کدخبر: ۳۹۵۵۳
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۱
چاپ

ایران 93 به روایت دیگران

اخباری که در یک سال گذشته در رسانه های خارجی بازتاب داشتند

بیرجندرسا- از میان اخبار و اتفاقات رخ داده در سال 93 خبرهایی بودند که علاوه بر بازتاب داخلی در رسانه های خارجی هم بازتاب گسترده ای داشتند و چه بسا بعضی اخبار به دلیل اهمیت و موضوعیتی که داشتند در رسانه های خارجی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

اخباری که در یک سال گذشته در رسانه های خارجی بازتاب داشتند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل ازتبیان، مطمئنا در طول یک سال اتفاقات خبرساز زیادی وجود داشته، اما جریانات سیاسی و فرهنگی معمولا بیشتر مورد توجه هستند که در این گزارش به طور مختصر تعدادی را مرور می کنیم:

 

خبرهای سیاسی


1+5 در صدر اخبار
مذاکرات ژنو و نشست های 1+5 از موضوعاتی است که همیشه در صدر اخبار قرار داشته و به طبع پیگیری رسانه ها، مخاطبان زیادی هم آن را دنبال می کنند. این مذاکرات به ویژه از زمان توافق ژنو بیشتر مورد توجه قرار گرفت و حالا با نزدیک شدن به پایان مهلت این توافق، اهمیت بیشتری پیدا کرده؛ در طول یک سال گذشته مسایل مربوط به مذاکرات از اصلی ترین خبرها در رسانه های داخلی و خارجی بوده است. به دلیل حجم بالای این اخبار و حساسیت موضوع، علاوه بر اخبار رسمی که از این نشست در دوره های مختلف بازتاب پیدا کرد، گمانه زنی های بسیاری هم در اخبار مطرح شد که برخی از آنها حاشیه و خلاف واقعیت بود و از طرف مسئولین مذاکرات تکذیب می شد،تعدادی هم اخبار پشت پرده ژنو را علنی می کرد.
رهبری و توجه رسانه ها به موضوعات مرتبط با ایشان
بیماری رهبری و خبر بستری شدن شان در بیمارستان از موضوعاتی بود که بازتاب بسیار گسترده ای داشت و رسانه های خارجی از همان ابتدا تحلیل ها و نظرات خود را در مورد بیماری ایشان خبری کردند اما با پرداخت به موقع رسانه های داخلی و اطلاع رسانی به هنگام سایت رهبری از بیان شایعات و حاشیه های این اتفاق جلوگیری شد.
تقریبا در اواخر سال نامه رهبری خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی تیتر اصلی بسیاری از رسانه های خارجی شد و حتی بعد از پرداخت به آن تا مدت ها واکنش ها و بازخوردهای این نامه در رسانه ها وجود داشت. همچنین در کنار رسانه های رسمی پرداختن به نامه در شبکه های اجتماعی بازخوردهای بیشتری را به دنبال داشت.
ماهواره فجر
در بهمن ماه چهارمین ماهواره بومی به نام فجر به فضا پرتاب شد که رسانه های زیادی به انعکاس این خبر و بیان تحلیل های خود پرداختند، برخی مطبوعات غربی تلاش کردند از این خبر به عنوان نشانه‌ای از تهدیدآمیز بودن پیشرفت‌های ایران در حوزه فناوری یاد کنند و نمونه آن روزنامه «دیلی میل» انگلستان که ضمن انتشار خبر پرتاب ماهواره مذکور ادعا کرد: "ناظران بین‌المللی نگران این هستند که برنامه فضایی ایران صرفاً پوششی باشد که این کشور با استفاده از آن، اقدام به طراحی راکت‌هایی برای حمل سلاح هسته‌ای کرده باشد."

سردار ایرانی
سردار سلیمانی از شخصیت های خبرساز سال 93 بود که بارها در رسانه های خارجی از او به عنوان فرمانده ای مقتدر یاد شد و رسانه های غربی با تیترهای مختلف به بیان توانمندی های او پرداختند. خبرگزاری فرانسه از او به عنوان «چهره‌ای مرموز» نام برد و نشریه الیوم السابع در گزارشی درباره سردار قاسم سلیمانی آورده است: « قاسم سلیمانی نقش مشورتی برجسته ای در حمایت از نیروهای مردمی در عراق ضد داعش دارد. سلیمانی از احترام ویژه ای نزد نیروهای مردمی در عراق و حتی دشمنانش به سبب شخصیت و عملکردش برخوردار است. عراقی ها وی را مردی باهوش و شخصیتی استراتژیک و فهیم و شخصیتی جذاب و با جرأت می دانند."
همچنین در آذر ماه هفته نامه نیوزویک در شماره ای با انتشار عکسی از سردار سلیمانی بر روی جلد و با تیتر: « ابتدا با آمریکا جنگید، الان در حال له کردن داعش است». به توانمندی ها و قدرت تأثیر گذار وی در منطقه اشاره کرد که مورد توجه رسانه های زیادی قرار گرفت و بازتاب های زیادی را در شبکه های اجتماعی داشت.

سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل
حضور رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی که از طرف وی انجام شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. اغلب شبکه‌های مهم خبری جهان، این سخنرانی را به طور زنده پخش کرده و پس از آن هم به تفسیر اظهارات رئیس‌جمهور ایران پرداختند.
بیشتر رسانه های غرب، این بخش از سخنان رییس جمهور را که در آن دکتر روحانی، کشورهای غربی را مقصر اصلی ایجاد گروه های تروریستی هم چون داعش دانسته بود، برجسته کردند، مانند خبرگزاری آسوشیتدپرس که عنوان کرد: "رییس جمهوری ایران حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در سوریه را غیر قانونی خواند."

عاشو را و اربعین از نگاه رسانه های خارجی

مراسم عزاداری ایام محرم به ویژه عاشورا  از موضوعاتی است که رسانه های غربی نه می توانند نسبت به آن بی توجه باشند و نه اینکه در بازتاب آن دست به تحریف نزنند. بنابراین هر ساله با توجه به سیاست های خود به انعکاس این جریان می پردازند. اما امسال برگزاری مراسم اربعین از نگاه رسانه های غربی هم دور نماند و با وجود تلاش هایی که برای کمرنگ نشان دادن حضور عزاداران انجام شد، نهایتا رسانه های زیادی این اجتماع را منعکس کردند.  

خبر های فرهنگی

 

 

قصه ها و جشنواره های خارجی
حضور فیلمسازان ایرانی در جشنواره های خارجی همیشه مورد توجه بوده به خصوص زمانی که موضوع یک فیلم رنگ و بوی اجتماعی (و به اعتقاد عده ای سیاه نمایی) داشته باشد. معمولا مطرح شدن فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی با یک جریان رسانه ای همراه می شود که هم در داخل و هم در خارج رسانه های زیادی را به خود مشغول می کند.
قصه های رخشان بنی اعتماد که از آن دست فیلم هایی بود که در زمان اکرانش در جشنواره نظرات متفاوتی در موردش مطرح شد با حضور در چند جشنواره خارجی  از جمله ونیز مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت و با صحبت های بنی اعتماد در ونیز تحلیل های متفاتی را در رسانه های غربی به دنبال داشت.
پایان پروژه محمد (ص) مجیدی و اکران آن در ایام دهه فجر مورد توجه رسانه های زیادی به ویژه رسانه های عربی قرار گرفت و تحلیل های زیادی در موردش مطرح شد.
پذیرفته نشدن نماینده از طرف ایران در اسکار، فیلم "تاکسی" جعفر پناهی و... نیز از دیگر اخباری بود که بازتاب بیرونی داشت.

اما و اگرهای نشان شوالیه
جایزه نشان شوالیه ملی لیاقت یک نشان فرانسوی است و برای اولین بار در ۳ دسامبر ۱۹۶۳ توسط جنرال شارل دوگل نام‌گذاری شد که تاکنون چهره هایی از کشورمان از جمله دکتر محمود دولت آبادی، سیمین بهبهانی، عباس کیارستمی و... این نشان را دریافت کردند.
اوایل تیرماه 93 محمدرضا شجریان این نشان را از سفیر فرانسه در تهران دریافت کرد و مدتی بعد حسین علیزاده  برای دریافت این نشان انتخاب شد که در مطلبی با بیان اینکه: " اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی همان‌طور که نزد مردم است، نزد مسئولان - که باید خدمت‌گزاران تاریخ و فرهنگ و هنر باشند - می‌بود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می‌شود. اما من ضمن قدردانی از مسئولین کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود. در آخر ضمن تبریک به تمام بزرگان ایران و جهان که نشان با ارزش شوالیه را دریافت کرده‌اند، خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی دانسته، همچنان اندر خم کوی دوست و به شوق عشق تا آخر عمر خواهم ایستاد." نسبت به دریافت این نشان دست رد زد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها