کدخبر: ۳۹۵٤۳
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱٤:۵۵
چاپ

حجت الاسلام اسدی:

شهیدان مدیون کسی نیستند ولی ما مدیون خون آنان هستیم

بیرجندرسا- استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نباید امروزه ما به صورت عادی از کنار شهدا و قبور آنان و برنامه هایی که برای ما داشتند عبور کنیم خاطر نشان کرد: ما اگر شهید را بشناسیم و بدانیم که خداوند در باره شهیدان چه فرموده طور دیگری به شهدا نگاه خواهیم کرد و پاسدار خون شهیدان و دست آوردهای انقلاب خواهیم بود.

شهیدان مدیون کسی نیستند ولی ما مدیون خون آنان هستیم

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، حجت الاسلام اسدی در یادواره شهدای نوفرست با بیان اینکه امروز هر چه داریم به برکت خون شهدا و صبر و استقامت خانواده شهیدان  بزرگوار است اظهارکرد: در حول محور وجود با عظمت شهید در قرآن کریم خداوند متعال دو پرونده باز کرده که یکی مربوط به خود شهید و دیگری مربوط به والدین و خانوداه آنان است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: خداوند فرموده  درک مقام شهید را تا آنجایی که ظرفیت بشر است به او داده ایم هر چند که درک و فهم بشر از مقام شهید بیرون است.

وی با اشاره به اینکه نباید امروزه ما به صورت عادی از کنار شهدا و قبور آنان و برنامه هایی که برای ما داشتند عبور کنیم خاطر نشان کرد: ما اگر شهید را بشناسیم و بدانیم که خداوند در باره شهیدان چه فرموده طور دیگری به شهدا نگاه خواهیم کرد  و پاسدار خون شهیدان و دست آوردهای انقلاب خواهیم بود.

حجت الاسلام اسدی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم ساده از مقام شهیدعبور کنیم یادآور شد:  خداوند عالم فرموده به کسی که در راه خدا به شهادت رسیده نگویید مرده زیرا شهدا زنده هستند، شهید مقام زنده را دارد و جاوید است اما ما نمی توانیم آن را درک کنیم

وی افزود: همانطور که مقام ائمه معصومین را انسان های عادی نمی توانند درک کنند مقام شهید هم برای ما در این دنیا قابل درک نیست

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اولین کسی که نام شهید را به خود نهاده خود خداوند است عنوان کرد: شهید یعنی کسی که شاهد و گواه است و می بیند شهید هم زنده است و همه چیز را می بیند و همانند خداوند و پیغمبر شاهد اعمال است

وی با اشاره به اینکه در احکام فقهی برای شهید احکام ویژه ای در نظر گرفته شده گفت: کسی که  از دنیا می رود و بدنش سرد می شود  اگر جایی از بدن ما با بدن او تماس بگیرد غسل مسح میت بر ما واجب می شود زیرا بدن او تا سه غسلش تمام نشود نجس است

حجت الاسلام اسدی  ادامه داد: شهیدی که در جبهه حق در خون خود غلتیده و به شهادت رسیده خداوند می فرماید: اگر دست به بدنش این شهید هم بزنی نیاز به مسح میت ندارد و کفن هم لازم ندارد زیرا خداوند او را با همان لباس خونی می خواهد و می گوید او را با هم لباس خونی دفن کنید

وی بیان کرد: شهید با اولین قطره خونی که از او بر زمین می ریزد مورد عفو خداوند قرار می گیرد مگر اینکه حق الناس به گردنش باشد بنابر این نام شهید در ردیف نام خدا و پیامبر اعظم قرار دارد، پس بر ما واجب است که  حرمت و احترام شهدا را داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هنگامی که دریا موج می زند هر ظرف به اندازه ظرفیت و وسعش پر آب می شود خاطر نشان کرد: ماهم به اندازه وسع و ظرفیتی که داریم می توانیم مقام شهید را درک کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود در خصوص خانواده و بستگان شهدا افزود: خداوند و اولیای خدا می فرمایند بدانید که فرزندان شما از دست شما نرفته بلکه با نماز نماز گزار، با روزه روزه دار، با حج حج گزار، حاضر و موج حرکت آنان در جریان است.

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه بالاتر از شهید شدن در راه خدا مقامی نیست عنوان کرد: رسول خدا فرموده هرکس که در راه خدا به عنوان جهاد بیرون می رود هر گامی که برمی دارد خداوند به هر گامش هفتصد هزار حسنه می دهد و هفتصد هزار گناهش بخشیده می شود و اگر هم در این راه شهید نشد وبرگشت آمرزیده برمی گردد.

وی خاطر نشان کرد: شهیدان مدیون کسی نیستند ولی ما مدیون خون آنان هستیم وآنان ناظر بر اعمال ما هستند.

استاد حوزه و دانشگاه خطاب به جوانان گفت: طوری عمل کنید که مدیون خون شهدا نباشید شهدا فردای قیامت به ما خواهند گفت که ما جان دادیم برای بقای دین و این را از امام حسین (ع) درس گرفتیم، ما جان دادیم که دین بماند، شما بعد از ما چه کردید و ما باید پاسخگوی آنان باشیم.

 حجت الاسلام اسدی گفت: متاسفانه وضع جامعه الان ما  در زمینه  اقتصاد, حجاب زنان و دختران  و امکاناتی که داریم با آنچه که شهدا از ما می خواستند تطبیق ندارد و ما در این زمینه خیلی  کوتاهی کرده ایم.

 وی با بیان اینکه در آستانه سال نو قرار داریم  و امسال عید متقارن با ایام فاطمیه شده عنوان کرد:  باید احترام زهرای مرضیه(س) را نگه داریم زیرا هرچه که داریم به برکت نام ایشان است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به صله رحم در ایام نوزوز خاطر نشان  کرد: صله رحم دین اسلام امری خوب و پسندیده بیان شده است ولی ما باید در دید و بازدید هایمان شان حضرت زهرا(س) را در نظر بگیریم و رعایت کنیم.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها