12. شهريور 1396 - 13:13
بیرجندرسا-حالا سکوت آخوندی و از سوی دیگر تساهل مجلس شورای اسلامی نسبت به این همه ناکارآمدی، معنی مشخصی با خود به دنبال دارد و آنهم این که آخوندی یک تنه معنای نظارت سیاسی قوه مقننه بر مجریه را به سخره گرفته است. مجلسی که ناکارامدی ها، توهین ها، کشته شدن های هم وطنان در جاده ها و همه ی بی کفایتی های آخوندی را دیده و دوباره به او رای اعتماد می دهد، در واقع «به ابتذال کشیده شدن»، «تهی شدن از معنی» و «محوریت لابیگری»خود را با صدای بلند فریاد می زند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، با گذشت دو روز از حادثه دردناک تصادف دانش‌آموزان هرمزگانی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هنوز اظهار نظری نکرده است. به نحوی که انگار این حادثه هیچ ارتباطی با وزارت متبوع او نداشته است.

 

به گزارش رجانیوز سید محمد بطحایی که به تازگی حکم وزارت خود را دریافت کرده است، پس از شنیدن خبر سانحه تصادف، در ساعت های اولیه بعد از حادثه خود را به داراب می‌رساند و به عیادت دانش‌آموزان می‌رود از طرف دیگر معاون کل وزارت بهداشت، برای پیگیری وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی، عازم شیراز شد. اما آخوندی وزیر راه ترجیح داده است تا در خصوص حادثه ای که موجب شده است ١٢ نفر از دانش آموزان هرمزگانی جان شان را از دست داده و ٣٣ نفر زخمي شوند، سکوت کند.

 

آخرین باری که آخوندی درخصوص حوادثی که ارتباط مستقیم با حوزه مسئولیت او دارد اظهار نظر کرد، به آذر 95 حادثه قطار تبریز-مشهد در نزدیکی های سمنان باز می گردد. حادثه ای که به پرپر شدن و سوختن 48 نفر از زائران امام رضا (ع) منجر شد، ایران را عزادار کرد. وزیر راه دولت تدبیر در اولین مصاحبه خود بعد از این واقعه بدون پذیرش مسئولیت وزارت‌خانه متبوعش ابراز خرسندی کرد که «همه مسافران این قطار بیمه بوده اند و از این بابت جای هیچ نگرانی ای نسیت»،  البته طولی نکشید تا متوجه معنی این سخن شد و تلاش کرد تا با گریه‌ای نمادین مقابل دوربین خبرنگاران در عزای جانباختگان این بی تدبیری سهیم شود. همچنین معاون ریلی وزارت راه مجبور به استعفا شد و به این نحو آخوندی تلاش کرد تا قدری از تالمات خانواده های جان باختگان بکاهد.

 

البته یک هفته بعد از وقوع این حادثه هئیت رئیسه مجلس طرح استیضاح آخوندی را با 84 امضا اعلام وصول کرد. آخوندی در جلسه استیضاح مسئولیت خود دراین حادثه را پذیرفته بود و از تصمیمش برای استعفا خبر داده بود که با مخالفت جهانگیری، قرعه استعفا به نام پورسید افتاد. او در این باره می گوید: «نهایتاً آقای جهانگیری گفتند که طی صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتند،استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند». با این حال علی رغم این که آخوندی در سخنانش نشان داد که کوتاهی خود در این واقعه را قبول داشته و حتی تصمیم به استعفا گرفته بوده است، اما با این حال عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 176 رای موافق ،74 رای مخالف، 5 رای ممتنع از مجموع آراء255 ماخوذه توانست بار دیگر به وزارت خود ادامه دهد. این در حالی بود که آخوندی در جلسه رأی اعتماد سال 92  تنها 159 رای کسب کرده بود. نتیجه‌ای که فرضیه وجود لابی های پشت پرده برای رای آوری آخوندی را تقویت کرد.

 

اما حالا سکوت آخوندی و از سوی دیگر تساهل مجلس شورای اسلامی نسبت به این همه ناکارآمدی، معنی مشخصی با خود به دنبال دارد و آنهم این که آخوندی یک تنه معنای نظارت سیاسی قوه مقننه بر مجریه را به سخره گرفته است. مجلسی که ناکارامدی ها، توهین ها، کشته شدن های هم وطنان در جاده ها و همه ی بی کفایتی های آخوندی را دیده و دوباره به او رای اعتماد می دهد، در واقع «به ابتذال کشیده شدن»، «تهی شدن از معنی» و «محوریت لابیگری»خود  را با صدای بلند فریاد می زند. مجلس اگرچه با هدف نظارت برعملکرد و تحدید قدرت دولتمردان شکل گرفته بود،اما این روزها با سرعت در مسیر تبدیل به یک نهادی غیر موثر  در حال حرکت است. حضور برخی از نمایندگان که نه وظیفه ای در قبال ملت برای خود متصورند و نه شانی برای مجلس قائل می شوند، این حرکت را سرعت بخشیده است. نمیاندگانی که یا مشغول سلفی گرفتن هستند و یا تمام دغدغه خود را رفع حصر می داند.

 

تساهلی که صدای عباس عبدی را هم بلند کرده و می گوید: «تسلیت برای فوت دخترانمان خوب است ولی وظیفه اصلی دولت جلوگیری از تکرار فاجعه است. بفرمایند از سقوط اتوبوس سربازان چه درسی گرفته شده  که تکرار نشود؟ هیچ!».

 

حسن روحانی با معرفی مجدد آخوندی برای وزارت راه شهرسازی نشان داد که درسی از فاجعه های تکراری در جاده های غیر ایمن نگرفته است. حالا باید تا 2 مهر منتظر ماند تا تعطیلات نمایندگان مجلس به پایان برسد و شاید آخوندی را برای سوال یا استیضاح به مجلس دعوت کنند!

منبع:رجا نیوز

نظرات کاربران