کدخبر: ٤۲٦٤۱
۲۰ مهر ۱۳۹٤ ساعت ۰۸:۰٦
چاپ

در فستیوال دانشجویان دختر خراسان جنوبی انجام شد/

آیا باید باران ببارد؟!!! / وقتی پول های بیت المال صرف رقاصی و پایکوبی دختر و پسر در کویر می شود؟!!

آیا باید باران ببارد؟!!! / وقتی پول های بیت المال صرف رقاصی و پایکوبی دختر و پسر در کویر می شود؟!!

بیرجندرسا- نخستین فستیوال کویرنوردی دانشجویان دختر خراسان جنوبی که به همت جهاد دانشگاهی استان، در کویر همت آباد در حالی برگزارشد که رقص و پایکوبی پسران در کمپ دختران دانشجو تا روشن شدن پخش موسیقی غیرمجاز در ماشین هلال احمر می تواند کویر نوردی را به ... تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از زن امروز، نخستین فستیوال کویرنوردی دانشجویان دختر خراسان جنوبی به کویر همت آباد شهرستان زیرکوه با هدف معرفی جاذبه های گردشگری توسط جهاد دانشگاهی استان برگزارشد، البته این فستیوال در حالی توسط این مرکز برگزار شد که هیچ یک از مراکز علمی- کاربردی این مرکز رشته گردشگری را ندارند و شاید هم این فستیوال، جرقه ای برای راه اندازی این رشته در دانشگاه علمی - کاربردی شود.

 

ساعت 5 صبح روز پنج شنبه  16 مهرماه در محل دانشگاه علمی -کاربردی غفاری بسیاری از دانشجویان برای سفر به کویرحضور یافتند.نزدیک 30 دقیقه منتظر آمدن اتوبوسها شدیم. ظرفیت هر اتوبوس 42-45 نفر بود و دانشجویان به همراه گروه کوهنوردی که متشکل از 15-20 آقا بود سوار اتوبوسها شدند.

 

ساعت 8 اولین توقف برای صرف صبحانه انجام شد و بعد ازصرف چای،سوار اتوبوس شدیم و صبحانه را در اتوبوس خوردیم تا زودتر به مقصد برسیم.

 

نزدیک دوساعت در کویر پیمایش داشتیم و خورشید غروب کرده بود که به محل کمپ رسیدیم، ظاهرا مهمانان ناخوانده ای داشتیم و استقبال کنندگانی که زودتر از ما به محل کمپ رسیده بودند. نه دلیل حضورشان را متوجه شدیم ؟ و نه اینکه چه کسی به آنها اطلاع داده بود؟ البته این با واکنش مسئول گروه همراه شد و به همین دلیل در ادامه مسیر تغییراتی ایجاد شد.

 

 

 

شام هم با غذایی سبک "کوکو سیب زمینی "خلاصه شدو برنامه های شب اجراشد مقدار زیادی چوب  به محل کمپ آورده شده بود و آتشی به پا شد و همه دور آتش نشستند و به نواختن موسیقی و رقص محلی سرگرم شدند. بعد از آن هم رصد ستارگان،البته تمام دانشجویان در رصد ستارگان حضور نداشتند  ازطرفی هم با چشم غیر مصلح می شد ستاره ها را دید، اما  توضیحات خاص وکافی برای رصد ستارگان داده نشد.

صبح جمعه بعد از صبحانه " تخم مرغ آبپز و پنیر" نیز به یکی از تپه های اطراف رفتیم و آقای دروگر خبرنگار صداوسیمای زیرکوه برای گزارش آمد و مسیری را از روی تپه ها رفتیم و برگشتیم و به مسیر برای رسیدن به چشمه تجنود ادامه دادیم که متوجه شدیم مسئول گروه مسیر حرکت را تغییر داده ،آن هم به دلیل حضور مهمانان ناخوانده و ناشناسی که زودتر از ما به تجنود هم رسیده بودند!!! مسیر به سمت روستای اردکول شد اذان ظهر به آنجا رسیدیم . خستگی زیاد همه را به سمت استخر روستا برد و در کنار جوی آب ، پای هایمان را در آب گذاشتیم تا کمی از حرارتشان کم شود و آقایان هم استخر را نشانه رفتند و به شنا مشغول شدند. ظهر در مسجد روستا ناهار، چلو کبابی از نوع سلف دانشگاه با کیفیتی بهتر خوردیم  و به سمت بیرجند حرکت کردیم البته فرمهای نظر سنجی و تعهد را هم در اتوبوس پر کردیم که باید فرم تعهد را قبل از سفر کامل می کردیم که به خاطر ثبت نام تلفنی برخی دانشجویان و آماده نبودن فرم، پایان اردو تکمیل کردیم.

