کدخبر: ۸۲۷٤٤
۲۳ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۱۲:۲۸
چاپ

هفته فرهنگی شهرستان خوسف آغاز شد

بیرجندرسا-هفته فرهنگی شهرستان خوسف اولین بار با هدف معرفی مفاخر و ظرفیت‌های این شهرستان در سطح استانی و ملی، آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا  به نقل از ایرنا،برنامه‌های هفته فرهنگی خوسف روز سه‌شنبه با عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدای این شهرستان آغاز شد و تا ۲۸ آبان ادامه دارد.

فرماندار خوسف در جمع خبرنگاران گفت: هفته فرهنگی خوسف از ۲۳ تا ‌۲۸ آبان تعیین شده و دلیل این نامگذاری ۲۸ آبان، روز وفات "ابن حسام خوسفی" شاعر بنام است که در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی به عنوان روز خوسف نامگذاری شده است.

سید علی حسینی ادامه داد: شهرستان خوسف بیشتر از اینکه محروم باشد ظرفیت‌های خاص دیده نشده دارد و از نظر راهبردی بودن بعد از بیرجند، یکی از مهمترین شهرستان‌های خراسان جنوبی به دلیل نزدیکی به مرکز استان و دسترسی راحت تر به فرودگاه و قرار گرفتن در شاهراه اصلی شرق کشور است.

وی با بیان اینکه در حوزه آثار ملی ثبت شده نیز خوسف رتبه دوم خراسان جنوبی را دارد، افزود: این شهرستان هدف گردشگری چهار فصل است و محله‌های عشایری بکر، کویر دق اکبرآباد، جنگل خاص نخاب و تنها رودخانه دائمی استان در دل کویر منطقه قرار دارد.

فرماندار خوسف گفت: از نظر مفاخر، ابن حسام خوسف به سبب خلق خاوران‌نامه به عنوان شاهکاری در ادبیات حماسی شیعی، لقب فردوسی ثانی را به خود اختصاص داده و مرحوم دکتر غلامحسین شکوهی، پدر علم تعلیم و تربیت ایران نیز در خوسف متولد شده که جزو مفاخر ایران است.

وی بیان کرد: هدف‌های گردشگری مذهبی فراوانی از جمله امامزاده ابوالقاسم نصرآباد و بقعه متبرکه امامزاده سلیمان علی نیز در خوسف وجود دارد و این شهرستان دیار گل نرگس است که عطر گل آن در کشور شهرت دارد.

حسینی با بیان اینکه خوسف یکی از قطب های صنعتی و معدنی استان است افزود: ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنعت شهرستان وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند ورود کنند و ظرفیت‌های طلا و مس که در خوسف شناسایی شده، کم نظیر است.

وی گفت: اولین بار امسال مراسمی با محوریت هفته فرهنگی خوسف که منتهی به ۲۸ آبان می‌شود با استفاده از همه ظرفیت‌های شهرستان برگزار خواهیم کرد و به دنبال مردمی کردن جشنواره‌ها هستیم زیرا جذابیت آن به حضور مردم وابسته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: برگزاری هفته فرهنگی خوسف از ۲۳ تا ۲۸ آبان‌ ماه فرصتی برای معرفی و بزرگداشت مشاهیر شهرستان خوسف است.

سید محمدرضا طالبی افزود: وجود بزرگانی نظیر ابن حسام خوسفی، خاندان عبادی، خاندان دکتر راشد محصل، دکتر شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران و استاد ناقوس حکایت از تجلی علم، فرهنگ و دین در شهرستان خوسف از گذشته و استمرار آن تاکنون است.

همچنین امام جمعه خوسف با بیان اینکه قدمت و پیشینه فرهنگی این شهرستان به سده چهارم بر می‌گردد گفت: شخصیت بزرگ این شهرستان محمدبن حسام خوسفی، قدیمی ترین دانشمند و گوینده توانا است که در آسمان دانش و ادب گوینده ای برجسته و بی مانند بوده است.

حجت الاسلام اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید از فرصت هفته فرهنگی برای معرفی مفاخر شهرستان خوسف استفاده شود، افزود: ابن حسام خوسفی این شاعر گرانمایه با آثار خود در شهرستان خوسف فضای معنوی ایجاد کرده و اسوه زهد و تقوا است.

وی اظهار کرد: در حوزه فرهنگی، شهرستان خوسف به عنوان یک الگو و نمونه می‌تواند معرفی شود و در کتب درسی معرفی شخصیت‌های ادبی از جمله ابن حسام خوسفی مورد توجه قرار گیرد و از اشعار ایشان استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با یکدیگر در هم تنیده است و از هم جدا نیستند لذا وقتی یک زمینه فرهنگی برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان خوسف داریم قطعا می‌تواند زمینه‌ساز معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی این شهرستان باشد.

جواد اشرفی با اشاره به وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و صنایع‌دستی که در منطقه خوسف وجود دارد، تصریح کرد: این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه را برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار فراهم کند که در حوزه صنایع‌دستی و فرآوری‌ و تکمیل زنجیره ارزش فعالیت کرده و به توسعه اقتصادی منطقه کمک کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی هم از برگزاری یادواره شهدای شهرستان خوسف با محوریت شهدای خاندان عبادی خبر داد و گفت: یادواره ۱۰۵ شهید شهرستان خوسف ۲۳ آبان در مسجد جامع خوسف برگزار می‌شود.

ابوالفضل نوفرستی افزود: خاندان عبادی خاندانی از علم، فرهنگ، فضیلت و شهادت هستند و قبل و بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس رشادت‌های فراوانی داشته و شهیدان والامقام به نظام و انقلاب تقدیم کرده‌اند.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پوستر رویداد ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی با حضور استاندار در محل دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی رونمایی خواهد شد.

علی فرخنده با اشاره به اینکه ابن حسام خوسفی زاده خوسف، شاعر آیینی و نویسنده خاوران‌نامه است بیان کرد: اختتامییه این طرح فرهنگی یک سال آینده در هفته فرهنگی خوسف با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود.

هفته فرهنگی خراسان جنوبی هفتم تا ۱۴ آبان‌ امسال با شعار «خراسان جنوبی، دیار علم و ایمان» برگزار شد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۵ کیلومتری بیرجند است.