کدخبر: ۸۳۱۵۸
۱۹ آذر ۱٤۰۲ ساعت ۰۹:۵۱
چاپ

تجاری سازی و تولید انبوه ۴ محصول فناورانه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

بیرجندرسا-محققان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در مدت ۲ سال گذشته، ۴ محصول فناورانه را تولید کرده اند و به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه رسانده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ۲ سال گذشته تاکنون ۱۴ محصول فناورانه در خراسان جنوبی ساخته شده که چهار مورد آن تجاری سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.

یوسفی افزود: این محصولات توسط گروه توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تولید شده که شامل جوهر نقره، کیت تشخیص کرونا، کیت تشخیص اومیکرون و آنفلوآنزا است و به مرحله تجاری رسیده است.

وی گفت: ساخت نمونه اولیه کیت استخراج اگزوزوم، فاکتور H، V ولیدین و کیت‌های ارزیابی خواص آنتی اکسیدانی نیز از جمله محصولات فناورانه این دانشگاه است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پماد سوختگی، پودر زرشک، گارفن، عصاره مخمر، کرم تسریع بهبودی تبخال و عصاره‌هایی برای انجام تست پوستی حساسیت از دیگر محصولات فناورانه بوده که نمونه اولیه آن ساخته شده، ولی به تولید انبوه نرسیده است.
یوسفی افزود: امسال نیز سه طرح فناورانه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به عنوان طرح‌های یک درصد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پذیرفته شده که با تخصیص اعتبار انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه یک طرح فناورانه علوم پزشکی بیرجند نیز در طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان پذیرفته شده است گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲ قرارداد ارتباط صنعت با جامعه نیز منعقد شده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، افزایش حمایت از طرح‌های فناورانه در مرکز رشد را از برنامه‌های پیش رو عنوان کرد و افزود: هفت شرکت فناور برای استقرار در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انعقاد قرارداد انجام داده‌اند که مورد حمایت قرار می‌گیرند.
یوسفی گفت: راه‌اندازی واحد‌های آشنایی با فرآیند‌های استانداردسازی و هوشمند مصنوعی، مشاوره شغلی و مرکز آموزش‌های کوتاه مدت از دیگر اقدامات گروه توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.