کدخبر: ۳۷۷۹٤
۱٤ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۷
چاپ

چمداني که «روحاني» به خراسان جنوبي آورد چه داشت؟

چمداني که «روحاني» به خراسان جنوبي آورد چه داشت؟

بیرجندرسا-10روزي از سفر رييس جمهور به خراسان جنوبي و هنوز بحث ها در ميان مردم و در جمع هاي خانوادگي پيرامون آنچه در اين سفر براي استان تصميم گيري شده داغ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روزنامه خراسان جنوبی، 10روزي از سفر رييس جمهور به خراسان جنوبي و وعده هايي که در بخش هاي مختلف براي توسعه استان و حل مسائل ديرينه اش از جمله دفع تبعات خشکسالي، کمبود آب شرب ،راه آهن ،رفع بيکاري و... داده شده مي گذرد اما هنوز بحث ها در ميان مردم و در جمع هاي خانوادگي و فاميلي يا در مکان هاي عمومي و... پيرامون آنچه در اين سفر براي استان تصميم گيري شده داغ است و نظرات متفاوتي درباره انتظارات مردم از اين سفر مطرح مي شود که در اين گزارش به آن مي پردازيم.

 

ضمانت اجرايي مصوبات

يکي از فرهنگيان بيرجند که خودش را مطلع از تمام تصميم هايي که در اين سفر گرفته شده مي داند با بيان اين که رييس جمهور در ديدار مردمي خود گفته است يکي از وظايف قانوني ما شنيدن و پذيرفتن انتقادها و پيشنهادهاي مردم است و براي همين به استان ها سفر مي کنيم، مي گويد: مهمترين انتقاد من از اين سفر اين است که بيشتر تصميم ها همان هايي بود که قبل از اين اخبارش اعلام شده و يا در حال پي گيري است از جمله راه آهن،بيمارستان بيرجند و... در حالي که خراسان جنوبي با عقب افتادگي هاي چندين ساله نياز به تصميم هاي قوي تر و تضمين شده اي دارد. «ابراهيمي» مي افزايد: ضمانت اجرايي طرح ها و مصوبات اين سفر هم بسيار اهميت دارد و اميدوارم هرچه زود تر به نتيجه برسد.

 

جوابگوي نياز نبود

آنچه در اين سفر مصوب شد خوب بود اما جوابگوي همه نياز استان نبود، در اين سفر اعتبار جداگانه اي براي خشکسالي اختصاص نيافت.

«مدرسي» هم با بيان اين جمله و اين که دولت در حد توان به استان کمک کرده است مي افزايد: التيام زخم کهنه خشکسالي توجه بيشتري مي خواهد که در اين سفر به طور خاص به آن پرداخته نشد، اما در مجموع سفر پر خير و برکتي براي خراسان جنوبي بود.

 

تصميمات خوبي گرفته شد

«حسين آخوندي» از کسبه بازار بيرجند است. او مي گويد اخبار و اطلاعات سفر را دنبال کردم و به نظر تصميم هاي خوبي براي استان گرفته شد البته از الان زود است که انتظار اجرايي شدن آن را داشته باشيم. او سخنراني رئيس جمهور در ديدار با خانواده هاي شهدا و جلسه توسعه و سرمايه گذاري استان را اميد بخش و مطابق با حقيقت مي داند و مي افزايد: تصميم ها کارشناسي و با پشتوانه بود.

«شمشادي» هم اميدوار است مصوبات، به ويژه آن چه براي بخش کشاورزي و تامين آب آمده است، هرچه زود تر اجرايي شود تا مردم حلاوت اين سفر را احساس کنند.

 

رئيس جمهور به روستاهاي محروم نرفت

«زر افکن» از بازاريان قديمي بيرجند هم با گلايه از اين که رييس جمهور به روستاهاي محروم و نقاطي که خشکسالي در آن بيداد مي کند سفر نکرد مي گويد: البته نبايد در اين زمان کم چنين انتظاري داشت اما مهمترين بخش از سفر رييس جمهور مي توانست همين برنامه باشد تا عمق محروميت منطقه را از نزديک ببيند.

او به مسئله آب در استان اشاره و خاطرنشان مي کند با خشکسالي هاي چند ساله تصميم عملي و مشخصي براي رفع اين مشکل گرفته نشد تا براي مثال بگوييم دو سال ديگر نتيجه مي دهد.

وي مي افزايد: براي راه آهن هم تصميم جديدي گرفته نشد. به گفته وي، مشکل اين جاست که در اين سفر ها به يک عده خاص و گروه اندکي اجازه داده مي شود حرف هايشان را بگويند و به آن ها که بايد حرف مي زدند فرصتي داده نشد. آن ها خودشان از طرف مردم مطالبي را مي گويند در حالي که حقيقت وآن چه مردم به آن نياز دارند بحث ديگري است.

 

راه آهن کليد حياتي

سفر رئيس جمهور را خوب ارزيابي مي کند و مي گويد: زماني که مسئولان به مردم سر زده و وارد يک شهر مي شوند مشکلات را از نزديک ديده و لمس مي کنند اما در سفر رئيس جمهور به استان مسائل جانبي مثبت و منفي وجود داشت که هر کدام از شهروندان و صاحب نظران در حرفه هاي مختلف نظرات متفاوتي درباره آن دارند.

اين را يک شهروند مي گويد و طرح احداث راه آهن را براي استان کليد حياتي مي داند و ادامه مي دهد: يکي از مطالبات مهم مردم ايجاد خط راه آهن بود که در سفر اخير به اين نکته مثبت توجه ويژه اي از سوي مسئولان کشوري شد.

وي تصريح مي کند: يکي ديگر از طرح هاي مثبت اين سفر، ايمن سازي جاده ها و دو بانده سازي آن ها بود که رفع مشکلات در اين زمينه کاهش تصادفات جاده اي را در پي دارد.

اما او به عنوان يک شهروند همانند ديگران درخواست مهمي را از رئيس جمهور براي رفع مشکل خشکسالي استان داشته است که به آن پرداخته نشده است.

وي مي گويد: اين سفر دستاوردهاي خوبي به همراه داشت اما هيچ اشاره اي به مسئله خشکسالي و کمبود آب در اين منطقه نشد و رئيس جمهور مي توانست بررسي بيشتري در اين زمينه که مهم ترين خواسته مردم در دولت هاي قبلي نيز بود انجام دهد.

 

خوشحالي از اقدام براي گازکشي نهبندان

جوان نهبنداني به حضور معاون توسعه روستايي و مناطق محروم دفتر رياست جمهوري در سفر اخير «روحاني» در شهرستان خود اشاره مي کند و مي گويد: نهبندان يکي از محروم ترين شهرستان هاي خراسان جنوبي است که اميدواريم حضور معاون رئيس جمهور در رابطه با مناطق محروم در نهبندان دستاوردهاي خوبي براي شهرستان داشته باشد. وي تصريح مي کند: در حالي که بسياري از روستاها و شهرستان ها در استان گازکشي شده است اما مردم نهبندان از اين نعمت بي بهره هستند و با وجود وعده چند ساله مسئولان اقدامي در نهبندان انجام نشده است.

وي با تشکر از رئيس جمهور براي گازرساني به نهبندان تصريح مي کند: از مسئولان استاني مي خواهم با توجه به دستور ايشان در مورد گازرساني به نهبندان سريع تر اقدام لازم را انجام دهند تا مردم برکات سفر را به خوبي حس کنند.

وي با اشاره به اين که خبر دو بانده شدن جاده نهبندان- بيرجند براي مردم مسرت بخش بود ادامه مي دهد: چند سال است که اجراي اين پروژه آغاز شده است اما قبلا به دست فراموشي سپرده شده بود.

 

مشکل آب استان، همچنان باقي ماند

او نيز که مانند بيشتر هم استاني ها اخبار سفر رئيس جمهوري را از طريق رسانه هاي گروهي پيگيري کرده است، مي گويد: اميدوارم که اين سفر براي استان پرخير و برکت باشد و تمام مصوباتي که به آن اشاره شد اجرايي شود.

«خسروي» ادامه مي دهد: خبر برنامه ريزي براي احداث خط راه آهن بسيار مسرت بخش بود اما در مورد مشکل کم آبي در استان با اين که رئيس جمهور اشاره اي به آن کرد اما دقيقا مشخص نشد که قرار است چه اقداماتي براي رفع آن انجام شود. به گفته وي موضوعاتي کلي براي رفع کم آبي توسط دکتر «روحاني» مطرح شد.

 

اشاره اي به مطالبات قشر ضعيف جامعه نشد

شهروند ديگري با گلايه از اين که با وجود تماس هاي زياد با سامانه 111 نتوانسته است درخواست خود را بيان کند مي گويد: ايجاد اين سامانه پيشنهاد بهتري بود تا اين که مردم بخواهند نامه را به دست مسئولان کشوري برسانند اما با وجود تماس هاي مکرر موفق به برقراري ارتباط با اين سامانه نشدم و نتوانستم مشکل خود را بيان کنم.

او ادامه مي دهد: مصوباتي که توسط رئيس جمهور بيان شد مشکلات کلي استان بود که رفع هر کدام از آن ها مي تواند توسعه استان را در پي داشته باشد اما اقشار ضعيف و کارگر جامعه مطالبات ديگري از رئيس جمهور دارند که به آن ها اشاره نشد.

وي که کارگر ساختمان است مي افزايد: ايجاد اشتغال يکي از مطالبات مردم به ويژه جوانان است که بهتر بود رئيس جمهور مصوبه اي را در اين زمينه به صورت ويژه براي استان محروم با درآمد پايين مردم مطرح مي کرد.

 

مردم بايد از دولت ها انتقاد کنند

دولت‌ها روي کار مي‌آيند و کنار مي‌روند، اما اين مردم هستند که بايد به طور دائمي همواره در صحنه‌ها بايستند و تا پايان کار دولت‌ها بر آن‌ها نظارت و آن‌ها را هدايت کنند.

اين جملات رييس جمهور است وقتي در جمع گرم و پر شور مردم خراسان جنوبي در استاديوم آزادي سخنراني مي کرد. حجت الاسلام والمسلمين «حسن روحاني» افزود: مردم بايد از دولت ‌ها انتقاد کنند و به آن ‌ها راه حل ارائه دهند؛ چراکه دولت‌ها نيز ممکن است اشتباه کنند، چنان‌چه ما اشتباه کنيم و به ما بگويند که ما اشتباه کرده‌ايم بايد اين موضوع را بپذيريم.

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.