کدخبر: ٤۲۳۷۷
۲۰ شهریور ۱۳۹٤ ساعت ۱٤:۲۳
چاپ

استاندار خراسان جنوبی

استفاده از ظرفیت‌های مرزی مهم‌ترین راه‌ حل مشکلات اقتصادیست

استفاده از ظرفیت‌های مرزی مهم‌ترین راه‌ حل مشکلات اقتصادیست

بیرجندرسا- خدمتگزار تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی و رسیدن به توسعه و رونق دراین بخش استفاده از ظرفیت‌های مرزی است که این زیرساخت در استان‌های شرقی کشور به خوبی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا؛ وجه‌الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی در کارگروه نشست استانداران منطقه پنج کشور در بیرجند اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش‌های مختلف است و با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی که این استان دارد در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند به عنوان بهترین مسیر برای ارتباط با افغانستان مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، گفت: این استان دارای 732 هزار نفر جمعیت در قالب 11 شهرستان، 28 شهر، 25 بخش، 61 دهستان و یک هزار و 882 پارچه آبادی است.

استاندار خراسان جنوبی به برخی شاخص‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری استان اشاره و بیان کرد: 4 بازارچه مرزی، دو گمرک رسمی، یک مرز رسمی زمینی و یک مرز رسمی هوایی، 14 دانشگاه مختلف دولتی و غیر دولتی، 5 مرکز آموزش عالی و بیش از 51 هزار دانشجو و وجود بیش از یک هزار و 189 اثر تاریخی در استان و 589 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بخشی از این توانمندی‌ها است.

خدمتگزار به وضعیت و آمار تجارت خارجی استان در سال 93 اشاره و تصریح کرد" صادرات قطعی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی در سال 93 به میزان 546 هزار تن با ارزش بیش از 177 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 92 از لحاظ وزنی 30 درصد و از نظر ارزش 23 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال 93 بیش از 30 درصد از صادرات کشور از خراسان جنوبی به انجام رسیده است، گفت: از2 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات کشور در سال 93 بالغ بر 684 میلیون دلار از مرزهای خراسان جنوبی انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی به وضعیت و آمار تجارت خارجی در5 ماهه اول سال 94 اشاره کرد و گفت: در این مدت میزان صادرات قطعی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان، 284 هزار تن به ارزش حدود 67 میلیون دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 43 درصد و از نظر ارزش 4 درصد افزایش داشته است.

خدمتگزار به وضعیت بخش کشاورزی استان اشاره و خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی رتبه اول کشور در تعداد قنوات را با 6 هزار و 197 رشته قنات به خود اختصاص داده است و این در حالی است که رتبه اول کشور در تولید زرشک با 98 درصد سطح زیرکشت در کشور و 15 تن تولید، رتبه اول کشور در تولید عناب با 98 درصد سطح زیرکشت در کشور و 4 هزار و 200 تن تولید، رتبه دوم در تولید زعفران با 23 درصد سطح زیرکشت در کشور و 46 تن تولید، رتبه سوم تولید پنبه در کشور با 20 هزار و 123 تن تولید، رتبه پنجم کشور در تولید گل نرگس با 12 میلیون شاخه، رتبه ششم کشور در تولید انار با 30 هزار تن تولید و رتبه اول تعداد شرکت‌های سهامی زراعی در کشور با 7 شرکت سهامی زراعی را به خود اختصاص داده است.

وی به وضعیت بخش صنعت استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 9 شهرک و 11 ناحیه صنعتی در استان در حال فعالیت هستند که نقش مهمی در تولید و اشتغال استان بر عهده دارند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه هشتم کشوری در حوزه ذخایر معدنی را با بیش از 330 معدن فعال به خود اختصاص داده است، گفت: مجموع ذخایر شناخته شده معدنی استان بالغ بر 5 میلیارد تن است.

خدمتگزار اشتغال بخش معدن استان را حدود 8 هزار نفر است دانست و تصریح کرد: در حال حاضر 38 نوع ماده مختلف معدنی از معادن استان استخراج می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها منیزیت، مس، آهن، گرانیت، کرومیت، کائولن، زغال سنگ، خاکهای صنعتی و بنتونیت است.

وی ایجاد تسهیلات مناسب برای مرزنشینان و توسعه اقتصاد مرز را مورد تاکید قرار داد و افزود: امروز خوشبختانه به برکت مرزنشینان غیور این استان و نیز تلاش شبانه روزی نیروهای نظامی و انتظامی مرتبط، خراسان جنوبی دارای امن‌ترین مرز در کشور است که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه اقتصاد و نیز رونق اقتصادی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی کمک وزارت بهداشت و درمان و سازمان توسعه تجارت ایران، در راه اندازی مراکز خدمات درمانی و بهداشتی در بازارچه‌های مرزی با اولویت بازارچه مرزی ماهیرود را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: همکاری وزارت امور خارجه در تسهیل و تسریع امور کنسولی و گذرنامه جهت تجار و سرمایه گذاران افغانی می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: در همین رابطه کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان می‌توانند با تکمیل بانک اطلاعاتی تجار افغانی شناخته شده و مورد تایید اتاق بازرگانی، نسبت به صدور ویزای مدت دار یا تسریع در صدور ویزای یکبار ورود برای تشویق این تجار به سرمایه‌گذاری در داخل کشور اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به کاهش نرخ تورم از 35 درصد در پایان سال 92 به 15 درصد در پایان سال 93 و رسیدن این نرخ به 14 درصد در پایان تیرماه امسال، لازم است نسبت به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به ویژه برای بخش‌های تولیدی مساعدت و اقدام لازم به عمل آید.

استاندار خراسان جنوبی اختصاص سهمیه مشخص از منابع صندوق توسعه ملی به استان‌های محروم و مرزی و حل مسائل و مشکلات استفاده از تسهیلات صندوق را مورد تاکید قرار داد و گفت: اختصاص و ابلاغ اعتبارات ردیف‌های متفرقه در قانون بودجه سال 94 در خصوص پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات بانکی بابت توسعه مناطق شرق و غرب کشور و ایحاد زیرساخت‌های توسعه پایدار شرق و غرب از دیگر مواردی که در ظرفیت‌های قانونی در این زمینه می‌تواند مورد توجه باشد.

وی معافیت کامل مالیاتی بخش‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل و گردشگری استان‌های محروم و مرزی به مدت 15 سال به منظور تشویق و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران را از دیگر ظرفیت‌های پیش بینی شده در قانون دانست و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی و رسیدن به توسعه و رونق دراین بخش استفاده از ظرفیت‌های مرزی است که این زیرساخت در استان‌های شرقی کشور به خوبی وجود دارد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.