کدخبر: ۳۸۱۵۸
۰٦ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵٤
چاپ

نامه سرگشاده ۱۲۳۵ نفر از دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه خطاب به وزیر علوم

از قصه پرغصه احکام و اعلام نیازهای صوری دانشگاه‌ها تا ابلاغ‌های درگوشی/ آقای وزیر «راستی‌آزمایی» کنید

بیرجندرسا-۱۲۳۵ نفر از دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه با اشاره به احکام بورسیه‌ها و نحوه ابلاغ آنها و اعلام نیازهای صوری دانشگاه‌ها، از وزیر علوم خواستند احکام کمیته تعیین مصادیق بورسیه را راستی‌آزمایی کند.

از قصه پرغصه احکام و اعلام نیازهای صوری دانشگاه‌ها تا ابلاغ‌های درگوشی/ آقای وزیر «راستی‌آزمایی» کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از فارس, 1235 نفر از دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه با اشاره به احکام بورسیه‌ها و نحوه ابلاغ آنها و اعلام نیازهای صوری دانشگاه‌ها از وزیر علوم خواستند تا احکام کمیته تعیین مصادیق بورسیه را راستی آزمایی کند.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

« وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، جناب آقای دکتر فرهادی

با سلام و تحیت؛

احتراماً، همانگونه که جنابعالی مستحضر هستید، طی ماه‌های گذشته اقداماتی غیراخلاقی و غیرقانونی علیه دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه انجام گرفته که در رسانه‌ها نیز به شکل نادرستی منعکس گردید. تا آنجا که روابط عمومی وزارت علوم در اطلاعیه‌ای از عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه‌ شدگان را فراهم آورده و هم از عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف نمود.

و در همین رابطه و بدون وجود مستندات قانونی، مقررات و ضوابط، کمیته‌ای غیر تخصصی، غیر فعال در سنوات گذشته و غیر قانونی به نام « کمیته تعیین مصادیق بورسیه » برای بررسی بورسیه های دولت قبل تشکیل شد که دارای اختیاراتی باورنکردنی و فراقانونی بود. این کمیته بدون حضور و نظر اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی که مدت‌ها روی این پرونده تحقیق و تفحص کرده بودند، تشکیل و مصوبات قانونی شورای مرکزی بورس دولت سابق را که بالاترین مرجع اعطای بورس در کشور است، نقض نمود.

ازسوی دیگر، این کمیته در جایگاه قاضی می­توانست دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه شاهد و ایثارگر را به هر شیوه دلخواه و غیر قانونی مجازات کند. گویی در این کشور هیچ قانون و ضابطه مشخصی در این‌باره وجود ندارد و این کمیته غیر قانونی در نقش شاکی، دادستان، هیات منصفه و قاضی عمل کرده‌است.

علاوه برعدم صلاحیت قانونی این کمیته و نقض مکرر قوانین و مقررات و تصمیمات قانونی قبلی، مصوبات این کمیته، خسارت جبران ناپذیری به کشور عزیزمان و افراد وارد کرده که در مراجع قضائی قابل پیگیری است. صرفنظر از عدم وجود اختیارات قانونی کمیته و وارد کردن خسارت به وزارتخانه و دانشگاه­ها، علی‌رغم ادعای رسانه ای و کذب 3000 بورسیه غیرقانونی، که برای مدت‌ها خوراک دندان‌گیری برای شبکه‌های ضدانقلاب و معاندین فراهم کرد، این کمیته تنها 36 نفر را به علت گزارش نادرست خودشان به اداره کل بورس فاقد شرایط بورسیه شدن تشخیص داده که آنهم قابل تامل است.

از جمله مجازات‌های ابداع شده در کمیته؛ لغو بورس و ادامه تحصیل با هزینه شخصی بود. این مجازات‌های سنگین شامل حال چندصد نفر از دانشجویان بورسیه شد و آنها را در حالت بلاتکلیفی قرار داد. در اینجا اصلا به طرح این سوال نمی‌پردازیم که اگر بورسیه این دانشجویان قانونی بوده چرا آنها را اینگونه کیفر داده‌اند و اگر غیر قانونی بوده، چرا به آنها امکان ادامه تحصیل داده‌اند؟ اقدامات غیر قانونی در اعلام مجازات‌های ابداعی در سطح گسترده‌ای تضییع حقوق افراد و خانواده‌های ایثارگران و دانشگاه‌ها را فراهم کرده که خسارت ناشی از آن جبران ناپذیر است. حاصل این اقدامات غیرقانونی، ناامیدی، سرگردانی و بلاتکلیفی خیل عظیمی از دانشجویان بورسیه و خانواده‌های آنها را موجب شده‌است. بهره گیری و سوءاستفاده دشمنان اسلام و انقلاب از این قضایا از دیگر وجوهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه مسئولان سازمان امور دانشجویان و اداره کل امور بورس که خود بیش از همه از غیرقانونی بودن این تصمیمات مطلع بودند، شروع به نامه نگاری‌های " محرمانه" با دانشگاه‌ها کردند و از آنها خواستند تا احکام لغو بورس و سایر مجازات در کمیته غیر قانونی را به صورت شفاهی به دانشجویان ابلاغ کنند.

ازطرف دیگر، برای ایجاد فشار روحی و روانی بیشتر بر دانشجویان  بورسیه و شاهد و ایثارگر، دانشگاه‌ها پرتال آموزشی آنان را بسته و از ثبت‌نام، شرکت در امتحانات، برگزاری آزمون جامع، دفاع و... دانشجویان جلوگیری کردند؛ این نوع برخوردها با دانشجویان بورسیه در محیط دانشگاه، مصیبتی بزرگ و غیر قابل باور است.

سازمان امور دانشجویان و دانشگاه‌ها با این کار نتیجه احقاق حق و رسیدگی در کمیته تجدید نظر را از قبل بلااثر کرده و بنابراین ظلم مضاعف و جبران ناپذیری در حق دانشجویان روا داشته­اند.

جناب آقای وزیر؛

با توجه به شناختی که از شما وجود دارد انتظار می‌رود جنابعالی هر یک از دانشجویان  بورسیه که از فرزندان انقلاب هستند و هدفی جز خدمت به نظام اسلامی و کشور عزیزمان را ندارند را به عنوان سرمایه­های معنوی کشور قلمداد نمایید. شما در کجای دنیا شنیده اید که یک وزارتخانه دولت، حکمی بر خلاف مصوبات پیشین همان وزارتخانه صادر کند و کسانی را که هیچ نقشی در صدور و تایید این مصوبات نداشته‌اند( جزاینکه مطابق ضوابط علمی و عمومی پذیرفته شده‌اند) را این چنین مجازات کنند.

تاکنون دیده یا  شنیده نشده‌است که احکامی که سرنوشت حال و آینده چند صد نفر را تعیین می­کند، توسط یک کمیته داخلی، مصوب و بصورت «در گوشی» ابلاغ شود؛ اگر این احکام قانونی است چرا سازمان امور دانشجویان باید آنها را به صورت پله‌ای و قطره چکانی به دانشگاه‌ها ابلاغ کند؟ چرا باید از دانشگاه‌ها بخواهد که آنرا به صورت شفاهی به این دانشجویان ابلاغ کنند. کار قانونی و این همه پنهان کاری؟

از قصه پر غصه احکام و نحوه ابلاغ آنها که بگذریم به قضیه اعلام نیازهای صوری قرار گرفته بر روی پایگاه سازمان امور دانشجویان می­رسیم.

ما از شما به عنوان مقام عالی وزارت و یکی از عناصر ولایی، انقلابی و با صداقت دولت می­خواهیم که با هماهنگی با روسای دانشگاه‌ها و مراکز جذب، این لیست را «راستی آزمایی» کنید. چرا سازمان امور دانشجویان باید اینگونه با اعتبار و شرافت وزارتخانه و دانشگاه‌ها و با زندگی و آینده دانشجویان بورسیه، بازی کند؟ چرا این سازمان در یک ساله اخیر، به خبرسازترین و جذاب‌ترین ارگان برای رسانه‌های ضدانقلاب و معاند تبدیل شده، اصولا چرا این سازمان باید مبدأ ظلم و فشار بر دانشجویان  بورسیه باشد؟ در صورتیکه انتظار است سازمان امور دانشجویان در جهت حمایت از دانشجویان و صیانت از آنها گام بردارد.

در حالی که سازمان امور دانشجویان، اختیارات خود را جهت تصویب مصوبات جدید مثل شرایط اختصاص اعلام شده برای بورس سال 93،  قانونی می­داند، چرا همین اختیارات را از مسئولین و دولت قبلی عملا سلب کرده و مصوبات آنها را در زمان خودشان، غیر قانونی اعلام می‌کند؟ در حالی­که قرار بود مصوبات و آیین نامه‌های دولت قبل مبنای بررسی ها باشد، چرا دانشجویان دارای اعلام نیاز در دولت قبل، هنوز حکم بورسیه خود را دریافت نکردند؟ چرا آنها باید اعلام نیاز جدید ارائه کنند؟ آیا با تحرکات گسترده منفی سازمان امور دانشجویان و چینش فعلی مدیران و مسئولین دانشگاه­ها، این دانشجویان  امکان گرفتن اعلام نیاز مجدد را دارند؟ آیا این تکلیف مالایطاق برای دانشجویان  بورسیه نیست؟

با توجه به اینکه کمیته تجدید نظر بورسیه‌ها، مشغول بررسی و سنجش صحت احکام صادره است، چرا دانشگاه­ها از باز کردن پرتال آموزشی دانشجویان، جلوگیری می­کنند و یا اجازه دفاع از رساله را به آنها نمی‌دهند؟ چرا دانشجویان بی دفاع و  بورسیه که گناهی جز گرفتن بورسیه طبق ضوابط وقت وزارت علوم ندارند، اکنون باید در موجی از اضطراب و دلهره منتظر تصمیمات دانشگاه‌ها یا سازمان امور دانشجویان، برای ادامه تحصیل باشند؟ از نظر شما گرفتن تعهدهای سنگین و مجبور کردن دانشجوی بورسیه برای امضای آن توسط دانشگاه‌ها به منظور امکان انتخاب واحد در نیمسال تحصیلی جدید، اقدامی اخلاقی و قانونی است؟ مگر این دانشجویان پیش از این تعهدات چند ده میلیونی به وزارت علوم نداده اند؟ آیا سازمان امور دانشجویان و دانشگاه‌ها برای این آزارهای گسترده و تصمیمات زجر آور، مجوز قانونی و یا حجت شرعی دارد؟

علاوه بر تمامی رنج‌ها و صدمات روحی و هزینه‌های مادی و معنوی تحمیل شده بر کشور عزیزمان و دانشجویان بورسیه و شاهد و ایثارگر و خانواده‌های آنها در یکسال گذشته، به قضیه تبدیل وضعیت دانش آموختگان بورسیه و مربیان در دانشگاه‌ها می‌پردازیم. در چند ماه اخیر چه اتفاق خاصی روی داده‌است که بسیاری از دانش آموختگان بورسیه و مربیان دانشگاه‌ها که اعلام نیاز و حکم بورسیه داشته­اند و یا اعضای هیات علمی پیمانی که چندین سال در دانشگاه مشغول بکار بوده اند و از تمامی فیلترهای سازمان دانشجویان و دانشگاه ها  گذشته اند، با "عدم نیاز" هیات جذب دانشگاه‌ها مواجه شدند؟ آیا باورکردنی است که با تغییر مدیران دانشگاه‌ها، نیاز دانشگاه‌ها و گروه‌های تخصصی هم تغییر کند؟ آیا می‌توان باور داشت که چنین وضعیتی به صورت اتفاقی ایجاد شده باشد؟ هدف از ایجاد این همه سد در مسیر دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه که از ناب­ترین و نخبه ترین نیروهای علمی انقلاب و دانشگاه‌ها هستند، چیست؟ کدام وجدان بیدار و روح حقیقت جویی می پذیرد که ایجاد این حجم از مشکلات و معضلات برای دانشجویان و فارغ التحصیلانی که هیچ گناهی نکرده و هیچ عمل غیر قانونی انجام نداده اند، انسانی است؟

جناب آقای وزیر؛

ما به عنوان دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه از شما تقاضا داریم تا با مدیریت جامع این موضوع، تدبیر لازم برای صیانت از اعتبار و حیثیت دانشجویان  بورسیه، فارغ التحصیلان، مربیان و دانشجویان بورسیه شاهد و ایثارگر به عنوان سرمایه های معنوی و آینده سازان کشور عزیزمان اعمال نموده و زمینه را برای اخذ یک تصمیم عادلانه و قانونی در رابطه با آنها فراهم آورید. امید است اقدام به موقع جنابعالی، فرصت سوءاستفاده بیشتر از این موضوع را از دشمنان، فتنه گران، معاندین انقلاب و رسانه های بیگانه سلب نماید.

از شما تقاضا داریم با توجه به روند بررسی­های کمیته تجدید نظر، به دانشگاه­ها ابلاغ کنید که امکان انتخاب واحد، ادامه تحصیل و یا احیانا دفاع از رساله را برای دانشجویان بورسیه در نیمسال تحصیلی جاری فراهم آورند. از شما صادقانه می­خواهیم که در مورد بازنگری در مورد احکام "عدم نیاز"، به خیل گسترده ای از دانشجویان، فارغ التحصیلان و مربیان، به دانشگاه ها تذکر و دستور دهید. همچنین از شما درخواست می­کنیم به عملکرد یکساله اخیر سازمان امور دانشجویان و اقدامات و تصمیمات عجیب این سازمان و تبعات آن با دیده تدبیر بنگرید. قطعا تصمیمات شجاعانه، حق طلبانه و انقلابی و عادلانه حضرتعالی و دفاع از  و صیانت از ارزشهای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی موجب جلب رضای خدا و حضرت حجت (عج) خواهد شد.»

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها