کدخبر: ۳۸۱۹۸
۰۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۳
چاپ

خراسان جنوبی دومین استان پرجمعیت دارای زنان سرپرست خانوار:

آمار بالای زنان سرپرست خانوار خراسان جنوبی / زنگ خطر طلاق و آسیب های اجتماعی در استان

آمار بالای زنان سرپرست خانوار خراسان جنوبی / زنگ خطر طلاق و آسیب های اجتماعی در استان

بیرجندرسا-خراسان جنوبی نیز یکی از استانهای دارای بیشترین زنان سرپرست خانوار است که نزدیک به 17 هزار زن سرپرست خانوار در استان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از پایگاه خبری- تحلیلی زن امروز،   امروزه پديده خانوارهاي «زن سرپرست» به دلايل مختلف در تمام دنيا رو به فزوني است اغلب اين خانوارها داراي مشكلات عديده‌اي هستند، به گونه‌اي كه اخيراً فزوني زنان سرپرست خانوار به صورت معضلي اجتماعي مطرح مي‌شود. اين گروه از زنان اغلب با عوامل آسيب‌زايي همچون تبعيضات فرهنگي، ضعف دسترسي به فرصت‌هاي شغلي، بي‌سوادي يا كم‌سوادي، نداشتن درآمد مستمر و مشكلات روحي و رواني مواجه مي‌باشند كه در صورت فقدان حمايت‌هاي همه جانبه هزينه‌هاي آسيب‌زايي را به جامعه تحميل خواهند نمود. لذا نقش نهادهاي دولتي درنظام اسلامي در ساماندهي اين گروه حائز اهميت مي‌باشد.

در حال حاضر بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۰، سرپرست ۱۲ درصد خانوارهای ایرانی زن است. و باتوجه به همین آمار دو میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که در حال حاضر تنها ۱۸ درصد از آنها شاغل و ۸۲ درصد از آنها بیکار هستند و آمارها حاکی از آن است که بیشتر  این زنان میانسال اند.

خراسان جنوبی نیز یکی از استانهای دارای بیشترین زنان سرپرست خانوار است که نزدیک به 17 هزار زن سرپرست خانوار در استان وجود دارد که رتبه دوم در میان استانهای کشور  براساس جمعیت  زنان سرپرست خانوار به خراسان جنوبی اختصاص یافته است. كارشناسان دلیل اصلی این موضوع را رشد آمار طلاق در بین زوج‌های جوان عنوان می‌كنند. به همین دلیل موضوع زنان سرپرست خانوار آنچنان در این سال‌ها اذهان را مشغول كرده كه بسیاری از آسیب‌شناسان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی این زنان داده‌اند.

 

اخیرا معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  با اعلام اینکه طبق آمار 82 درصد از زنان سرپرست خانوار بیکار هستند، اظهارداشت: ضرورت ایجاد هماهنگی و پرهیز از موازی کاری از طریق تمرکز برنامه ریزی و تقسیم کار تشکیلاتی و وزارتی و یکپارچه سازی بانک های اطلاعاتی، موجب شد با اجرای آزمایشی 'طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار' در شهرری با شناسایی نقایص و کاستی های این طرح، طرح جامعی را برای اجرا در سراسر کشور ارائه دهیم.

 

باتوجه به اینکه درصد بیشتر از این زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد هستند و طرحهای مختلف برای اشتغال این بانوان انجام شده است و راه‌اندازی ستادهایی مانند توانمندسازی زنان می‌تواند برای رفع دغدغه‌های مادی آنها راهگشا باشد. اما آیا برای جلوگیری از افزایش سایر آسیب‌های اجتماعی آنها چاره ای اندیشیده شده است.

                          

از طرفی مدیرکل ثبت و احوال استان در تاریخ (14 دی ) از ثبت 6 هزار و 180 واقعه ازدواج در 9 ماهه سال جاری خبر  می دهد و می گوید : در9 ماهه امسال به ازای هر 100 ازدواج در خراسان جنوبي 12.2 واقعه طلاق به ثبت رسيده است.و در اين مدت 757 واقعه طلاق در استان به ثبت رسيده،که در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۶۹۵ واقعه طلاق ثبت شده که افزایش ۸.۹۲ درصدی را نشان می‌دهد.

 

بنابراین برای جلوگیری از افزایش زنان سرپرست خانوار سیاستگذاری های ویژه باید انجام شود، مسئولین فرهنگی می باید در زمینه ازدواج فرهنگ سازی لازم را انجام دهند چراکه رشد 8 درصدی طلاق در استان نشان میدهد بنیان خانواده به واسطه مسائل اجتماعی و فرهنگی متزلزل شده است. همچنین توجه بیشتر به بیمه زنان سرپرست خانوار، ترویج بیمه عمر، تحت پوشش قرار دادن زنان سرپرست خانوار، برنامه ریزی برای حمایت مادی و معنوی از فرزندان آنان و کنترل تصادفات جاده ای  نیز باید مدنظر قرار گیرد.ضمن آنکه ضروری است تا نهادی مستقل برای شناسایی و حمایت از این زنان تشکیل شود تا بتوان آمار دقیقی از وضعیت زنان سرپرست خانوار بدست آورد و اقدامات فرهنگی و آموزشی بیشتری برای آنها انجام داد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.