 

برای برگزاری این فستیوال جا دارد از آقای مرادی مدیر فرهنگی  جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و گروه کوهنوردی که همراهی خوبی داشتند تشکر کنیم  و بگوییم این فستیوال در کنار نقاط مثبتی چون بیمه شدن تمام  دانشجویان , همراه بودن اکیپ نیروی انتظامی و هلال احمر،حضور دانشجویان شهرهای مختلف که به گفته خودشان مقصد بعدی سفرشان برای کویر این منطقه خواهد بود، نکات قابل تاملی هم داشت که  عنوان می کنیم تا در اردوهای بعد مورد نظر مسئولین قرار گیرد.

 

زندگی در شرایط سخت و کم آبی و هم چنین پیمودن مسیرهای طولانی،درس بزرگی است به همه آنهایی که در مسیر بندگی قرار می گیرند و گاه ناشکر از نعمتها می شوند. چند ساعت بی آبی در مسیر کویر اهمیت آب و زندگی را به همه نشان داد آنجا قدر تعداد قطره های آب را بیشتر دانستیم و اینکه وقتی به درختان و چوبهای خشکیده ای که در کویر بود می رسیدیم با خود می گفتیم چند سال دیگر اگر در مصرف آب صرفه جویی نکنیم به این وضعیت دچار خواهیم شد. آسمان کویر با زیبایی های خاص خودش به خصوص در شب ، تپه های ماسه ای و قدرتی که هر کدام از این تپه ها با حرکت باد ،به حالت دیگری درمی آورد همه و همه عظمت خدا را به مانشان داد و هر کس به اندازه بهره خودش از درک فلسفه آفرینش با کویر ارتباط برقرار کرد و درس خداشناسی گرفت.

 



اگر بخواهم نکات منفی را بگویم باید به نکته ای  از مقام معظم رهبری درخصوص اردوهای دانشجویی اشاره کنم.مقام معظم رهبری در خصوص اردوهای مختلط دانشجویی می فرمایند: بگذاريد سفر دانشجویان دستاورد معنوي داشته باشد. جوان هر جا برود، كيف حلال مي كند. جوان از خوشيهاي جواني لذت مي برد. مي خواهيد جوان را سفر ببريد؛ يك سفر روستايي هم كه او را ببريد، برايش تنوع است و شادي دارد. آيا بايد حتماً او را به كيش ببرند، چون در آن جا بعضي از ضوابط سست است ـ البته برخلاف حق سست است ـ و اين جوان بتواند ضابطه شكني كند؟! اسلامي شدن دانشگاه ها اين است؟! يا مثلاً اردوي مختلط برگزار مي كنند! من خيلي تعجب كردم؛ اردوي مختلط دانشجويي؟! نفس اردوي مختلط بد است.

مدیر فرهنگی مرکز جهاد دانشگاهی استان با گروه 100 نفری متشکل از دانشجویان  دختر و یک گروه کوهنوردی که اکثر آنها  آقا هستند همراه می شود در حالی که هیچ تذکری درباره پوشش به دانشجویان داده نمی شود. البته این موضوع را ابتدای سفر برخی از دانشجویان عنوان کردند که  فستیوال مگر مخصوص دختران نبوده پس چرا آقایان حضور دارند؟حضور گروه کوهنوردی به عنوان راهنما در این فستیوال بود، اما نکته قابل تامل این بود که در مسیر کویرنوردی جلو دار( یکی از اهالی روستای همت آباد و خانم نظری بود و عقب دار هم یک یا دو آقا کفایت می کرد از طرفی هم چون اکیپ نیروی انتظامی و هلال احمر حضور داشتند بنابراین حضور 18 نفر دیگر از آقایان در این برنامه ضروری نبود؟؟؟

 

 

