کدخبر: ۳۸٤۷۵
۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۳
چاپ

چهارمین ماهواره ایرانی پرتاب شد؛

ماهواره ملی «فجر» با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت/ متن فرمان روحانی

بیرجندرسا-چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران با نام «فجر» با شعار الله اکبر و با رمز «یا محمد رسول الله» به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

ماهواره ملی «فجر» با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت/ متن فرمان روحانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در دهه مبارك فجر و در آستانه ۱۴ بهمن روز فناوري فضايي، متخصصان افتخار آفرين سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع به عنوان نخستين سازمان پرتاب كننده ماهواره در جهان اسلام و شرکت صنایع الکترونیک ایران به عنوان اولین سازنده ماهواره در کشور، به حول و قوه الهي موفق شدند با شعار الله اكبر و با رمز مبارک «یا محمد رسول الله» چهارمين ماهواره بومي جمهوري اسلامي ايران را با نام «فجر» به فضا پرتاب کرده و در مدار زمين قرار دهند.

متن فرمان رئیس حسن روحانی رییس جمهور که پیش از پرتاب این ماهواره قرائت شد به این شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم

با سلام و تحیت به پیشگاه پیامبر رحمت و درود بر منجی عالم بشریت، اجازه پرتاب ماهواره ملی فجر با ماهواره بر بومی سفیر فجر را صادر می کنم. علی برکةالله

رییس جمهور همچنین پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ملی فجر به فضا، با تبریک پرتاب «ماهواره ملی فجر» با «ماهواره بر بومی سفیر فجر» (ساخت متخصصان ایرانی) به ملت ایران گفت: دانشمندان و اندیشمندان برجسته ایران در زمینه علوم فضایی وارد مرحله جدیدی شده اند.

روحانی در حاشیه این مراسم طی سخنانی افزود: دولت یازدهم مصمم است مسیر پیشرفت ملی را ادامه دهد و ان‌شاءالله در سال های پیش رو به مرحله ای می رسیم که همه نیازهای کشور در عرصه های فضایی، به دست دانشمندان پرتوان ایران و بر مبنای تکنولوژی بومی تامین خواهد شد.

ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن اﻓﺘﺨﺎر آﻓﺮﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻫﻮاﻓﻀﺎی وزارت دﻓﺎع ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺮﺗﺎب ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺎﻫﻮاره در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم و ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎﯾﻊ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ اﯾﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اوﻟﯿﻦ ﺳﺎزﻧﺪه ﻣﺎﻫﻮاره در ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺣﻮل و ﻗﻮه اﻟﻬﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﺎ ﺷﻌﺎر ﷲ اﮐﺒﺮ و ﺑﺎ رﻣﺰ ﻣﺒﺎرك "ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪ رﺳﻮل ﷲ (ص)" ﭼﻬﺎرﻣﯿﻦ ﻣﺎﻫﻮاره ﺑﻮﻣﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان را ﺑﺎ ﻧﺎم «فجر» ﺑﻪ ﻓﻀﺎ ﭘﺮﺗﺎب ﮐﺮده و در ﻣﺪار زﻣﯿﻦ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ.

ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺎﻫﻮاره ﻣﻠﯽ ﻓﺠﺮ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻼش ﻣﻮﻣﻨﺎﻧﻪ، ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ و ﺟﻬﺎدی داﻧﺸﻤﻨﺪان و ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎﯾﻊ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ اﯾﺮان و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن داﺧﻠﯽ و ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ، ﻋﻠﻤﯽ و داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﮐﺸﻮر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﺸﺎن دﯾﮕﺮی ﺑﺮ ﺗﺪاوم رﺷﺪ ﺑﺎﻟﻨﺪه ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر در ﻋﺮﺻﻪ ی ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

سردار دهقان نیز در این مراسم با تبريك اين موفقيت ارزشمند  به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رياست جمهور و ملت شريف ايران گفت: طراحی و ساخت ماهواره ملی فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادي دانشمندان و محققان فضايي شركت صنايع الكترونيك ايران و شركت هاي دانش بنيان داخلي و مراكز تحقيقاتي، علمي و دانشگاهي كشور بوده و نشان ديگری بر تداوم رشد بالنده علمي كشور در عرصه ی فناوری های پیشرفته  است.

سردار دهقان پیرامون ماهواره بر سفير فجر نيز اظهار داشت: ماهواره بر سفير فجر كه كليه مراحل طراحي و ساخت آن به صورت بومي در سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع انجام شده است، تثبيت توانمندي ماهواره‌برهاي جمهوري اسلامي ايران براي استقرار ماهواره در مدار زمين و دستيابي به يك پروژه ملي قابل طرح در سطح جهاني از دستاوردهاي طراحي و ساخت آن است.

وی ايجاد زيرساخت هاي مناسب و كسب توانمندي جهت طراحي و ساخت نسل جديد ماهواره برها، فراهم شدن زمينه ورود به بازار جهاني خدمات فضايي به واسطه پرتاب ماهواره، استفاده  از توانمنديهاي بومی در توسعه علوم و فناوري هاي فضايي و طراحي ماموريت هاي پيچيده فضايي را از ديگر دستاوردهاي طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره ملی فجر ذكر كرد.

سردار دهقان در ادامه افزود: مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر به کمک شبكه ايستگاه هاي زميني بومی است كه تمامي مراحل طراحي، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضایی شركت صنایع الکترونیک ايران انجام شده است.

وزير دفاع با قدرداني از زحمات، تلاش ها و همت بلند متخصصان فضايي كشورمان در بخش هاي مختلف به ويژه شركت صنايع الكترونيك ايران و سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع، اين موفقيت و پيروزي بزرگ را در تداوم پيروزي هاي بزرگ ملت ايران در دهه فجر ذكر كرد و افزود: موفقيت كشورمان در عرصه فناوري فضايي از مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي به شمار مي رود.

سردار دهقان گفت: به فضل الهی دستاوردهای بزرگ ديگري در عرصه فناوری فضايي با همت و تلاش فرزندان رشيد ملت ايران در وزارت دفاع در دست اقدام  است كه انشاء الله در آينده به اطلاع  ملت شريف ايران خواهد رسيد.

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.