کدخبر: ٤۰۸۲۱
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹٤ ساعت ۰۸:۱۵
چاپ

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان:

150 موقوفه در بیرجند و درمیان تعیین تکلیف می‌شود

بیرجندرسا- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان گفت: تعیین تکلیف 150 موقوفه متعذرالمصرف شهرستان‌های بیرجند و درمیان در دست اقدام است.

150 موقوفه در بیرجند و درمیان تعیین تکلیف می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام دادخدا خدایی اظهار داشت: موقوفه متعذر‌المصرف موقوفه‌ای است که قابلیت اجرای نیت را ندارد یعنی موقوفاتی که دارای درآمد است اما مکانی برای مصرف آن نیست به عنوان نمونه واقف در سال‌های خیلی قبل دو فنجان آب برای تامین هزینه‌های روشنایی حمام وقف کرده است اما اکنون نمی‌توان این نیت را اجرا کرد.

وی افزود: موقوفاتی به همین شکل وجود دارد که واقف نیت کرده عواید آن برای روشنایی حمام‌ها، آبگیری آب انبارها، پرداخت هزینه‌های جاری مساجد، حسینیه‌ها و کاروان سراها هزینه شود اما هنگام اجرای نیت اثری از این مکان‌ها برای عملی شدن نیت وجود ندارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان گفت: فراهم نشدن زمینه اجرای نیت واقف به این دلیل است که شاید این موقوفات بر اثر حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله از بین رفته باشد یا این که اکنون قابلیت استفاده عقلایی ندارد و یا استفاده از آن به عنوان نمونه، حمام توجیه بهداشتی ندارد و خلاف مقررات و رعایت مسائل بهداشتی است.

خدایی با بیان اینکه بر این اساس در حوزه اوقافی بیرجند و درمیان حدود 150 فقره وقف قابلیت اجرای نیت واقف را ندارد، راهکار حل این مشکل را تعیین تکلیف این موقوفات از طریق تهیه استشهاد محلی از روستا و مکان‌های مورد نظر وقفی به منظور جمع‌بندی پیشنهادهای اقرب به نظر واقف و دریافت گواهی مصرف از اداره تحقیق اداره کل اوقاف و امور خیریه دانست.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر نیت واقف مصرف عواید موقوفه برای حمام است اما امکان اجرای نیت وجود ندارد با استناد به نزدیک‌ترین پیشنهادهای گردآوری شده می‌توان عواید آن موقوفه را به منظور خرید آبگرمکن برای محرومان آن منطقه هزینه‌کرد یا اگر نیت واقف در ارتباط با حوض انبار است عواید موقوفه را به خرید آبسردکن اختصاص داد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به آغاز اجرای این طرح از اوایل امسال گفت: تا دو ماه آینده این طرح تکمیل و موقوفات مورد نظر تعیین تکلیف می‌شود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها