کدخبر: ۳۹۳۸۸
۱٦ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱٤:۳٦
چاپ

پس از گذشت چند ماه از طرح مقابله با دجالواره،

تحویل بیش از 500 دستگاه ماهواره به صورت داوطلبانه/ کاهش 6.8 درصدی مخاطبین ماهواره در خراسان‌جنوبی

بیرجندرسا-پس از گذشته چند ماه از طرح مقابله با ماهواره، اکنون 500 دستگاه ماهواره به صورت داوطلبانه در استان دریافت شده و 6.8 درصد مخاطبین ماهواره کاهش یافته است.

تحویل بیش از 500 دستگاه ماهواره به صورت داوطلبانه/ کاهش 6.8 درصدی مخاطبین ماهواره در خراسان‌جنوبی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از خاورستان, از زمانی که ماهواره وارد خانه‌های ایرانیان شد، طیف گسترده ای ازشبکه های ماهواره ای مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت.

در ابتدا به دلیل محدود بودن شبکه‌های فارسی زبان، شبکه های خارجی مورد توجه بینندگان برنامه‌های ماهواره ای قرار داشت، اما پس از مدتی با گسترش شبکه‌های فارسی زبان و کاهش سختگیری‌ها نسبت به استفاده از ماهواره، این پدیده به صورت گسترده ای به خانه‌های ایرانیان راه یافت.

هم اینک تخمین زده می‌شود که تعداد قابل ملاحظه ای گیرنده و دیش ماهواره ای در کشور وجود داشته باشد.

تعداد شبکه‌های ماهواره ای فعال در جهان ۱۷ هزار و ۶۶۶ شبکه است که از این تعداد حدود سه هزار شبکه در داخل ایران با همین دیش‌ها و آنتن های معمولی قابل دریافت هستند.از این تعداد شبکه حدود ۷۴ شبکه مخصوص تبلیغات مد لباس و لوازم آرایش است.

با توجه به جوان بودن جمعیت کشور، علاوه بر تاثیر شبکه های ماهواره ای بر نحوه نگرش جوانان به مسایل سیاسی، ما شاهد تغییر در الگوهای فرهنگی جوانان کشور نسبت به بسیاری مسایل از جمله مدل لباس و آرایش نیز هستیم.

ماهواره هم مانند ديگر وسايلی كه در اختيار انسان است وسيله اي است دو بعدي (مفید یا مخرب) و اثرات آن بستگي به فرد استفاده كننده دارد. اما بايد به اين نكته توجه نمود كه آثار مخرب آن بيشتر از آثار مفيد و آموزنده‌اش می‌باشد و در عين اينكه ممكن است فرد از آثار مفيد آن استفاده می نمايد بطور ناخودآگاه تحت تأثير عوارض منفی آن هم قرار بگيرد.

لذا استفاده از ماهواره داراي اثرات سوئی است كه در مواردی اصلاح اين اثر، مشكل و يا غير ممكن خواهد شد. از اثرات ماهواره اين است كه به صورت نا خود آگاه پيام های منفی را ارسال كرده به نحوي كه در روح و جان مخاطب اثر گذار بوده و انسان را به مسير‌های غير واقعي و نادرست سوق مي دهد.

اوایل تیرماه بود که سردار یعقوب‌علی نظری، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی از آغاز عملیات فرهنگی آگاه سازی و روشنگری با رویکرد مقابله با آسیب‌های رسانه بیگانه (ماهواره) از ابتدای ماه مبارک رمضان خبر داد.

وی بیان کرد: ماهواره منبع فساد، بروز آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد و تحت تاثیر قرار دادن روابط پدر با فرزندان و همسر است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی تصریح کرد: امروز دشمن هجوم فرهنگی خود را بر مبنای رسانه ها، ماهواره، اینترنت قرار داده بطوری که طی چند سال اخیر استفاده از ماهواره به ویژه فارسی زبان در جامعه گسترش یافته است.

سردار نظری افزود: در این ارتباط باید برنامه ای را در برابر آسیب‌هایی که از سوی ماهواره برای جوانان ما راه اندازی شده طراحی و تنظیم کنیم که مقدمات این کار در بسیج شکل گرفته است. ادامه خبر در اینجا است.

اکنون بعد از گذشت چند ماه از آغاز این عملیات بر آن شدیم تا نتایج این عملیات را جویا شویم.

حسین مقدادی ،معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی درگفتگو با خبرنگار خاورستان، در این زمینه، اظهار کرد: بنا به آسیبی که ماهواره از داخل و تهدیدی که از بیرون دارد، عملیات فرهنگی مقابله با ماهواره که از آن به عنوان دجال واره یاد می شود را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه دوم سال گذشته و ابتدای سال 93 زیر ساخت‌های این عملیات آماده شده است، گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان این عملیات فرهنگی به طور رسمی کلید خورد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی افزود: این عملیات در 3 مرحله برنامه ریزی شده است که مرحله اول آن از ابتدای ماه رمضان تا پایان صفر بوده است.

مقدادی با بیان این‌که مرحله دوم از پایان صفر سال جاری آغاز شده است و تا پایان صفر سال 94 ادامه دارد، اضافه کرد: مرحله سوم این عملیات نیز از صفر 94 آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: موج اول این عملیات در ماه مبارک رمضان بود و سعی شد تا از فرصت لیالی قدر، روز قدس و نماز عید استفاده شود.

 معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به انجام موج دوم مقابله با ماهواره از ابتدای ماه محرم در دانشگاه‌ها و مدارس استان، گفت: دراین موج کارگاه‌هایی به صورت تخصصی برای اساتید، معلمان، دانشجویان ودانش آموزان برگزار شد.

مقدادی با اشاره به سلبی نبودن رویکرد این عملیات فرهنگی، بیان کرد: قبح زایی به جای قبح‌زدایی درمورد ماهواره، کاهش روند صعودی گرایش مردم به ماهواره و تبدیل آن به روند نزولی و جمع آوری ماهواره و ابزار آن از طریق آگاه سازی افراد از جمله اهداف این عملیات است.

وی ادامه داد: مشوق‌هایی را نیز در این عملیات در نظر گرفتیم و به افرادی که به صورت داوطلبانه ماهواره خود را تحویل دهند گیرنده دیجیتال اهدا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی تصریح کرد: تاکنون بیش از 500 دستگاه ماهواره به صورت داوطلبانه تحویل داده شده است.

مقدادی اضافه کرد: در کنار این عملیات فرهنگی و نشست‌های نهضت روشنگری، تاکنون 5 هزار نفر بهره بردار را نیز شناسایی کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در اردیبهشت ماه یک نظر سنجی در خصوص ماهواره صورت گرفت و بعد از 6 ماه دوباره آن نظر سنجی انجام شد و طبق  آمار به دست آمده  6/8 درصد آمار مخاطبین ماهواره کاهش و 5 درصد مخاطبین صدا وسیما افزایش یافته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی خواستار توجه بیشتر صدا و سیما برای پوشش نقاط کور استان شد تا بهانه از افرادی که به دلیل نبود شبکه ملی اقدام به نصب ماهواره می کنند، گرفته شود.

 تقویت فرهنگ خودی و نشان دادن ارزشهای بالای آن به سطوح پایین جامعه،  دفاع از ارزشهای دینی و ملی، ارتقاء سطح آگاهی افراد، برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت خانواده ها و به خصوص جوانان، ترویج زندگی معنوی و تقوا، ترویج الگوهای رفتاری، ترویج فضائل اخلاقی صحیح در خانواده و جامعه، ارائه و معرفی هرچه بهتر الگوهای ایرانی اسلامی، ارتقای کمی و کیفی رسانه ها و شبکه های سالم و استفاده از روش های فيلترينگ جهت محدود سازی برخی شبكه های مخاطره آميز ماهواره ای از جمله راهکارهای مقابله با دجالواره است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها