کدخبر: ۳۷٤۰۰
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۳
چاپ

در آستانه سفر دولت به خراسان جنوبی

بلاتکلیفی طرح انتقال آب به خراسان جنوبی نیازمند تدبیر دولت است

بلاتکلیفی طرح انتقال آب به خراسان جنوبی نیازمند تدبیر دولت است

بیرجندرسا- وعده طرح انتقال آب به خراسان جنوبی درحالی 10 ساله شده که هنوز بلاتکلیفی در اجرای این طرح وجود دارد و امید است در جریان سفر رئیس جمهور در زمینه اجرای این طرح تدبیر اساسی اندیشیده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از مهر, طی چند سال گذشته موضوع تأمین و انتقال آب به خراسان جنوبی از سد دوستی و همچنین دریای خزر و دریای عمان همواره در نشست‌های مختلف از سوی مسئولان و نمایندگان مردم درمجلس اعلام شده است، اما گزارش‌های رسمی‌و میدانی نشان می‌دهد آینده معلومی پیش روی این طرح وجود ندارد.

درحال حاضر طرح انتقال آب به خراسان جنوبی به گفته مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی از سد دوستی مشهد دنبال می شود که تاکنون درزمینه اجرای فازاول مطالعات طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد حدود 700 میلیون تومان اعتبارهزینه شده وهم اکنون فاز دوم مطالعات و اجرای این طرح با اعتبار سه میلیارد تومان در دستورکارگرفته است.

تاکنون درمورد طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد مباحث موافق و مخالف زیادی مطرح شده  در حالی مسئولان استان خراسان جنوبی طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد را مؤثرترین راه نجات بحران آبی این استان می دانند که کارشناسان بر این باور هستند به دلیل عدم واقع بینی، این طرح نه تنها مشکل خراسان جنوبی را حل نمی کند بلکه تنها هدر رفت هزینه است.

به باور بسیاری از کارشناسان می توان در یک کلام مشکل اصلی این طرح را عدم شفافیت مسئولان و مدیرانی دانست که تلاش بی وقفه برای اجرای شتابزده این طرح دارند.

در حال حاضر مردم خراسان جنوبی در زمینه اجرای طرح انتقال آب به خراسان جنوبی چشم انتظار تدبیر دولت تدبیر و امید است که با  توجه ویژه خود به این استان محروم طرح اساسی  برای این استان بیندیشد.

 موضوع انتقال آب به حوزه شرق کشور تا استیضاح وزیر نیرو دنبال می شود

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی چندی در گفتگو با مهر اظهارکرد: هم اکنون طرح انتقال آب به خراسان جنوبی در بلاتکلیفی به سر می برد که  دراین رابطه غیر از حرف چیزی دیگری از وزیر نیرو نشنیده ایم.

حجت الاسلام سید محمدباقرعبادی با بیان اینکه ما در زمینه طرح انتقال آب به خراسان جنوبی از دست وزیر نیرو دلخور و ناراحت هستیم، گفت: وزارت نیرو برنامه روشن و مشخصی برای انتقال آب به خراسان جنوبی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر بلاتکلیفی انتقال آب به خراسان جنوبی و استان های حوزه شرق کشور ادامه داشته باشد نمایندگان این حوزه برای استیضاح وزیر نیرو اقدام خواهند کرد که انتظار ما از دولت این است که نگویید چرا اینگونه اقدامی صورت گرفته است.

تکلیف انتقال آب به خراسان جنوبی در جریان سفر هیئت دولت روشن شود

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: درحال حاضر 95 درصد روستاهای خراسان جنوبی با کمبود آب مواجه هستند که خشکسالی های اخیر باعث کاهش آب سفره های زیرزمینی استان شده است.

حجت الاسلام عبادی اظهارکرد: خراسان جنوبی دورترین نقطه به منابع آبی در کشور است که با توجه به اینکه این استان از یک جایگاه استراتژیک برخوردار است رفع این مشکل باید مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید قرار گیرد.

انتظار مردم در آستانه سفرهیئت دولت به استان رفع مشکلات آبی استان و بخصوص روشن شدن طرح انتقال آب به این استان محروم است وی به اهمیت موضوع آب برای تقویت مرزها اشاره کرد و افزود: آب برخی از روستاهای استان به خصوص روستاهای مرزنشین که به لحاظ استراتژیک و امنیتی از اهمیت بالایی برخوردارند با تانکر تامین می شود و این موضوع نیازمند اقدامات جدی و عملیاتی از سوی دولت است.

وی تصریح کرد: انتظار مردم خراسان جنوبی در آستانه سفر هیئت دولت به استان رفع مشکلات آبی استان و بخصوص روشن شدن طرح انتقال آب به این استان محروم است.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در پایان یادآورشد: راهکار برون رفت از بحران کم آبی مدیریت صحیح در مصرف سفره های آبی، مکانیزه شدن صنعت آبیاری، کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب شرب است.

