کدخبر: ٤۲٦٤۲
۲۰ مهر ۱۳۹٤ ساعت ۰۸:۲۹
چاپ

نتایج جمع بندی اصغر زاده از انتخابات:

اصلاحات در تمام نقاط کشور به یک لیست واحدی می رسند / اصلاحات متعدلین جامعه، نیروهای حامی دولت را به سمت خود جذب می کنند

اصلاحات در تمام نقاط کشور به یک لیست واحدی می رسند / اصلاحات متعدلین جامعه، نیروهای حامی دولت را به سمت خود جذب می کنند

بیرجندرسا- این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید براینکه من بعید می دانم ما با یک بحرانی در جبهه اصلاحات مواجه شویم، تصریح کرد: قطعا انتخابات مجلس چند قطبی خواهد شد و از سمت اطلاح طلبان در هر حوزه یک کاندیدا معرفی می شود اما جبهه های اصول گرا چند نفر معرفی شده و در مقابل هم خواهند ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا  به نقل از خاورستان محمدابراهیم اصغرزاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم تهران در دوره سوم مجلس شورای اسلامی، بعدازظهر امروز در نشست خبری در هتل کوهستان بیرجند اظهارکرد: خیلی خوشحالم در جمع خبرنگاران هستمو به شهر بیرجند سفر کرده ام.

وی با بیان اینکه شرایط حساس منطقه را شما بهتر از من می دانید، افزود: شرایط حساس خاورمیانه به رغم اینکه یک خدا، یک پیغمبر و یک قرآن دارند همه به اسم همان قرآن، خدا و پیغمبر سر هم را می‌برند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: یک نفر نیست که بگوید من بخاطر غیر خدا سر هم کیش خود را می برم در بسیاری از جوامع دیگرعلی رغم تعداد زیاد خدایان اما به نظر می رسد که آنها به صلح، هم زیستی و احترام بیشتری به هم قائل اند.

اصغرزاده ادامه داد: چرا  این چنین خاک کینه، خفت و نکبت به سر مسلمان ریخته است بخشی از آن بخاطر این است فقها، علما و مراجع ما چه شیعه و سنی به دنبال جنبه‌های صلح دوستی و صلح طلبانه رحمانی اسلام که آموزه جوامع بوده کمتر رفتند و از جنبه دینی، صلح طلبی و  هم زیستی را ترجمه کرده اند.

وی تصریح کرد: غیر از داعش، بوکو حرام و القاعده که خشونت را به منطقه تزریق می کنند دولت های وابسته هم در منطقه به دلیل اینکه حافظ منافع ابرقدرت ها بوده اند همیشه در چشم مردم به دنبال منشا بی عدالتی و ظلم بوده اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: انقلاب اسلامی در ایران، بهار عربی در کشورهای عربی و برخی از حرکت های مردمی در این کشورها محور اصلی آن بازگشت و بازخوانی مجدد احترام به انسانیت، احترام به هویت افراد و احترام به آحاد جامعه و حقوق انسان‌ها بوده است و متاسفانه این خیلی تامین پیدا نکرده است.

اصغرزاده بیان کرد: این قضیه بهار عربی به سرعت توسط اخوان المسلمین در حقیقت مصادره می شود و چه توسط سرهنگان و گروه نظامیان در مصر به عنوان جنبش عقیم گذاشته شد و اجازه ندادند مردم محروم و تحقیر شده مصر از این اتفاق و بازگشت به احترام شهروندان استفاده کنند.

وی یادآورشد: در ایران هم متاسفانه بعد از انقلاب به رغم اینکه ارزشهای انسانی و آزادی خواهانه در آن بسیار زیاد بود بخشی از این ارزش‌ها توسط برخی از برادران و دوستان ما به سرقت رفت چون این افراد خون خود را رنگین تر از بقیه مردم می رفتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: برخی فکر می‌کردند نماینده خدا در کشور ایران هستند، مصادره انقلاب، به سرقت رفتن ارزش های انقلاب توسط افرادی که خود را از بقیه بهتر می دانند باعث شد 8 سال این سرزمین را شخم زنند.

اصغرزاده تاکید کرد: دولت احمدی نژاد بلایی سر این مملکت و سرزمین آورد که ته آن مصادف شدیم به اینکه که کسانی در شهرها و روستاها از اسلام و انقلاب دفاع می‌کنند که نه از اسلام و نه انقلاب بویی بردند و فکر می‌کردند با زور گفتن و با بهمیدان آوردن لباس شخصی و آدم‌های زورگو و انحصار طلب می‌توانند بقیه را مسلمان کنند و به بهشت برسند.

وی به انتخابات سال 92 اشاره کرد و افزود: واکنشی که در سال 92 رخ داد آقای روحانی ساده ترین و مسالمات آمیز ترین واکنشی بود که مردم ایران نسبت به نسبت به تندورها انجام دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی او تلاش کرد رابطه جامعه ایرانی را با دنیا بهبود ببخشد و به دنیا نشان دهد که ایران و انقلاب ایران یک انقلاب سازگار با جامعه جهانی است ومتاسفانه تندورهای اصول گرا پشت سر مخافلین برجام قایم شدند و سعی کردند کام و امید مردم و بهبود جامعه ایران را تلخ کنند.

اصغر زاده اذعان کرد: من معتقدم که بیرجند دُرّ یتیم کویر است و مهد هم زیستی تمامی گروه ها، اقوام و اندیشه ها است و شهری که مردم با هم با مسالمت زندگی کرده‌اند و وجه ممیزه آن به رسمیت شناختن حق شهوندی دیگران است.

نماینده مردم تهران در سومین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه در شهر بیرجند کمتر شاهد بروز خشونت‌ها و تندوری هایی بوده که در شهرهای دیگر دیده شده است، افزود: این شهر مهد آزادی خواهی بوده و در دوره ملی شدن صنعت نفت که روزنامه های زیادی در اینجا منتشر شد نشان داد مردم بیرجند چقدر آزاد اندیشند.

 اصغرزاده خاطرنشان کرد: در طول انقلاب، دفاع از کشور، دوره اصلاحات و دولت روحانی شهر بیرجند نشان داد مردم آن سرزنده هستند و از تغییرات مسالمت آمیز در کشور دفاع می‌کنند که متاسفانه این کمتر در سطح ملی دیده شده است.

وی افزود: امیدوارم سفر من به بیرجند، سخنرانی من در جمع مردم و دانشگاه گوشه ای از ابراز ارادت و اخلاص من به مردم این منطقه باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه چون من برای سخنانی در دانشگاه، سطح شهر دعوت شده ام به این شهر سفر کردم، گفت: فعالیت های سیاسی نیروهیا اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب در ماه های منتهی به انتخابات زیاد می شود و این نه بخاطر نقص صندوق رای و انتخابات است بلکه این اساس کشور ما است که ایام انتخابات بهار سیاست مداران و فعالیت های سیاسی است.

اصغرزاده اضافه کرد: به صورت طبیعی در شهرها فعالیت‌های سیاسی گسترش می یابد و علاوه بر اینکه مردم براساس مکانیزم و قانون اساسی مردم رای می دهند، ایام انتخابانت رفراندوم حکومت است یعنی مردم با حضور در انتخابات فارغ از اینکه به چه کسی رای می دهند با شرکت در انتخابات به نوعی رضایت خود را از سیستم نشان می دهند و نظام می تواند به دنیا بگوید با افزایش سطح مشارکت به این میزان مورد تایید مردم هستم.

وی ادامه داد: در انتخابات سال 92 مقام معظم رهبری فرمودند " حتی افرادی که نظام را قبول ندارند در این انتخابات شرکت کنند" معلوم است که از نظر ایشان مخالفی که نظام را هم قبول ندارد اگر در انتخابات شرکت کند به نوعی حق آن به رسمیت شناخته می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: این جمله رهبر معظم انقلاب بار حقوقی دارد و زمانی که ایشان می گوید شما حتی اگر نظام را قبول ندارید به خاطر کشورتان رای بدهید این نشان از این دارد پس برای حکومت افراد پای صندوق رای می آیند ولو اگر رای علیه حاکمه دهند این رای ارزش دارد و به نوعی کشور را از بحران نارضایتی و مقبولیت همه حکومت های جهان سوم که در معرض آن قرار دارند دور می‌کند.

اصغرزاده یادآورشد: در کشور دموکراتیک غربی هر درصدی که در انتخابات شرکت کنند نظام دچار رخنه نمی شوند و در کشورهای جهان سوم که اگر دچار بحران اجرا شوند این بحران به بحران مشروعیت می انجامد، رضایت مردم به صورت نوبه ای تکرار شود و اینکه مردم را پای صندوق رای بیاید ورای بالا برود این یک هدف برای هر سیاست مداری است.

وی تصریح کرد: من هم به عنوان یک کنشگر خوشحال می‌شوم که بتوانم در ماه های منتهی به انتخابات کمک بکنم فضای سیاسی منتظر یک انتخابات خوب باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآورشد: اگر دولت روحانی به عنوان دولت مستقر به وظیفه اصلی خود عمل کند و وظیفه اصلی دولت ایجاد شرایطی است که مردم بتوانند آزادانه مشارکت کنند که اگر این شرایط ایجاد شود یک انتخابات سالم تر، فراگیرتر، دموکراتی تر و آزادتری برگزار شود در آن شرایط اصلاح طلبان و اصول گرایان شاید با استفاده از فضای برابر به رقابت جوانمردانه بپردازند.

اصغرزاده ادامه داد: اگر دولت روحانی نتواند این فضا را ایجاد کند و تریبون نماز جمعه و تریبون‌های رسمی رسانه‌های همگانی در اختیار عده ای خاص و یک جناح باشد هیچ جای دنیا به ما نمی گوید این انتخابات آزاد است.

وی افزود: اگر منابع مالی در اختیار عده ای باشد که این ها از طریق مال خود سازی این منابع را به دست خود گرفتند و می خواهند خرج کند آن وقت کسی نمی گوید این انتخابات عادلانه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: دولت روحانی وظیفه قانونی، اخلاقی، شرعی و ملی دارد که شرایط را ایجاد کند که شرایط برای حضور همه جریان های سیاسی امکان یک حضور عادلانه‌تر و آزادتری را ایجاد کند.

اصغرزاده اضافه کرد: اگر این شرایط فراهم شود اصلاح طلبان با توجه به عملکرد ضعیفی که نیروهای تندور در این ایام داشتند و با توجه به بلایی که دولت احمدی نژاد بر سر مردم آورده است اکثریت مجلس را اصلاح طلبان در اختیارخواهند گرفت و حتی اگر اکثیرت مجلس را هم در دست نگیرند اصلاح طلبان در آینده و تصمیم گیری مجلس تاثیر موثری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه چهار جریان در انتخابات تاثیر گذار است، گفت: یک جریان، جریان رادیکالی است که برخی فکر می‌کنند گذشته 8 سال احمدی نژاد را باز تولید کند و نگران این هستند که دست رد مردم به این تفکر باعث شود آن ها از صحنه سیاسی اساس حذف شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: جریان رادیکال و تندور تمامی ابزار را به کارخواهد بست تا در انتخابات سهم بیشتری در صندوق رای داشته باشد.

اصغرزاده با اشاره به اینکه جریان دوم اصول گراهای معتدل هستند، خاطرنشان کرد: این افراد اصول گراهای سنتی هستند و برای آنها ارزش‌ها دینی، مذهبی و انقلابی مهم است و می خواهند مرزبندی به اصول گرایان تندرو داشته باشند.

وی اضافه کرد: این‌ها از زمانی که خود را از احمدی نژاد جدا کردند اجازه نخواهند داد دوباره در این انتخابات به گونه ای لیست‌ها و روش های انتخاباتی آنها را به جناح های تندور نزدیک کند.

 اصغرزاده اظهارکرد: ما در انتخابات مجلس شاهد عمیق‌تر شدن شکاف بین اصول گرایان معتدل و تندرو خواهیم بود اصول گرایی تندور نیز برداشت هزاره ای و آخرت زمانی از اسلام دارد و ادبیاتی هم که بکار می برد ادبیات خشنی است.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از اصول گرایان سنتی و واقعی با اصول گرایان تندرو به لحاظ زمانی و ارزشی مرزبندی دارند، افزود: در انتخابات مجلس شاهد این شکاف‌ها خواهیم بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان‌کرد: در کنار این ها یک گروهی هستند که اساسا در جامعه شاید اکثریت را داشته باشند و نمی شود جبهه گروهی خاصی را به آنها داد و دولت آقای روحانی را دولت موفقی می دانند و این ها اعتدالیون هستند.

اصغرزاده افزود: یک جریان اعتدالی در شهرها شکل خواهد گرفت و این جریان اعتدالی بین اصول گراها سنتی و اصلاح طلبان است.

وی اذعان کرد: گروه سیاسی دیگر در دست اصلاح طلبان است که با توجه تجربه انتخابات 92، عملکردشان به لحاظ سازمانی در ماه های اخیر خیلی چشم گیر بوده و من بعید می‌دانم نقشه برخی‌ها برای تفرقه بین اطلاح طلبان به نتیجه برسد.

این فعال سیاسی با تاکید براینکه من بعید می دانم ما با یک بحرانی در جبهه اصلاحات مواجه شویم، تصریح کرد: جبهه اصلاحات قادر خواهد بود در مجلس به یک لیست واحدی در تمام نقاط کشور برسد.

اصغرزاده  با تاکید براینکه نکته مهم این است که آیا بخش‌های اعتدالی به جبهه اصلاحات نزدیک خواهد شد، گفت: من فکر میکنم بخاطر شواهدی که وجود دارد استراتژیکی که اصلاح طلبان انتخاب کردند از بخش های متعدلین جامعه نیروهای حامی دولت را به سمت خود جذب کنند.

وی اذعان کرد: قطعا انتخابات مجلس چند قطبی خواهد شد و از سمت اطلاح طلبان در هر حوزه یک کاندیدا معرفی می شود اما جبهه های اصول گرا چند نفر معرفی شده و در مقابل هم خواهند ایستاد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: بخش عمده اعتدالیون نیز جذب اصلاح طلبان خواهندشد اینکه این اتفاقات به چه شکل انجام شود و کی به کی نزدیک شود به شدت به عملکرد دولت روحانی بستگی دارد چون این دولت مورد پشتیبانی آحاد مردم جامعه است.

اصغرزاده تاکید کرد: عملکرد روحانی و موفقیت آن دست نیروهای اصلاح طلب و معتدل را باز می گذارد تا کاندیدای خود را به کرسی مجلس بگذارد.

وی با بیان اینکه من برای کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی هیچ تصمیمی در این زمینه نگرفتم، اظهارکرد: خیلی از اصلاح طلبان نیز برای کاندیداتوری هیچ تصمیمی نگرفته اند چراکه استراتژی اصلاح طلبان این است که خود حوزه های انتخابیه کاندیداری خود را مشخص کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: ازمرکز هیچ اصراری برای معرفی کسی برای انتخاب حوزه های انتخابیه نیست.

اصغرزاده تصریح کرد: ممکن است نیروهایی که در خراسان‌جنوبی و بیرجند هستند خودشان بخاطر وضعیت شهر فردی را انتخاب کنند، نمایندگی بیرجند قطعا صحبت‌هایی با دیگر افراد اصلاح طلب بیرجندی در جاهای دیگر کرده اند و با خود من نیز صحبت هایی در این زمینه شده است.

وی ادامه داد: همه این‌ها منوط بر این است که فضای انتخابات به چه سمت برود و خود اهالی و کسانی که در حوزه هستند گرایشان به چه سمتی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه برای اصلاح طلبان وحدت و به کاندیدی واحد رسیدن اصل است، گفت: مرحله دوم این است که در صحنه رقابت کسی را به میدان بیاورند که امکان رای آوری داشته باشد.

اصغرزاده افزود: هنوز زود است که بیان شود برای بیرجند از سوی اصلاح طلبان شخص خاصی برای کاندیداتوری در نظر گرفته شده است و این به اصلاح طلبان شهر بستگی دارد.

وی اضافه کرد: اگر بیرجندی مقیم تهران و خارج از شهر کاندید شود طبعا آن قابل مطالبه است اما باید منتظر تصمیم خود نیروهایی که در بیرجند زندگی می کنند ماند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهارکرد: اصلاح طلبان در انتخابات 92 به دلیل شرایطی که کشور دارد و رد صلاحیتی که شورای نگهبان می‌کند در انتخابات 92 کاندیدای اصلی خاتمی و هاشمی بود اما براساس یک قاعده غافل گیری اصلاح طلبان از یک مکانیزمی استفاده کردند در آخرین لحظه کاری کردند آقای عارف به نفع روحانی کنار برود.

اصغرزاده تاکید کرد: اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هم می خواهند از اصل غافل گیری استفاده کنند برای اینکه کسانی که می خواهند انتخابات را مهندسی کنند بگیرند کاندیداهای اصلاح طلب تر و نزدیک تر به مطالبات عمومی جامعه را معرفی کنند.

وی گفت: گاهی اوقات در کشور ما پوپولیسم با لومپلیسم مخلوط می‌شود و کسی پشت تریبون می‌گوید "آن مه مه را لولو برد" ؛ این ادبیات توده مردم نیست بلکه این ادبیات  لومپلیسمی است یعنی برای رسیدن به منافعشان با دنیا درگیر‌ شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: مفهوم پوپولیسم به مفهوم عوام زدگی و عوام فریبی و آمار دروغ دادن به مردم است و این را یک جریان غیر قابل قبول در کشور می دانم.

اصغرزاده تصریح کرد: متأسفانه سیاست مداران و دولت مردان سعی می کنند از یک نوع عوام فریبی برای جلوبردن اهداف خودشان استفاده کنند و توده‌های مردم که صادقانه پای انقلاب آمدند و پای دفاع از کشور جان دادند فریب دهند.

وی با تاکید براینکه گاهی سیسات مداران برنامه ها و شعارهایی می دهند که این برنامه ها نظر توده های مردم را به خود جلب می کند، گفت: من اسم این را آگاهی کاذب می‌گذارم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: تلاقی کاذب یک نوع حس کاذبی است که مردم فکر می کنند وضعشان بهبود پیدا کرده است و اگر 45 هزار تومان یارانه می‌گیرند خیلی وضعشان خوب شده است اما حواسشان نیست بعدا دارای تورم می‌شوند، بیکاری زیاد می‌شود و مانند بهمنی بالای سر خودشان برمی گردد.

اصغرزاده تصریح کرد: در توده مردم آمادگی برای جذب برنامه‌ها و شعارهای پوپولیستی وجود دارد که متأسفانه در کشور ما گاهی اوقات رنگ و لباس تقدس می پوشد و به اسم امام زمان و ائمه اطهار دین خدا جلوی مردم یک نفر راست راست می‌نشیند و دروغ می گوید.

وی تاکید کرد: برخی با دروغ به مردم می گوید این 45 هزار تومان پولی است که امام زمان فرستاده و بعد وقتی گندش در می‌آید می گویند وقتی که این پول اثری در جامعه ندارد  بحران ایجاد کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه اگر پوپولیسم اگر رنگ مذهبی بگیرد بسیار خطرناک است، گفت: خوشبختانه وضعیت ایران در منطقه عدم حضور ایرانی‌ها در خشونت آمیزی و فرقه گرایانه در دنیا و این که یک ایرانی پای این دعواهای انطحاری نبوده است نشان می دهد که بالاخره آن چیزی که در ایران حکومت دارد جنبش در مقابل پوپولیزم است.

اصغرزاده خاطرنشان کرد: چه قانون اساسی و چه دیدگاه رهبران کشور، تکثر و تنوع را به رسمیت شناختند چراکه تکثر و تنوعی که در ایران وجود دارد مانع از ایجاد جامعه توده بار و ایجاد یک پوپولیسم توده ای است.

وی ادامه داد: اینکه هراز گاهی به دلیل محرومیت، عقب ماندگی و سختی مردم گاه گاهی اوقات توجهشان به شعاری جلب می‌شود این امکان پذیر است و جامعه هم قطعا چنین زمینه ای دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: بخشی از زمینه پوپولیسمی جامعه مربوط به محرومیت‌های جامعه است.

اصغرزاده تصریح کرد: دولت آقای روحانی اگر قادر نباشد به دنبال حل مسئله هسته ای خودش با جهان وبه دنبال اجرایی کردن برجام قادر نباشد در حوزه سایست و اقتصاد داخلی با برنامه جلو رود و وضع اقتصادی عوض نشود و اصلاحات بنیادی در کشور صورت نگیرد، امکان بازگشت دوباره پوپولیست یا نگاه پوپولیستی وجود دارد.

وی یادآورشد: من همیشه پوپولیست ها را مانند چتربازهایی تشبیه کردم که از آسمان سیاست وارد کشور می شوند و کسی نمی‌داند ریشه آن ها کجااست ولی فرود می آیند و مداخله می کنند و شعار می دهند و توده های مردم را به خودشان جلب می کنند و برنامه ایجاد شود فرود می آیند و مداخه های آنها، برنامه های چشم اندازهای درازمدت کشور را دچار مشکل می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه آقای ناطق نوری رقیب اصول گرای نجیب است و جوان مرد است، گفت: او کسی که بعد از شکست از خاتمی به او تبریک گفت.

اصغرزاده تصریح کرد: اصلاح طلب احتیاجی به ائتلاف با اصول گرایان ندارند بیشتر نیاز به این دارند که اصول گرایان معتدل در صحنه شرایطی را ایجاد کنند که اصلاح طلبان هم باشند.

وی ادامه داد: در مورد اینکه اصلاح طلبان احتیاج به ائتلاف با اصولگرایان دارند من این را منتفی میدانم اما اینکه با اصولگرایان می‌توانند به رقابت جوانمردانه بپردازند و در صورتی که دارای فراکسیون قدرتمندی در مجلس بودند آن جا براساس یک پروتکلی تقسیم کار کنند این را بیشتر واقعی می بینم تا در خصوص سرلیست ها صحبت کنم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: اعتلاف و هم پیمانی در قبل از انتخابات را منتفی می دانم و ائتلاف در بعد از انتخابات و در داخل مجلس امری امکان پذیر است.

اصغرزاده گفت: امروز با تصویب برجام گام بسیار مهمی برداشته شد و در حقیقت گامی که مجلس تمامی فعالیت‌های دولت برای حل هسته‌ای ایران با دنیای خارج را تایید کرد.

وی تصریح کرد: تصویب برجام در مجلس نشان داد قوه مقننه هم از دولت حمایت می کند ولی فراتر از نشان داد تندروها چقدر روز به روز دستشان خالی تر می‌شود.

وی در خصوص رفع حصر سران فتنه گفت: ما که این افراد را زندان نکرده ایم که بخواهیم آزاد کنیم افرادی که زندان کرده اند باید گفت که این افراد را آزاد کنند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.