بودند که بالگرد هم جوابگوی تعداد آنان نبود و به زمان کنکور نمی‌رسیدند.

عباس زاده با تاکید بر اینکه بلافاصه گزارش بازماندگان کنکور اطلاع رسانی شد، تصریح کرد: استاندار با رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صحبت کرد و اعلام شد در یکی دو هفته آینده آزمون دوباره برای جاماندگان کنکور برگزار خواهد شد.

وی گفت: برگزاری مجدد آزمون کنکور در سطح ملی بی سابقه است و خوشحالیم که مشکل بازماندگان کنکور استان حل شد.

بارش‌ها مقطعی و سیل آسا است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های رسمی و رصدهای علمی در کنار تغییر اقلیم، نوع بارش در کشور تغییر کرده و بارش‌ها مقطعی و سیل آسا شده است.

وی گفت: در بیشتر نقاط کشور شاهد این بارش‌ها هستیم. در سیستان و بلوچستان یا ۱۵ استان جنوبی کشور سال گذشته این وضعیت اتفاق افتاده است.

عباس زاده تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی پهناور و حوزه آبریز آن گسترده است که برای مدیریت آن نیاز به تدابیر ویژه دارد، البته سدها و بندهای خاکی و سازه‌های آبخیزداری برای مدیریت سیلاب و تامین آب در حال انجام است.

وی با تاکید بر ضرورت بیمه شدن واحدهای مسکونی و کارگاهی و مزارع کشاورزی، گفت: ظهر روز حادثه سیلاب، مدیران بیمه کارآفرین که دو هزار بیمه گذار در شهر حاجی آباد دارند، در منطقه حضور پیدا کردند و مقرر شد امروز (شنبه) غرامت خسارت دیدگان را واریز کنند.

پنج هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: براساس گزارش‌های ارسالی از شهرستان‌ها، بیش از پنج هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل به زیربخش‌های کشاورزی استان است.

مهدی جعفری با اعلام اینکه سیل خسارت سنگینی را به بخش کشاورزی استان وارد کرده، افزود: بر اثر سیل، خسارات قابل‌ توجهی به زیربخش‌های کشاورزی از جمله قنوات، باغات، زراعت، دام و طیور، ابنیه‌ها، جاده‌های بین مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی وارد شده‌ است.

وی بیان کرد: گروه‌های تعیین و ارزیابی خسارات پس از سیل در سطح مراکز بخش سازماندهی و تمامی مناطق خسارت‌دیده نیز فهرست‌برداری شد.

جبران خسارت به اعتبارات ملی و استانی نیاز دارد

این مقام مسئول گفت: جبران خسارات سیل به کشاورزی استان قدری دشوار است و براساس برآوردهای اولیه خسارات سیل به بخش‌های کشاورزی خراسان جنوبی، تخصیص اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های راهسازی در اکثر مراکز جهاد کشاورزی مستقر بوده و مشغول ترمیم جاده‌های بین مزارع در بخش کوهسنانی هستند افزود: همکاران مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها و گروه‌های جهادی در کنار کشاورزان و بهره برداران، کار لایروبی و پاکسازی باغات استان را انجام می‌دهند.

جعفری گفت: با استفاده از بیل‌های مکانیکی، لایروبی رسوبات جمع‌شده در پشت بندها انجام خواهد شد تا پیش از فصل آبیاری باغات زمینه آبیاری درختان و زمین‌های زراعی فراهم شود.

بیشترین خسارت‌ها در بشرویه و زیرکوه

وی افزود: براساس گزارش‌های ارسالی در شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان و حجم خسارت اعلام شده که این گزارش برآورد اولیه بوده است و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین خسارت به منابع آبی کشاورزی وارد آمده است، اظهار کرد: گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که سیل به ۱۰۱ رشته قنات، ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی، ۳۳۷ راس دام سبک، ۵۲۰ کیلومتر ایل راه، ۱۱۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۷ کیلومتر مسیر انتقال آب خسارت وارد کرده‌ است.

وی گفت: این گزارش برآورد اولیه خسارت‌هاست و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

پربیننده ترین ها