کدخبر: ۳۷٤۹٤
۰۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۲
چاپ

روحانی در جمع فعا لان اقتصادی خراسان جنوبی/

انحصار و رانت یکی از مشکلات اقتصاد کشور است / تنها با شعارنمی توان مشکلات را حل کرد

انحصار و رانت یکی از مشکلات اقتصاد کشور است / تنها با شعارنمی توان مشکلات را حل کرد

بیرجندرسا-رئیس جمهور گفت: هرچیزی را نمی توان با شعار حل کرد بلکه شعارمتکی بر برنامه ریزی و آینده نگری خوب است نه اینکه شعار تنها برای گرم کردن مجالس باشد لذا باید با برنامه ریزی مشکلات را حل کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی دقایقی قبل در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی اظهار کرد: باید به یک نقطه ای برسیم که تولید گر منتظر دولت نباشد و دولت منتظر فعالیت تولید گر باشد.

  وی  با بیان اینکه جایگاه تولید دچار مشکل شده و با پند  و نصیحت درست نمی شود،گفت: امروز تولید موانع و مشکلاتی دارد اما اگر تولید نتواند در بازار مصرف جایگاهی پیدا کند کار سازنخواهد بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید چرخه تولید را طوری به حرکت درآوریم که هم مشوق و هم باعث گسترش فعالیت های این چرخه باشد.

وی عنوان کرد: در گذشته دو حالت داشتیم،  نفت را  زیاد می فروختیم و بازار را با جنس وارداتی اداره می کردیم که سبب مشکلات تولید کننده داخلی شده بود.

روحانی عنوان کرد: صادرات تنها تولید یک جنس نیست شرايط  صادرات نبايد انحصاري باشد بلكه بايد آزاد باشد.

وی با تاکید براینکه  باید بازار خود را فتح کنیم عنوان کرد: باید بازار را فتح کرد، فتح اذهان و افکار همان فتح بازار اقتصادی است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در صادرات نه بلدند و نه طرف دارند، گفت: صادرات تنها این نیست که جنسی را تولید کنید بلکه باید آن را فتح کنید و فاتح افکار و بازار اقتصادی باشید.

روحانی با بیان اینکه فتح بازار جهان امروز برای ما مهم است،اضافه کرد: اگر تولید به داخل اختصاص یابد راه درست خود را پیدا نمی کند.
وی تصریح کرد: دنیای امروز دنیای رقابت است و اقتصاد زمانی پا می گیرد که در یک شرایط آزاد پا گیرد.

وی افزود: تصور اینکه صاحب کشور دولت است درست نبوده بلکه مردم هستند و دولت خادم مردم بوده و اگر نباشند خائن به مردم خواهندبود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاهها باید درعمل بپذیرند صاحب کشور مردم هستند،گفت: ما در دوران گذار هستيم و هنوز به نقطه مطلوب نرسيده ایم و نقطه مطلوب این است که حداقل کار را دولت و حداکثر کار را مردم انجام دهند که هنوز این شرایط فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه مردم باید نظارت و هدایت دولت را برعهده داشته ودر مواقعی که لازم باشد انتقاد کرده و راه حل بدهند، گفت:یکی از فلسفه های سفر به استانها شنیدن صداهای مردمی با شرایط مختلف است.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت باید زیرساخت ها و وظایف قانونی خود را باید به خوبی انجام دهد بیان داشت:ایجاد فضای امنیت و ثبات جامعه به عهده ی دولت است که باید به خوبی این وظیفه را انجام دهد.

وی افزود: در کشور روزهایی برمردم گذشته که ثبات نبوده و همه چیز بالا و پایین می‌شد و مثلا نرخ ارز شدید در نوسان بود.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز کشاورزی سنتی نمی تواند به ما سود بدهد و باید با تکنولوژی روز  پیش برویم تا از شرایط جهانی عقب نیفتیم

وی خطاب به سرمایه‌گذاران و مردم گفت: شما به دولت اعتماد کردید که معتقدید دولت یازدهم دولتی نیست که در خواب تصمیم بگیرد و با کارشناس مشورت وصحبت می کند.

روحانی با بیان اینکه اگر اشتباه کنیم برمی گردیم و باصراحت به آن اقرار می کگفت:نیم  انسان جایز الخطا است و معصومین در تاریخ معدودند و لذا برای اینکه ثبات ایجاد کنیم به همه کارآفرینان گفتیم تا تورم را به صوت مستمر کاهش دهند.

وی گفت: دولت می داند کاهش تورم کار سختی است اما استمرار آن سخت تر است.

روحانی با بیان اینکه اگر اشتباه کنیم برمی گردیم و باصراحت به آن اقرار می کنیم زیرا انسان جایز الخطا است و معصومین در تاریخ معدودند و  لذا باید برای اینکه ثبات ایجاد کنیم به همه کارآفرینان گفتیم تا تورم را به صوت مستمر کاهش دهند.

وی گفت: دولت می داند کاهش تورم کار سختی است اما پایین آوردن تورم سخت و استمرار آن سخت تر است.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید تقسیم کار علمی کنیم و آن را درست انجام دهیم که با توکل با خدا در تورم کار را دولت ایجاد و ادامه می دهیم.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه انتقادات فراوانی به دولت شده است، اظهارکرد: اما بنای دولت بر کاهش تورم بوده و با مشورت های فراوان به این نتیجه رسیده ایم تورم را کاهش دهیم.

روحانی با بیان اینکه طبق برنامه قول داده بودیم در سال 93 رکود را مهار و به سمت رونق برویم،عنوان کرد: بر اساس  آمار و ارقام بانک مرکزی  در سه ماهه اول محاسبات اقتصادی ما نشان می دهد نسبت به سال 92 رشد بالای 4.4 درصد داشته ایم.

وی با بیان اینکه در سه ماهه دوم نیز همین روال بوده است، بیان کرد: در شش ماهه امسال در مقایسه با پارسال چهار درصد رشد داشته ایم که داشتن دو فصل پشت سر هم رشد نشان  از رونق وپیشرفت دارد.

دکتر روحانی گفت: پیش بینی می شود امسال تا پایان سال رشد مثبت داشته باشیم که همین گونه بوده است.

وی با بیان اینکه دولت از آغاز کار خود به مردم قول داده تورم ورکود را پایین بیاورد تصریح کرد: دولت به این قول در حد توان خود عمل کرده و آن را ادامه می دهد.

دکتر روحانی گفت : بنای دولت گسترش روابط اقتصادی با دنیا چه در صادرات و چه  در واردات است.

  وی ضمن اشاره به اینکه  هیچ کشوری در دنیا پیدا نمی کنید که با انزوا توانسته باشد به توسعه برسد افزود:خودکفایی بسیار خوب است اما بعضی چیزها زمان می برد و هیچ کشوری نیست که بگوید در همه چیز خودکفا است.

رئیس جمهور بیان کرد: هرچیزی را نمی توان با شعار حل کرد بلکه شعارمتکی بر برنامه ریزی و آینده نگری خوب است نه اینکه شعار تنها برای گرم کردن مجالس باشد لذا باید با برنامه ریزی مشکلات را حل کرد.

دکتر روحانی افزود: این کشور و استان متعلق به ماست و  باید مشکلات را حل و  تمام توانمان را به کار گیریم و از دانش و تجربه خود در راستای توسعه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ریل می تواند خیلی به کشور کمک کند که در این استان برنامه ای برای راه آهن انجام داده ایم ریل و راه آهن مهم است و حمل و نقل باید به آن متکی شود.

روحانی عنوان کرد: اتصال راه آهن از چابهار به زاهدان و بیرجند در دستور کار قرار دارد و این سبب اتصال کشور از  جنوب به شمال می شود.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد فضای آرام در کشور هستیم خاطر نشان کرد:  با جنگ و درگیری نمی توان اقتصاد را درست کرد و ما نمی گذاریم فضای کشور ناآرام شود.

دکتر روحانی بیان کرد: همه باید همدیگر را به نهی از منکر دعوت کنیم اما اینکه یک عده ای بخواهند بقیه  را اصلاح کنند درست نبوده و دولت نمی گذارد وبا آنان برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه  همه ی ما  باید فضای سالم فرهنگی را ایجاد کنیم و هیچ کس نباید خود را برتر بداند گفت: همه باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشند و عده ای فکر نکنند که آنها از همه برترند بلکه ما همه ایرانی و مسلمانیم و باید به هم کمک کنیم.

 روحانی گفت: فضا باید اسلامی و انسانی باشد و همه بدانند در مملکت فقط قانون اجرا می شود.

وی ضمن اشاره به کویری بودن  خراسان جنوبی اظهار کرد: هرچند این استان کویری، بی آب و خشکسال است اما مردم همین استان علی رغم خشکسالی پی در پی  استعدادهای فراوانی داشته و در بسیاری از محصولات صادرکننده هستند.

دکتر روحانی به زعفران، زرشک، عناب و انار، داروهای گیاهی، معادن و از همه مهمتر سرمایه انسانی قوی استان اشاره کرد و افزود: خدا به شما اراده قوی و توان علمی داده و از سرزمین شما صاحب نظرانی بلند شده اند که باید از این نعمت‌ها استفاده کرد.

وی گفت: باید سرمایه گذاران را به استان دعوت کنیم که این خود امر به معروف است و نباید بگذاریم که نیروهای خوب از استان بیرون بروند که نهی از منکر بوده و باید همدیگر را به آبادانی استان دعوت کنیم.

رئیس جمهور گفت: خراسان جنوبی استانی مرزی است اما همیشه افغانستان نا امن نمی ماند و باید همسایه خود را به مسیر و کار درست هدایت کنیم که در این زمینه شما تلاش کنید و دولت نیز تلاش خود را می کند.

وی بیان کرد: بانکها نیز برای حضور در زمینه های مختلف سرمایه گذاری تلاش کنند و و باید بانکها را از بنگاه داری نهی کنیم تا آنها پول خود را در اختیار افراد کارآفرین بگذارند.

روحانی عنوان کرد: امروز شرایط رونق در کشور آغاز شده که باید این رونق به رونق مستمر،  و توسعه پایدار تبدیل شود که این کار با تلاش و حرکت و عنایات الهی میسر است.

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.