کدخبر: ٤۱۹۳۳
۱۰ مرداد ۱۳۹٤ ساعت ۱۲:۵٤
چاپ

16هزار هکتار از جنگل‌های تاغ خراسان جنوبي در معرض نابودی

16هزار هکتار از جنگل‌های تاغ خراسان جنوبي در معرض نابودی

بیرجندرسا-مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، با بيان اينكه 16هزار هکتار از جنگل‌های تاغ به علت آفت شپشک سفید در معرض نابودی قرار گرفت، گفت: مشکل ديگر استان وجود بادهای سیستان است که خسارت زیادی به شهرستان‌های شمالی وارد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، «حبیب الله شریفی» در گفت و گو با ایسنا، گفت: جنگل از نظر سازمان فاو و خواربار جهانی که تاج پوشش آن بیشتر از10 درصد باشد و مساحت آن نقطه بیشتر از نیم هکتار و درخت‌ها تا 5 متر ارتفاع داشته باشد جنگل گفته می‌شود.

وی ادامه داد: در استان جنگل انبوه نداریم و در مجموع  635 هزار هکتار در استان موجود است که 632 هزار هکتار آن تنک و3 هزار هکتار نیمه انبوه است.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان وسعت منطقه را 15 ميليون هکتار دانست و افزود: از اين ميزان، 12 ميليون هکتار عرصه‌هاي بياباني و مراتع فقير است كه بارندگي کم، تبخير، فقر پوشش گياهي، بادهاي فرساينده و عوامل انساني در تشديد اين وضعيت موثرند.

شريفي با اشاره به خشکسالی‌های اخیر تصریح کرد: میانگین بارندگی باران در استان 135میلیمتر است که در سال‌های گذشته بیش از 100میلیمتر نبوده است.

5/4 درصد از جنگل‌هاي كشور در خراسان جنوبی

وي با بيان اينكه 5/4 درصد از جنگل‌هاي كشور در خراسان جنوبی است، افزود: درخت‌های‌آن عبارتند از بنه، بادام مشک، انجیر وحشی، ارغوان و تنگ‌رس تشکیل شده است.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان، تصريح كرد: براي مقابله با بيابان در استان، تاکنون167 هزار هکتار عمليات بيولوژيک در عرصه‌هاي بياباني انجام شده که134 هزار هکتار آن نهالکاري است سال قبل هم 2هزار و 157 هکتار بيابانزدايي انجام شد.

 وی تاكيد كرد: برای بهبود و توسعه  جنگل‌های استان بذرپاشی و بذرکاری را هرساله انجام می‌دهیم ولی اگر میزان بارندگی در استان بالا برود رشد خوبی را خواهیم داشت که متاسفانه در سال‌های گذشته این امر میسر نبوده مشکلی که در استان وجود دارد بادهای سیستان است که خسارت زیادی به شهرستان‌های شمالی وارد کرد.

درخت بنه با قدمت 500 ساله قطع شد

شريفي افزود: تخلف در استان به میزان خیلی کمتری نسبت به استان‌های دیگر صورت می‌گیرد و در پاییز سال گذشته یک فرد کاملا ناجوان مردانه درخت بنه را با قدمت 500 ساله قطع کرد که در پیگیری‌های انجام شده فرد متخلف دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شد.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان، گفت: در راستای طرح جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و اعطای تسهیلات به مناطق روستایی حدود10 هزارسیلندر گاز تهیه و با 3دستگاه کامیونت ازطریق  بخش خصوصی در اختيار روستاييان قرار گرفت، تا از قطع درختان براي سوخت جلوگيري شود.

 وی ادامه داد: جنگل‌ها سرمایه ملی هر کشوری است و جنگل‌ها در بحث آب وخاک، تفریگاهای انسانی و بخصوص پناهگاهای حیات وحش هستند که هر هکتار جنگل حدوداً  68تن گرد و غبار را دفع و500 متر مکعب آب را ذخیره می‌کند.

شريفي از تمامی مردم استان تشکر كرد و يادآور شد: جنگل داری و مراقبت از مراتع و جنگل‌های کشور یک وظیفه عمومی است که بدون همکاری مردم امکان پذیر نیست و مردم نقش اول مهم را ایفا می‌کنند. 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.