پوشش و لباس برخی از دانشجویان که کویر را با سالن آرایش ویا مراسم عروسی اشتباه گرفته بودند وبه محض خارج شدن از مرز بیرجند ،پوشش ها  کم رنگتر می شد و برخی هم توجهی به کنار رفتن روسری های خود در حضور آقایان نداشتند.البته بدحجابی و بی حجابی در بین تمام دانشجویان عمومیت نداشت و برخی جاب را هر چند ،نه به طور کامل، اما رعایت کرده بودند. موسیقی غیر مجاز و رقص و کف و دست و هورا هم یکی از ملزومات سفرهای این چنینی است که قوانینی برای آن درنظر گرفته نشده است.چرا که ساعتی ازسفر نگذشته بود که دانشجویان از راننده اتوبوس، آهنگ در خواست کردند و راننده هم لطف کرد و تعدادی موسیقی غیر مجاز گذاشت و کف و دست و هورای دانشجویان بلند شد و یکی از آقایان که مسئول تدارکات در اتوبوس حضور داشت خطاب به راننده می گفت خواهش می کنم آهنگ را قطع کنید که برخی ها از دست می روند.

 

اظهار نظر دوگانه برخی از دانشجویان هم درباره اردو جالب بود یکی از دانشجویان رشته شیمی گفت : فرقی نمی کند اردو تک جنسیتی باشد یا مختلط ؟!!! برای تفریح و شادی سفر کردیم و بستگی به خودمان دارد که چگونه رعایت کنیم. البته اگر تک جسیتی باشد بهتر است.

 

 

البته یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه بیرجند درباره نوع پوششها انتقاد کرد و گفت: باید برای چنین اردویی قوانینی گذاشته و درباره نوع پوشش هم حد و حدودی درنظر گرفته شود. وی افزود: در این اردو شاهد بودیم بسیاری از خانمها در حضور آقایان پوشش نامناسبی دارند و بعضا روسری های باز و مانتوهایی کوتاه و چسبان پوشیده اند که ناراحت کننده است.

 

البته این صحبت راهنمای گروه هم قابل تامل بود که  به نوعی حجاب را مورد تمسخر قرار داد "بسیاری از خانمها از من پرسیدند، می توانیم عکس بدون روسری بگیریم. و من در جواب آنها گفتم بله جاهایی هست که به شما خواهم گفت که بدون روسری هم می توانید عکس بگیرید.در ادامه هم عنوان کرد: قرار است در مسیر کویر نوردی یک عکس دسته جمعی بگیریم ،خواهش می کنم آن موقع همه روسری هایتان رو جلو بیاورید طوری که فقط چشمهایتان دیده شود و بعد که عکس گرفته شد آزاد باشید.که مسئول گروه در تایید حرفش گفت: نه تا آن حد،به قدری که حجاب داشته باشند کافی است."

 

در مسیر کویرنوردی هم بسیاری از خانم که گرمشان شده بود یادشان می رفت که  روسری هایشان  بر باد رفته است  و بسیارعادی برخورد می کردند در حالی که حدود چند نفر آقا هم در جمع ما حضور داشتند.قابل تامل هم اینجا بود که بعضا به برخی از آقایان گروه  را "داداش و ... " خطاب می کردند انگار نه انگار که محرم و نامحرمی وجود دارد.بازار گرفتن عکسهای سلفی هم برای صفحات مجازی با حالتهای مختلف داغ بود قل خوردن روی تپه ماسه ها، در حضور آقایان توسط دانشجویان دختر هم قابل تامل بود به طوری که برخی از آقایان هم مشتاق این کار شدند.

 

 

 

یکی از برنامه های فستیوال رقص محلی بود که توسط بومیان منطقه شب اول در محل کمپها انجام شد.البته یکی از جاذبه های گردشگری موسیقی و رقص محلی است . اما قابل تامل رقص برخی از آقایان گروه، در جمع خانم ها بود و علت این کار شادی و نشاط دانشجویان عنوان می شد. یعنی شادی کردن به هر وسیله و قیمتی؟؟؟البته فقط به این حد اکتفا نشد و تا پاسی از شب این کار ادامه داشت.خواندن شعر و ترانه هم توسط یکی دونفر از خانمها به صورت تک خوانی در حضور آقایان چه در اتوبوس وچه محل کمپ از دیگر نکات  قابل تامل است.پای کوبی و خستگی شبانه هم باعث شد برخی نمازصبح شان قضا شود و تعداد اندکی آن هم به اندازه انگشتان دست نماز بخوانند.

 

مسیر کویرنوردی  به سمت تجنود کمی طولانی بود و چون برنامه خاصی در این مسیر تدارک دیده نشده بود و بعضا دانشجویان با همدیگر صحبت می کردند بازهم موسیقی پیشنهادشد و ماشین آمبولانس هلال احمر این وظیفه را به عهده گرفت وموسیقی های غیرمجاز درخواستی دانشجویان را پخش می کرد. ناگفته نماند که  راننده آمبولانس در خلال پخش موسیقی  می گفت:"خانمها دست آقایون رقص" . خستگی زیاد و کم آبی هم باعث شد ماشین نیروی انتظامی و هلال احمر به کمک برسد و ما را تا محل اتوبوسها ببرد.

 

لباسهای کوتاه و مانتوهای بدون دکمه و کاملا باز و روسری ها و شالهای افتاده جای تاسف خوردن باقی نگذاشته بود.مسیر برگشت به بیرجند هم تنها با موسیقی و رقص سپری شد و تنها زمانی که ماشین به خاطر یک مسافر اضافه جریمه شد،مسئول گروه واکنش نشان داد و گفت: کسی حق دست زدن و رقصیدن ندارد کاش آقای مسئول  این حرف زودتر می گفتید نه اینقدر دیر!!؟؟؟ اما بازهم اثری نداشت چون دوباره شروع به رقصیدن کردند.

 

 

یکی دیگر از نکاتی که بسیاری از دانشجویان به آن اشاره می کردند نوع برنامه هایی بود که در تبلیغ فستیوال ذکر شده بود از جمله شترسواری، سافاری که تصور این بود دانشجویان این کار را انجام دهند و مسئول گروه عنوان کرد" توسط افراد محلی انجام می شود "در حالی که توسط افراد محلی هم انجام نشد.و فقط شترها را به محل کمپ آورده بودند و کسی جرات نزدیک شدن به آنها را نداشت.

 

 

 موضوع این کویرنوردی هرچه بود نه فضای فرهنگی داشت و نه به شعائر و حداقلیات دینی توجه شده بود.خوشحالی و شادی در سفر دوروزه به کویر و خاطره خوش در ذهن آنها تنها موضوعی بود که به آن اهمیت داده می شد آن هم به هر قیمتی ؟!! چرا که  وقتی  دین در حوزه شخصی نگه داشته شود کسی به دیگران تذکری  نمی دهد و برایش مهم نیست برادر یا خواهر دینی اش به گناه بیفتد.انتقاد یکی ازدانشجویان هم درباره پوشش با همان نگاه جواب داده شد "حجاب یک موضوع شخصی است و هر کسی خودش باید رعایت کند!!؟؟؟"

 

 

 

یک گروه از دانشجویان دختر راهی سفر به کویر می شوند دانشجویانی که به گفته مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی قرار است سفیرانی برای معرفی جاذبه های استان باشند اما همین دانشجویان با نوع پوشش و رفتارهای غرب گرایانه خود تصور خوبی را از یک دانشجو به ذهن متبادر نمی کنند به خصوص در نگاه بومیان آن منطقه. به همین دلیل است که وقتی صحبتی از کوهنوردی و کویر نوردی و یا سایر ورزشهای دسته جمعی می شود نگاهها مثبت نیست.

 

 

 

در پایان باید گفت یکی از نکات مهم  توجه به بحث توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیتهای بومی منطقه بود که برای ناهار و صبحانه  می شد از غذاهای محلی  روستا استفاده شود. هر چند در طول سفر تولیدات و محصولات محلی روستاییان موردی دیده نشد. این انتقاد به مسئولین آنجا وارد است که چرا از ظرفیتهای این تورهای کویرنوردی برای معرفی و فروش محصولات کشاورزی و دامی روستاییان استفاده نمی کنند. کویر همت آباد با سرمایه گذاری می تواند  منبع درآمد خوبی برای اهالی روستاهای اطراف ایجاد کند اگر امکانات آن بهتر شود نه اینکه تنها یک بنا برای سرویس بهداشتی در محل کمپها درنظر گرفته شده که آن هم بسیار دوربود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.