کدخبر: ٤۲٤۵۷
۲۸ شهریور ۱۳۹٤ ساعت ۰۷:۳۵
چاپ

ماجرای یک پروژه و دو افتتاح/نسخه بی‌اعتبار برای بیمارستان بیرجند

ماجرای یک پروژه و دو افتتاح/نسخه بی‌اعتبار برای بیمارستان بیرجند

بیرجندرسا- افتتاح دو پروژه تصفیه‌خانه آب و بیمارستان تأمین اجتماعی بیرجند در حالی در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی افتتاح شود که حکایت از جنس پروژه‌های صوری و تشریفاتی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از مهر، حضور مسئولان ملی در استان‌ها اقدامی مؤثر در راستای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای استان‌ها است که در این سفرها هم شناخت آن‌ها از استان‌ها بیشتر می‌شود و هم استان‌ها می‌توانند از ظرفیت‌هایی مسئولان برای کمک به توسعه منطقه بهره ببرند.

سفر مسئولان بلندپایه دولت یازدهم به خراسان جنوبی برای حل مشکلات و توسعه ‌این استان با سفر محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در ۴ شهریورماه سال گذشته آغاز شد.

نوبخت در این سفر شاخص‌ها در استان خراسان جنوبی امیدبخش ندانسته و گفته بود: گزارش‌های مسئولان استان نشان می‌دهد وضع خوبی در استان خراسان جنوبی نداریم.

تشخیص وضع نامطلوب خراسان جنوبی در جریان توسعه و پیشرفت موجب شد تا وی قول تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار برخی پروژه‌های استان را بدهد که ازجمله آن تخصیص اعتبار برای تکمیل بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی رازی بیرجند به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه حوزه بهداشت و درمان استان بود.

همچنین اختصاص ۲۲ میلیارد تومان برای حل مشکل میان‌مدت آب شرب و استخدام نیروهای معطل‌مانده سه بیمارستان استان از دیگر وعده‌های معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بود.

خراسان جنوبی پس از میزبانی از نوبخت در سوم دی‌ماه سال گذشته میزبان رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس کاروان دولت تدبیر و امید بود.

سفری که روحانی در آن برای مردم این استان قول‌هایی را داد و اعلام کرد: اولین قدمی که ان‌شاءالله دولت یازدهم بر خواهد داشت، اینکه تمام قول‌هایی که الآن خدمت شما می‌دهم، قول‌هایی است که به حول و قوه الهی در سال ۹۳ و ۹۴ یا در سال ۹۵ اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

در این سفر رئیس‌جمهور ۲۷۰ میلیارد تومان به استان خراسان جنوبی در قالب ۲۱ طرح عمرانی اختصاص داد که اعلام شد به‌صورت ۱۰۰ درصد تخصیص خواهد یافت.

اختصاص چهار میلیارد تومان در سال ۹۴ و ۱۱ میلیارد تومان برای سال ۹۵ برای منابع آب خراسان جنوبی

 - تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی برای تأمین آب ۲۵ هزار خانوار

- اجرای طرح انتقال آب با خطوط لوله‌ای به طول ۶۰۰ کیلومتر برای بحث کشاورزی بخشی از آن در سال ۹۳ و باقیمانده آن در سال ۹۴ اجرایی و عملیاتی می‌شود.

- احداث هشت طرح گلخانه‌ای و ۱۸ طرح دامپروری برای استان که تا پایان سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ اجرایی خواهد شد.

- تبدیل ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های استان به بزرگراه که در سال ۹۴ و ۹۵ ان‌شاءالله به بهره‌برداری خواهد رسید.

- قول می‌دهم دولت با همه همت اجرای راه‌آهن استان را دنبال خواهد کرد تا بیرجند و استان خراسان جنوبی به راه‌آهن سراسر متصل شود. (همه تلاشمان را بکار می‌گیریم، هم برای مطالعه و هم برای فاینانس طرح)

-۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مراکز تولیدی استان به‌عنوان سرمایه در گردش قرار گیرد.

- درزمینهٔ مسائل زیست‌محیطی ما هم نیاز داریم به بخش بزرگی از بوته کاری و هم نیاز داریم به ماش پاشی ما این طرح را امسال اجرا می‌کنیم و عملیاتی می‌کنیم.

- درزمینهٔ مسئله سلامت، بیمارستان بیرجند بودجه اختصاص می‌دهیم تا در نیمه سال ۹۴ ساختمان آن به بهره‌برداری برسد.

و اما نتایج مصوبات ...

و اما نتایج این مصوبات بعد از گذشت ۹ ماه و سپری کردن نیمه نخست سال ۹۴ که در بسیاری از صحبت‌های رئیس‌جمهور قول آن برای امسال آمده بود.

اعلام این نتایج آخرین گفته‌های مسئولان استان خراسان جنوبی است که در خبرگزاری مهر و سایر رسانه‌های استان نیز منتشرشده است.

 از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار خط انتقال آب ۱۵ میلیارد ریال رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تصویب ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای ۶۰۰ کیلومتر شبکه انتقال آب کشاورزی در سفر دولت به استان، گفت: تاکنون ۱۵ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص‌یافته است.

هاشم ولی پور مطلق در گفتگو با مهر با اشاره به سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی در سال گذشته، اظهار کرد: در این سفر مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای ۶۰۰ کیلومتر شبکه انتقال آب در بخش کشاورزی مصوب شد.

وی بابیان اینکه این اعتبار قرار است از محل منابع مالی وزارت جهاد کشاورزی تأمین شود، بیان کرد: در سال ۹۳ برای ۳۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار موافقت‌نامه‌ای تنظیم‌شده اما ازنظر نقدی هنوز تخصیص نیافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: از رقم اعتبار امسال تاکنون ۱۵ میلیارد ریال تخصیص‌یافته است.

ولی پور مطلق ادامه داد: با اختصاص رقم ۳۰۰ میلیارد ریالی در سال جاری که هنوز به تخصیص ۱۰۰ درصد نرسیده است ۲۵۰ میلیارد ریال دیگر باقی می‌ماند که در سال آینده اختصاص خواهد یافت.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص مصوبه اجرای هشت طرح گلخانه‌ای و ۱۸ طرح دامپروری هم گفت: هنوز در خصوص این طرح‌ها اعتباری به جهاد کشاورزی اعلام‌نشده است.

تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال به بیمارستان رازی

استاندار خراسان جنوبی در ۲۲ مردادماه امسال اعلام کرد: ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور تکمیل بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی بیرجند تخصیص یافت و این مبلغ نیز به‌حساب استان برای اقدام‌های بعدی واریزشده است.

علی‌رغم اعلام پرداخت اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی به بیمارستان رازی اما وعده داده‌شده برای افتتاح ساختمان تاکنون محقق نشده است.

 ۲۵ درصد اعتبار آب‌رسانی به روستاها محقق شد

استاندار خراسان جنوبی اختصاص ۸ میلیارد تومان اعتبار به‌منظور آب‌رسانی به روستاها و مناطق مرزی استان را از دیگر مصوبات سفر «نوبخت» به استان برشمرد و بیان کرد: درحالی‌که تنها ۲۵ درصد از این مبلغ به استان تخصیص‌یافته بود با پیگیری‌هایی که به انجام رسید مقرر شد در آینده نزدیک ۷۵ درصد باقیمانده از این مبلغ نیز به خزانه استان واریز تا اقدام‌های بعدی برای توزیع آن انجام شود.

۹۰ درصد کمک هیئت دولت به واحدهای تولیدی خراسان جنوبی پرداخت شد

استاندار خراسان جنوبی ۱۴ شهریورماه در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان با اشاره به تصویب ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای رفع نیاز واحدهای تولیدی در سفر دولت به استان، گفت: طبق اعلام کمیسیون هماهنگی بانک‌ها ۹۰ درصد این تسهیلات پرداخت‌شده است.

 علی‌رغم این گفته استاندار اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ۳۱ مردادماه در جلسه کارگروه رفع موانع تولید استان بیان کرده بود که به دلیل عدم همکاری بانک‌ها عملاً مشکلی از واحدهای تولید حل‌نشده است.

وی بیان داشت: این سرمایه‌گذاری دولت مشکلات سال‌های قبل بانک را برطرف کرد و واحدهای تولیدی استان از این اعتبار بهره چندانی نبردند.

اعتبار ۶۸ میلیاردی دولت برای بزرگراه‌های خراسان جنوبی نرسید

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز ۱۰ شهریور ما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اختصاص ۶۸ میلیارد تومان اعتبار برای احداث ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در سفر رئیس‌جمهور گفت: این اعتبار هنوز تخصیص نیافته است.

مهدی جعفری در گفتگو با مهر از تصویب ۳۲ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های دوبانده سازی استان در لایحه بودجه امسال خبر داد و افزود: علاوه بر این در سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی ۶۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزاتخانه به استان اختصاص یافت که هنوز عملیاتی نشده است.

پس‌ از این دو سفر مسئولان بلندپایه و تصمیم‌گیرنده دولت یازدهم این بار سفر معاون اول رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی در پیش است سفری که نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در خصوص آن می‌گوید: آمدورفت مسئولان مرکز به استان بدون اجرایی شدن وعده‌های آن‌ها گرهی از استان باز نمی‌کند.

حجت‌الاسلام عبادی در گفتگوی روز گذشته با مهر اعلام کرده بود: روند اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس‌جمهور و دکتر نوبخت به استان رضایت‌بخش نیست و از آقای جهانگیری توقع داریم موانع اجرایی شدن این مصوبات را بررسی کرده تا مردم خراسان جنوبی شاهد اجرایی شدن آن باشند.

معاون اول رئیس‌جمهوری شنبه آینده میهمان خراسان جنوبی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: بعد از پیگیری‌های جدی که در این زمینه صورت گرفت شنبه هفته آینده دکتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور میهمان استان خراسان جنوبی خواهند بود.

 وجه اله خدمتگزار، به برنامه‌های این سفر اشاره کرد و افزود: افتتاح بیمارستان تأمین اجتماعی بیرجند، افتتاح ساختمان تأمین اجتماعی استان، افتتاح تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند و حضور در جلسه شورای اداری استان ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به خراسان جنوبی خواهد بود.

وی بیان کرد: در این سفر وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و رئیس گمرکات کشور به استان سفر خواهند کرد.

وی از تنظیم برنامه ششم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: این سفر می‌تواند یک فرصت مناسب برای گنجاندن نیازها، درخواست‌ها و مشکلات استان در برنامه ششم توسعه کشور باشد.

وی بابیان اینکه در این سفر تلاش خواهیم کرد تا مسئولان و وزرای مربوطه با ظرفیت‌ها و نیز مشکلات استان از نزدیک آشنا شوند، گفت: در سفر وزرا به استان نیز مسئولان استانی ذی‌ربط برنامه‌های جانبی خود را خواهند داشت تا بتوان از این سفر نهایت بهره‌گیری را انجام داد.

وی موضوع تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعتی، ایجاد اشتغال پایدار خصوصاً برای روستائیان مرزنشینان، توسعه اقتصاد مرز و نیز رفع مشکلات مربوط به حوزه گمرکات استان را ازجمله نیازهای مهم استان در این سفر دانست.

با افتتاح مجدد تصفیه‌خانه آب مردم بیرجند دوباره شیرین‌کام می‌شوند

جدای از اهدافی که برای سفر معاون اول رئیس‌جمهور از سوی مسئولان دنبال می‌شود بهره‌برداری از چند طرح عمرانی هم برنامه‌ریزی‌شده است که یکی از این طرح‌ها افتتاح مجدد تصفیه‌خانه آب بیرجند است طرحی که مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در آذرماه سال گذشته از طریق رسانه‌ها اعلام کرده بود آب شیرین وارد شبکه شهری شده است. اما امروز جای تأمل دارد که اگر مردم از سال گذشته آب شیرین استفاده می‌کرده‌اند حالا چرا قرار است دوباره اعلام شود که مردم آب شیرین دارید!

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی امروز در گفتگویی با خبرنگار مهر در خصوص افتتاح این پروژه گفت: با توجه به مصوبه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سال ۱۳۸۹، تأمین و انتقال هرچه سریع‌تر آب از منابع آب، شامل منابع آب شرب زیرزمینی واقع در دشت‌های رکات، علی آباد و مرک و تزریق آب تصفیه‌شده شبکه شهری مورد تصریح قرار گرفت.

حسین امامی افزود: این تصفیه‌خانه قرار بود در دهه فجر به بهره‌برداری برسد اما به دلیل آماده نبودن خطوط پساب تصفیه‌خانه این امر محقق نشد.

وی تکمیل نبودن پروژه در قسمت خط پساب و برخی خطوط شهری را از عمده‌ترین مشکل عدم افتتاح در دهه فجر دانست و افزود: این پروژه به‌طور کامل تکمیل‌شده و در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی افتتاح می‌شود.

امامی ادامه داد: پروژه تصفیه‌خانه آب بیرجند بااعتباری بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

بیمارستانی که هنوز تجهیزاتش کامل نیست

افتتاح بیمارستان تأمین اجتماعی بیرجند از دیگر پروژه‌هایی است که برای سفر معاون اول رئیس‌جمهور اعلام‌شده است.

بیمارستانی که به گفته رئیس کارشناس ارشد روابط عمومی مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی هم‌اکنون و در آستانه سفر معاون اول رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی، کار نصب تجهیزات این بیمارستان در حال انجام است.

این خبر را محمد سلمانی در ۲۴ شهریور به رسانه‌های استان اعلام کرده است و گفته است: بیمارستان فوق تخصصی تأمین اجتماعی حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) بیرجند با برند «میلاد ۳» به‌زودی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

نکته قابل‌تأمل در این پروژه نیز این است که چرا پروژه‌ای افتتاح می‌شود که مردم هنوز نمی‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. و چه نیاز است پروژه‌ای امروز از سوی رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی به مردم اعلام شود که افتتاح شد اما مردم فردا بروند و با درهای بسته روبرو شوند.

درست حکایت سه بیمارستان شهرستانی استان که در دولت گذشته افتتاح شد و روز بعد قفل بر در آن زده شد و مردم تازه متوجه شدند برای شروع به کار این بیمارستان‌ها نیرویی نیست نیروهایی که چندین سال است مردم را برای ارائه خدمات کامل درمانی چشم‌به‌راه گذاشته‌اند.

و حال باید دوباره شاهد افتتاح بیمارستانی باشند که هنوز تجهیزات آن به‌طور کامل نصب نشده و خبری هم از به‌کارگیری نیروهای آن اعلام‌نشده است.

اما همچنان امید می رود بلکه حکایت این سفر فقط برای همین چند پروژه کلیشه‌ای و فرمایشی که آمار و ارقام و عکس و بیلان کاری و شرح فعالیت و... مسئولان است نباشد و اگر مصوبه جدیدی هم نداشت حداقل گره‌ای از مصوبات و طرح‌های بر زمین‌مانده قبلی را باز کند.

خبرنگار:فاطمه زیراچی

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.