کدخبر: ٤۱٦۰۲
۲٤ تیر ۱۳۹٤ ساعت ۱۷:۰۳
چاپ

محققان ایرانی پیل سوختی پلیمری برای استفاده درتجهیزات قابل حمل ساختند

بیرجندرسا-پژوهشگران دانشگاه تهران با استفاده از فناوری نانو، پیل سوختی برای استفاده در تجهیزات قابل حمل ساخته اند که قابلیت تجاری شدن نیز دارد.

محققان ایرانی پیل سوختی پلیمری برای استفاده درتجهیزات قابل حمل ساختند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استاد و محقق دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در مورد این طرح پژوهشی گفت: در این طرح که با پشتیبانی مالی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است، بهینه سازی ساختاری عملکرد پیل سوختی پلیمری نانوساختاری (PEM) در مقیاس میکرو برای استفاده در تجهیزات قابل حمل مورد مطالعه قرار گرفته است.

دکتر مهدی مهرپویا افزود: میکروپیل های سوختی به عنوان منبع توان در تجهیزات الکتریکی قابل حمل به دلیل ایمنی، بازدهی بالا، سوخت تجدیدپذیر و مزیت های زیست محیطی شناخته شده اند.

وی ادامه داد: به دلیل کوچک بودن قطعات میکروپیل، برای ساخت آن لازم است تا از مواد و تکنولوژی های پیشرفته ای استفاده شود که این امر هزینه محصول تولید شده را افزایش می دهد.

این محقق ادامه داد: هدف از انجام این طرح ساخت یک نمونه میکروپیل سوختی پلیمری است که عملکرد بهینه و قابلیت تجاری سازی شدن داشته باشد؛ بر این اساس، ابتدا عملکرد مجتمع الکترود غشای پیل به وسیله مراحل ساخت کاتالیست نانوساختار بهینه شد و پس از انجام طراحی اولیه و بهینه سازی قسمت های دیگر پیل، سطح مقطع مستطیلی با ابعاد 3/0×3/0میلیمتر و چیدمان مارپیچ دو کاناله برای ساخت کانال های توزیع جریان سوخت انتخاب شد.

مهرپویا بیان کرد: از این طرح پژوهشی، یک ثبت اختراع داخلی دارای تایید علمی از مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران با عنوان کانال های تزریق سوخت در ابعاد میکرو صورت گرفته است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها