کدخبر: ٤۱۷٤۳
۰۳ مرداد ۱۳۹٤ ساعت ۰۸:۲۹
چاپ

فقدان کتاب درسی یکی از عمده ترین مشکلات روشندلان است/ حفظ قرآن برایم یکی از آسانترین کارها بوده که آن را ناشی از اعجاز قرآن می‌دانم

بیرجندرسا- روشندل بیرجندی گفت: فقدان کتاب درسی، یکی از عمده مشکلاتی است که ما نابیناها را اذیت می‌کند، سال پیش روی تحصیلی را باید با سی دی آموزشی بگذرانیم و این یک مشکل عمده به حساب می‌آید.

 فقدان کتاب درسی یکی از عمده ترین مشکلات روشندلان است/ حفظ قرآن برایم یکی از آسانترین کارها بوده که آن را ناشی از اعجاز قرآن می‌دانم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، به نقل از خاورستان امروزه شکی نیست که تغییر نگرش جامعه نسبت به نابینایان و رفع باورهای ناصحیح در برخی افراد نابینا نسبت به جامعه، مستلزم فراهم ساختن بسترهایی است که بتواند ارتباط متقابل جامعه و نابینایان را به گونه‌ای مؤثر محقق سازد.

باید این باور پذیرفته شود که افراد دچار معلولیت بینایی با وجود داشتن محدودیت‌های خاص، از حیث شئونات انسانی و ویژگی‌های روانشناختی همانند سایر اشخاص یا حتی توانمندتر هستند و همان تفاوت‌های فردی که در میان دیگر افراد وجود دارد درباره این گروه نیز صدق می‌کند.

از کوچه‌های پرگرد و غبار خیابان حکیم‌نزاری بیرجند که عبور می‌کنیم، چیدمان منازل این کوچه‌ها و متعاقب آن، صفا و صمیمیت مردم این حومه توجه‌مان را به خود جلب می‌کند. درِ منزلی را می‌زنم که می‌دانم یکی از توانمندترین افراد جامعه در را با خوشرویی و مهربانی به رویم می‌گشاید.

زینب مرا با مهربانی زیاد و بیان شیوایش به داخل منزل دعوت می‌کند، از پله های منزل که بالا می روم نگاهی به پشت سرم می اندازم و می بینم که چطور با آرامش و با احتیاط  کامل زینب از پله‌هایی که بدون امر مناسب سازی، هر لحظه امکان اتفاق افتادن برایش وجود دارد بالا می‌آید.

زینب صفری

زینب صفری متولد 11 آبان 1382 است که دانش آموز پایه ششم تحصیلی است و مدت شش سال است در مدرسه استثنایی وصال بیرجند تحصیل کرده و برای سال تحصیلی پیش‌رو، در مدرسه عادی (هفت تیر) ثبت‌نام کرده است.

از توانمندی‌هاش که سؤال کردم، هنوز سؤالم تمام نشده بود که اظهار کرد: من حافظ 9 جز قرآن هستم که از سال 91 شروع به حفظ قرآن کرده‌ام.

وی از انگیزه‌اش به حفظ قرآن گفت: مهمترین انگیزه‌ام نزدیک‌تر شدن به خداوند و به خوبی اجرا کردن دستورات وی بوده است و خوشبختانه حفظ قرآن برای من ،بسیار آسان و راحت بوده است.

این روشن‌دل بیرجندی ادامه‌داد: در درجه اول وظیفه خود می دانم که از زحمات پدر و مادرم به عنوان مهمترین مشوق‌هایم در این راه و سپس از زحمات معلمان بزرگوار سرکار خانم‌ها، الهه سرافرازی (آموزش خط بریل)، طوسی (مدیر جامعه القرآن کریم بیرجند)، سکینه جودی (معلم سال تحصیلی جاری) تشکر کنم.

زینب صفری

زینب در ادامه حرفایش گفت: از طریق کلاس های موسسه جامعه القرآن کریم به حفظ قرآن پرداخته‌ام و اعجاز قرآن، سبب شده که به راحتی این کار را انجام داده و هیچ لطمه‌ای به درس‌هایم وارد نشود.

وقتی در لابه‌لای صحبت ها به آرامی از مادر زینب در خصوص میزان معلولیت زینب می پرسم، زینب شنیده و خود جواب سوال مان را می دهد که من از ناحیه چشم چپ کاملا نابینا بوده و از ناحیه چشم راست نیز به میزان اندکی بینایی دارم.چیزی که در این بین واقعا باعث تحقیر بنده می‌شود، بیان شیوا و رسای زینب است که همانند آموزگاری مسلط سخن می‌گوید.

از زینب پرسیدم آیا از دوستانت کسانی را به امر حفظ قرآن تشویق کرده‌ای، گفت: بله من یک خواهر کوچکتر از خودم نیز دارم که همین مشکل نابینایی من را دارا است؛ وی نیز به امر حفظ قرآن مشغول است و همچنین چند تن از دوستانم که در همسایگی ما به سر می برند را به منزل خویش آورده و با علاقه فراوان به قرآن آموزی و حفظ قرآن به آنان می‌پردازم.

وی گفت: من هر سال در مسابقات قرآن و احکام رتبه اول استانی را کسب کرده و در مسابقات احکام 92  و 94 نیز موفق به کسب رتبه برگزیده کشوری شده‌ام.

این روشن‌دل بیرجندی خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های ورزشی نیزهمه ساله شرکت می‌کنم به عنوان مثال در سال چهارم دبستان در مسابقه ورزشی طناب کشی، مؤفق به کسب رتبه نخست استان شده است.

وی در خصوص مشکلاتش این طور گفت: فقدان کتاب درسی، یکی از عمده مشکلاتی است که ما روشن‌دلان را اذیت می کند، سال پیش روی تحصیلی را باید با سی دی آموزشی بگذرانیم و این یک مشکل عمده به حساب می آید.

وی سفربه کربلای معلی را بهترین سفرش می‌داند و می‌گوید: در پنجم اردیبهشت سال جاری به همراه خانواده ام به کربلای معلی رفتم و این سفر بهترین خاطره زندگی ام بوده و آن را از دیگر اعجازهای قرآن می دانم و امیدوارم باری دیگر توفیق این زیارت معنوی نصیبم گردد.

زینب صفری

در ادامه این گفتگو، ناصر صفری پدر زینب با بیان اینکه در سال 80 با همسرم ازدواج کرده‌ایم، تصریح کرد: در بدو ازدواج گروه خونی ما مشکل داشته و به علت مشکل ژنتیکی، هر دو فرزندمان دچار مشکل کم بینایی شده‌اند.

به گفته وی درمان زینب، از  همان بدو تولد در شهرستان‌های بیرجند، مشهد، تهران و زاهدان آغاز و پیگیری شده و  وی در چهل روزگی چندین مرتبه مورد عمل جراحی قرار گرفت.

پدر زینب با اشاره به این نکته که از چهار سالگی به استعداد فوق‌العاده و قدرت حافظه فرزندم پی بردم، افزود: از همان زمان به فکر ثبت نام فرزندم در کلاس‌های حفظ قرآن کریم افتاده و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نکرده و نخواهم کرد.

وی با بیان این که از زمانی که زینب و دختر کوچکترم به امر حفظ قرآن پرداخته اند، زندگی‌مان به کلی تغییر کرده است، گفت: وجود تغییرات متعدد در زندگی و برکت را مدیون قرآن و اعجاز آن می‌دانم.

صفری ادامه داد: برای من جای بسی افتخار است که هرشب حداقل تا یک ساعت پس از خواب بنده و همسرم، فرزندم در منزل با صدای بلند و با استفاده از خط بریل و قلم قرآنی، مشغول به خواندن قرآن می شود.

وی اذعان کرد: علاقه دختر بزرگم به قرآن و وجود برکت در زندگی‌مان، سبب شد که فرزند کوچکترم را نیز به کلاس های حفظ قرآن برده و خودم و همسرم نیز در دوره های قرآن متعدد شرکت کنیم.

در پایان مصاحبه زینب دوان دوان به سوی ما آمده و می‌گوید یادم رفت که در مورد علاقه‌ام به شغل آینده سخن بگویم؛ بنده علاقه وافری به مجری گری رادیو و تلویزیون دارم و یکی از آرزوهایم این است که در آینده همکار خانم سرکار خانم نیک‌بین (مجری رادیو استان) شوم.

پدر زینب ضمن تشکر پیاپی از بنده و دیگر کسانی که برای مصاحبه با زینب آمده‌اند، می‌گوید: خواسته ما از مسوولان آن است که رسیدگی به معلولان را در اولویت کارهای خویش قرار دهند.

صفری با تشکر ویژه از مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان به لحاظ سرکشی و دلجویی از خانواده وی، بیان کرد: دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، تنها نهادی بود که در جریان تشرف بنده و خانواده‌ام به سفر کربلا ما را مورد عنایت مالی خویش قرار دادند که به نوبه از خود از آن‌ها تشکر می‌کنم.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها