کدخبر: ٤۲٤٤۱
۲۵ شهریور ۱۳۹٤ ساعت ۱۲:۰۳
چاپ

آغاز کاشت طلای سرخ در مزارع زیرکوه/ بوی زعفران به مشام می‎رسد

آغاز کاشت طلای سرخ در مزارع زیرکوه/ بوی زعفران به مشام می‎رسد

بیرجندرسا-با نزدیک شدن به فصل برداشت طلای سرخ تلاش کشاورزان برای کاشت این محصول استراتژیک در مزارع شهرستان زیرکوه چند برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از فارس، با سرد شدن تدریجی هوا و نزدیک شدن به فصل زرد زعفرانی، کشاورزان شهرستان زیرکوه، دومین مرحله کاشت پیاز زعفران را از سر گرفته‎اند.

زعفران‎کاران این محصول را در دو مرحله کاشت می‎کنند، نخستین مرحله در اردیبهشت‎ماه زمانی که علف زعفران رو به زردی و خشکی می‎رود و دومین مرحله نیز از اواسط شهریورماه آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

در بحث بهترین زمان برای کاشت پیاز زعفران بین کشاورزان اختلاف وجود دارد و بعضی‎ها معتقدند این محصول با خشک‎شدن علف و بوته آن اگر از زمین کنده شود و در زمینی دیگر کاشت شود سبب می‎شود محصول یک سال زودتر به بهره‎برداری برسد و این عده بهترین زمان کاشت پیاز زعفران را اواسط اردیبهشت می‎دانند.

اما عده‎ای هم بر این عقیده هستند که به دلیل گرمای زیاد و آفتاب شدید با جابجایی، پیاز زعفران در زمین دیگر، می‎سوزد و ناقص می‎شود و زمان کاشتن پیاز در شهریور تا آبان‏‎ماه را بهتر می‎دانند.

اما در این میان چیزی که مهم است این است که همه کشاورزان بر این باورند که پیاز زعفران باید هر پنج تا هفت سال جابجا شود، یعنی زمینی که پنج تا هفت سال پیاز زعفران در آن کاشت شده به علت کمبود ویتامین مورد نیاز و زیاد شدن پیاز باید پیاز آن کنده و به زمینی دیگر منتقل شود.

کشاورزان می‎گویند بهترین باردهی زعفران در زمینی است که بکر باشد و تاکنون زعفران در آن کاشت نشده باشد.

از آنجاییکه زعفران بیشتر در روستاهای کوهستانی شهرستان کاشت می‎شود، کشاورزان شهرستان زیرکوه به دلیل کمی زمین ناچارند هر پنج تا هفت سال خاک زمینی که پیاز آن را خارج کرده‎اند، جمع‎آوری و به بیرون منتقل کنند و مجدد با جایگزینی خاک بکر از معادن خاک و هموار و مسطح کردن زمین پیاز زعفران را در آن زمین بکارند.

این کار اگر چه هزینه هنگفتی بر دوش کشاورز می‎گذارد، اما کشاورزان پرتلاش برای امرار معاش و کسب درآمد مجبور به انجام این کار هستند.

پس از کاشت پیاز زعفران گل‌دهی آن در سال نخست بسیارکم است، اما از سال دوم کاشت که به گفته کشاورزان علف 2 و گل یک خوانده می‌شود محصول بیشتر و بیشتر می‌شود.

کارشناس جهاد کشاورزی زیرکوه توصیه‌هایی به کشاورزان دارد و معتقد است: زعفران جزو گیاهانی است که چند سال در زمین می‌ماند و بهتر است کشاورزان برای باردهی بهتر و برداشت بیشتر به چند نکته توجه کنند.

به گفته ابوالفضل فرخ‌دوست، کشاورزان باید سعی کنند پیاز زعفران را در زمین‌های آیش کشت کنند و هر هفت سال نسبت به جابه‌جایی آن اقدام کنند و در این جابجایی از پیازهای هشت گرم به بالا که قبل از کشت ضد عفونی شده باشد، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بهترین زمان کاشت پیاز زعفران بعد از زرد شدن علف زعفران در اواسط اردیبهشت و اوایل خرداد است، تصریح کرد: عمق کاشت پیاز باید بین 15 تا 20 سانتیمتر باشد و قبل از آبیاری اول از کودهای عالی و حیوانی استفاده شود.

پیش‌بینی 5 تن زعفران از سطح زیرکشت زیرکوه

به گفته فرخ‌دوست؛ یک‌هزار و 350 هکتار از اراضی شهرستان زیرکوه زیرکشت زعفران قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود از این میزان زمین زیرکشت حدود 5 تن زعفران خشک برداشت شود.

شهرستان زیرکوه به علت برخورداری از شرایط مساعد آب و هوایی، قنوات فراوان با آب شیرین و زمین‌های مستعد و مساعد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلای سرخ در استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود و محصول تولید شده این شهرستان از کیفیت بالا و منحصر به فردی برخوردار است.

زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از این گیاه بدست می‌آید به طوری که از هر 100 تا 200 هزار گیاه زعفران، حدود 5 کیلوگرم گل زعفران بدست می‌آید که وزن 5 کیلوگرم زعفران بعد از خشک شدن به یک کیلوگرم می‌رسد.

زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است‌ و یکی از مهم‌ترین خواص دارویی زعفران که از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار می‌گرفته، درمان افسردگی است‌.

زعفران نه تنها عوارض رنگ‌دهنده‌های مصنوعی همچون حساسیت‌زایی را ندارد، بلکه حاوی ویتامین‌های B6، B2، B1، ویتامین C و دیگر مواد مغذی مورد‌نیاز بدن است و اگر می‌خواهید همیشه شاد و خندان باشید؛ زعفران بخورید‌.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.