بحران آب در خراسان جنوبی/ 50 درصد دشت های استان ممنوعه و بحرانی

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی درگفتگو با مهر، با بیان اینکه پیگیراعتبار برای مطالعه و اجرای فاز دوم انتقال آب از سد دوستی مشهد هستیم، افزود: با برگزاری جلساتی با مسئولان استانی موافقت 40 میلیون مترمکعب آب از خط دوم یزد برای شهرستان طبس اخذ شده است.

حسین امامی تامین آب از سایر حوزه های کشور را از درخواست های اصلی مردم خراسان جنوبی از رئیس جمهور عنوان کرد و بیان داشت: درحال حاضر خراسان جنوبی با بحران آب مواجه است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 185میلیون مترمکعب اضافه برداشت از سفره های زیرزمینی داریم، گفت: بیش از 50 درصد دشت های خراسان جنوبی ممنوعه و بحرانی است که این دشت ها بیشتر درمناطق تمرکز جمعیت وجود دارد.

انتقال آب از سد دوستی برنامه میان مدت برای تامین آب استمدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی عنوان کرد: دربرنامه تامین آب میان مدت استان، انتقال آب از سد دوستی مشهد و خط دوم یزد دنبال می شود و دربرنامه تامین آب بلند مدت استان انتقال آب از دریای عمان در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: برای مطالعات طرح انتقال آب به خراسان جنوبی پنج میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و همچنین برای اجرای طرح انتقال آب از این حوزه حدود سه میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

مصرف 92 درصد آب استان در بخش کشاورزی و راندمان 30 درصدی

امامی با انتقاد بر اینکه 17 سال خشکسالی منابع آبی زیرزمین استان را مورد تهدید قرار داده است، تصریح کرد:  در حال حاضر 92 درصد آب استان  دربخش کشاورزی هزینه می شود که راندمان آب در بخش کشاورزی خراسان جنوبی 30 درصد است.

وی افزود: باید دربخش کشاورزی تلاش شود که با کمترین هدرفت آب بیشترین بهره برداری دراین بخش را داشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی عنوان کرد: مهمترین مشکل ما در بخش شرب فرسوده بودن بیش از 30 درصد شبکه های آبرسانی استان است که بیشترین آب در بخش  شبکه های  توزیع هدرمی شود.

 وی با اشاره به مشکلات کمبود اعتبارسد سیاهو سربیشه گفت: برای تکمیل این سد 15 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز داریم که با این تامین اعتبار این سد درسال آینده به بهره برداری می رسد.

امامی تصریح کرد: سد زره شهرستان درمیان نیز برای احداث شبکه به هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم مصرف آب دراستان مدیریت شود، گفت:با این اقدم کسری مخازن آب استان از محل مدیریت منابع آب تامین خواهد شد.

نیازهفت میلیارد تومانی برای باروری ابرها در خراسان جنوبی

مدیرعامل آب منطقه ای به میزان آب تخصیصی از سد دوستی مشهد اشاره کرد و گفت: در سالهای عادی میانگین 120 میلیون مترمکعب و در سالهای خشکسالی 67 میلیون مترمکعب آب از سد دوستی مشهد برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص باروی ابرها دراستان نیزگفت: درزمینه باروی ابرها در استان منتظر تامین اعتبارهستیم که درصورت تامین هفت میلیارد تومان اعتبار، عملیات باروری ابرها دراستان انجام می شود.

امامی اظهار کرد: به دلیل عدم زیرساخت های مناسب دراستان عملیات باروری ابرها در خراسان جنوبی باید ازطریق ژنراتورهای زمینی انجام شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت های باروی ابرها در استان ضعیف است، افزود: باروری ابرها در ارتفاعات خراسان جنوبی که از میانگین بارش بالای 200 میلیمتر برخوردار است موفق خواهد بود و تاکنون در استان مشابه خراسان جنوبی مانند استان یزد در زمینه باروری ابرها نتیجه خوبی حاصل شده است.

مهمترین انتظار کلان و استراتژیک خراسان جنوبی که نباید مورد بی توجهی مسئولان قرارگیرد بحران آب در این استان  کویری و محروم  به عنوان سومین استان پهناور کشور است چرا که درحال حاضر به دلیل 17 سال خشکسالی و کمبود آب زنگ خطر مهاجرت از روستا های به شهرهای استان به صدا درآمده است که این عامل برای استان خراسان جنوبی که 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد تهدیدی جدی محسوب می شود.

 در این رابطه انتظار از رئیس جمهور و هیئت دولت این است که به صورت ویژه کارگروهی با حضورنمایندگان دولت به منظور پیگیری مسئله بحران آب دراستان تشکیل و در این رابطه پیگیری مصوبات این کارگروه  عملی و به اطلاع مردم استان رسیده شود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.