کدخبر: ٤۱٦۲۹
۲۹ تیر ۱۳۹٤ ساعت ۰۹:٤٤
چاپ

مدیرعامل انجمن نابینایان خراسان جنوبی

رفع مشکل اشتغال نابینایان خراسان جنوبی در دستور کار باشد

رفع مشکل اشتغال نابینایان خراسان جنوبی در دستور کار باشد

بیرجندرسا-مدیر عامل انجمن نابینایان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی از نابینایان استان به دلیل عدم مناسب سازی جامعه خانه نشین شدند، گفت: اشتغال یکی از مهم ترین دغدغه‌های نابینایان خراسان جنوبی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تسنیم، در جامعه پر زرق و برق دنیای امروز که هر کس به دنبال تلاش و تکاپو برای رسیدن به اهداف خود است عده‌ای از افراد در جامعه کمتر دیده می‌شوند و امکانات در جامعه برای آنها به گونه‌ای فراهم نیست تا بتوانند به راحتی در سطح جامعه زندگی کنند.

 
آن‌ها همان عصا به دستان سفیدند که گاهی برای عبور از خیابان منتظر کمک گرفتن از ما هستند و به راحتی از کنار آنها عبور می‌کنیم.
 
مریم رضایی یکی از نابینایان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: من از مشکل نابینایی رنج می‌برم اما تنها این مشکل برای من نیست زیرا مدت‌ها است که با مشکل نابینایی کنار آمده‌ام، اما در حال حاضر مهم ترین مشکل من عبور و مرور در خیابان و در سطح جامعه است.
 
وی افزود: برای سوار شدن به ناوگان‌های عمومی، برای ورود به ادارات و دستگاه‌های اجرایی با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا تاکنون بهزیستی و دستگاه‌های مربوطه نتوانستند در این زمینه برای ما و جامعه معلولان مناسب سازی درستی داشته باشند.

سیده صدیقه فاطمی مدیر عامل انجمن نابینایان خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: انجمن نابینایان بشارت بیرجند که مرکز آن در این شهرستان است شامل نابینایان خراسان جنوبی می‌شود.


وی افزود: انجمن نابینایان خراسان جنوبی 280 نفر عضو نابینا و کم بینا دارد که از این تعداد 150 نفر پرونده مددکاری داشته و تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی هستند.

مدیر عامل انجمن نابینایان خراسان جنوبی گفت: در این انجمن خدمات آموزشی، رفاهی، تهیه کتاب‌های صوتی ویژه نابینایان، خدمات حقوقی، انواع مشاوره‌ها و دیگر برنامه‌ها برگزار می‌شود.

فاطمی با اشاره به مهم ترین مشکلات نابینایان افزود: نابینایان هم جزو افراد جامعه هستند و نیاز به اشتغال دارند و این در صورتی است که در جامعه در حال حاضر نابینایان و کم بینایان با مشکل اشتغال مواجه هستند و دستگاه‌های اجرایی قانون 3 درصد اشتغال برای معلولان و نابینایان را رعایت نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: از دیگر مشکلات نابینایان خراسان جنوبی عدم مناسب سازی در جامعه است به طوری که این شرایط زمینه ساز شده که تعداد زیادی از نابینایان خانه نشین شوند.

مدیر عامل انجمن نابینایان خراسان جنوبی گفت: نابینایان و کم بینایان استان در مسابقات ورزشی کشوری، مسابقات علمی، فرهنگی و هنری عناوین مختلفی را به دست آوردند و در حال حاضر تعدادی از نابینایان استان شاعر و نویسنده و حافظ قرآن هستند.

وی بیان کرد: ایجاد فرصت‌هایی برابر برای افراد جامعه، احیای حقوق شهروندی نابینایان و آگاهسازی حقوق شهروندی نابینایان از مواردی است که در دستور کار انجمن نابینایان خراسان جنوبی قرار دارد.

مدیر بهزیستی شهرستان بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: مناسب سازی امری ضروری در جامعه است که در چند سال گذشته در بخش دستگاه‌های دولتی پیشرفت خوبی در خراسان جنوبی داشته است.

حسن شرفی افزود: در حال حاضر مناسب سازی در سطحی مطلوبی نیست و این امر نیازمند همکاری همه جانبه تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

وی بیان کرد: سه درصد از استخدامی‌های دلتی باید به معلولان اختصاص یابد که دستگاه‌ها باید نسبت به معلولان مسئولیت اجتماعی بیشتری داشته باشند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.