کدخبر: ٤۱۰۳۹
۲۰ خرداد ۱۳۹٤ ساعت ۰۷:۰۰
چاپ

آیت‌الله حائری شیرازی:

جهیزیه باید از محل پرداخت نقدی مهریه و توسط داماد تامین شود/ طلاب و روحانیون در راستای بصیرت افزایی امر ازدواج تلاش کنند

بیرجندرسا- عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروز جوانان زیر بار ازدواج نمی روند و این مسئله هیچ تناسبی با آیات و روایات و سنت اهل بیت(ع) ندارد افزود: جهیزیه باید از محل پرداخت نقدی مهریه و توسط داماد تامین شود.

جهیزیه باید از محل پرداخت نقدی مهریه و توسط داماد تامین شود/ طلاب و روحانیون در راستای بصیرت افزایی امر ازدواج تلاش کنند

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، در مورد ازدواج آسان و انتخاب همسر بیان داشت: در جامعه نباید خواستگاری‌ها خیلی سطحی گرفته شود، ما برای خرید تلفن و رشته دانشگاه تحقیق می‌کنیم ولی برای مهمترین چیزی که اصل زندگی و تعیین کننده سرنوشت است بسیار ساده عبور می‌کنیم.

وی با بیان اینکه  اگر مردم آن طور که دین به ما آموخته زندگی خود را مدیریت کنند، شاهد معضلات اجتماعی مثل کاهش ازدواج و افزایش رشد طلاق نخواهند بود افزود:اگر همه عروس‌ها و داماد‌ها از ازدواج فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) سرمشق بگیرند و مانند آن‌ها عمل نمایند مطمئنا داماد قدرعروسش را می‌داند.

آیت‌الله حائری‌شیرازی با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان می‌اندیشند که تأمین هزینه‌های گزاف عقد و عروسی، تهیه منزل و پرداخت اجاره‌خانه، بسیار سخت است و از آن جا که نمی‌توان از عهده مخارج آینده زندگی برآمد ، بر خلاف میل باطنی، از ازدواج می‌گریزند افزود: نقد نبودن مهریه و زیاد بودن مقدار آن و عدم توانایی پرداخت از طرف شوهر از عوامل اصلی طلاق است.

وی ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) را الگوی کامل یک ازدواج اسلامی دانست و مطرح کرد: یکی از دلایل ازدواج نکردن دختران به خاطر عدم توان خانواده‌ها در تامین جهیزیه آنهاست .

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد:طلاب و روحانیون در راستای بصیرت افزایی امر ازدواج تلاش کنند چرا که ازدواج آسان از دستورات اسلام است و تنها راه آن مقابله با برخی رسم و رسومات غلط و پر هزینه است.

آیت الله حائری شیرازی گفت:  مهریه باید معادل جهیزیه باشد و شرط داشتن جهیزیه برای زن هم این است که قبل از ازدواج مهریه را گرفته باشد و خرج تامین جهیزیه کند لذا این ظلم کردن در حق پدر دختر است که در شرایط نداری کلیه خود فروخته تا جهیزیه دخترش را تامین کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد شدید از گرفتن مهریه‌های سنگین گفت: تمام جهیزیه و خرج عقد و عروسی حضرت فاطمه زهراء (س) در آن زمان از زرهی که حضرت علی (ع) فروخت تامین شد و اگر امروز بار جهیزیه از دوش خانواده عروس برداشته شود همه دخترهایی که در خانه هستند ازدواج کرده و به شوهر می‌رسند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) باوجود همه خدماتی که علی(ع) به اسلام کرده بود، از علی(ع)، مهریه نسیه قبول نکرد و تا کل مهریه را علی(ع) نپرداخت، پیامبر(ص) به او دختر نداد.

آیت الله حائری شیرازی با اظهار تاسف از اینکه در یک کشور اسلامی مانند ایران برای عقد یک عروس 20 هزار سکه تعیین می کنند خاطرنشان کرد: چرا بعد از ازدواج  می‌گویند ماهی دو تا سکه به عروس بدهید که در طول 40 هزارماه باید داماد این تعداد سکه را بپردازد و وقتی محاسبه می‌کنیم می‌بینیم که داماد باید 3 هزار سال سکه به عروس بدهد، ضمن اینکه عروس هم باید صبر کند تا مهریه‌اش را بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تجملات، تشریفات، جهیزیه‌ها و مهریه‌های سنگین از جمله موانع اساسی ازدواج سر راه جوانان است و اگر این روند ادامه پیدا کند نتایج تلخ و ناگواری را در پی خواهد داشت، بیان داشت: بسیاری از خانواده ها می خواهند با الگوگیری از سیره اولیای دین مهریه دختر خانواده را فقط یک جلد کلام الله مجید بگذارند، کجای شرع آمده است که اولیای دین فقط یک جلد کلام الله مهریه دختران خود می کردند؟

حائری شیرازی اضافه کرد: کدام پیامبر، کدام امام و کدام معصوم این کار را کرده است که برخی خانواده ها می خواهند با تاسی از اولیای دین مهریه دختران خود را فقط یک جلد کلام الله مجید بگذارند ؛ چرا این مسایل از خود در آورده را به پای شرع و به پای پیامبر و امام می گذاریم ؟

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر قراربود مهربه ذمه مرد شود هیچ مردی خوش قول‌تر ازعلی ابن ابی طالب (ع) نبود و هیچ پدرزنی اعتمادش نسبت به دامادش بیشتر از حضرت محمد (ص) نبود به طوری که حضرت علی (ع) حاضر نشد مهریه حضرت فاطمه زهراء (ع) را به ذمه قبول کند.

وی در مورد وظیفه روحانیت خاطر نشان کرد: روحانیت باید در تمام مسائل به ویژه مسائل جوانان و ازدواج در منبرها و محافل و مجالس این را به مردم بگویند که ازدواج باید آسان و مهریه نیز نقدی باشد تا معضل و مشکلات ازدواج و طلاق برطرف شود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها