کدخبر: ٤۱۷٦۱
۰۳ مرداد ۱۳۹٤ ساعت ۱۲:۰٦
چاپ

خانه غضنفری بشرویه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

خانه غضنفری بشرویه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

بیرجندرسا-کارشناس ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: خانه غضنفری واقع در شهرستان بشرویه با شماره 31255 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایسنا، طاهره مال‌اندوز گفت: قدمت این اثر به دوره صفویه بر می‌گردد و در یکی از محلات قدیمی شهر به نام میانده، در مجاورت تعداد زیادی از بناهای با ارزش بافت قرار دارد.

وی افزود: این بنا ترکیب خاصی از یک خانه چهار ایوانی در منطقه را با معماری خاص به نمایش گذاشته و علاوه بر ایوان‌ها که در اضلاع اصلی قرار گرفته‌اند و در اضلاع فرعی آن نیز باز شوهایی برای فضاهای دیگر بنا در نظر گرفته شده و به حیاط بنا مرکزیت بیشتری در پلان بخشیده است.

وی ادامه داد: در اتاق زمستانی بنا تزئینات خاصی در سقف به چشم می‌خورد، مانند گوشه‌سازی‌های اسکنج و نوع خاصی از کاربندی در میانه سقف که نمی‌توان از آن به عنوان شمسه یاد کرد، چرا که بیشتر شکل آن به صلیب یا یک هندسه متقاطع شبیه بوده و تزئینات و سازه جدا، اما به صورت پیوسته به هم کار شده است

کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: بادگیر 6 دهانه و یک اتاق کوچک در زیر آن، چهار ایوانی بودن بنا، حیاط مرکزی بودن بنا، رعایت شدن سلسله مراتب معماری اسلامی در بنا به دلیل حفظ محرمیت درون خانه را می‌توان به عنوان شاخصه‌های خاص برای این بنا تاریخی و فاخر ذکر کرد.

مال‌اندوز خاطر نشان کرد: این بنا در شهرستان بشرویه، بخش مرکزی بشرویه، میدان امام خمینی، خیابان ملا عبدالله تونی بشروی، کوچه مستوفی، روبروی سالن مفتح قراردارد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.