کدخبر: ۳۷۱۹٤
۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱٤
چاپ

راهبردهای رهبر فرزانه انقلاب در زمینه امر به معروف و نهی از منکر؛

مردم شرعاً موظف به برخورد فیزیکی با منکر نیستند/ در نهی از منکر اگر برخورد فیزیکی لازم باشد کار حکومت است نه مردم

بیرجندرسا- مردم جامعه در امر به معروف و نهی از منکر شرعاً به هیچ وجه موظف به برخورد فیزیکی با منکر نیستند. شما فقط موظف به گفتن هستید. به هرحال در نهی از منکر اگر برخورد فیزیکی لازم باشد کار حکومت است نه کار مردم.

مردم شرعاً موظف به برخورد فیزیکی با منکر نیستند/ در نهی از منکر اگر برخورد فیزیکی لازم باشد کار حکومت است نه مردم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از دانا, امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود حتی از جهاد بالاتر است و اساس جهاد را این فریضه استوار می‌کند اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیست و ما در مقابل آن چه وظیفه‌ای داریم در آیات و روایات به صراحت بیان شده است. 
امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است و باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند.   

با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و توجه ویژه به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این پس در صفحه حقوقی قضایی، دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را در مورد این فریضه دینی مرور می‌کنیم.

*نمی‌گویید، خیال می‌کنید نمی‌شود 

مقام معظم رهبری در تاریخ 22 اردیبهشت 1377 در مراسم پرسش و پاسخ دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه فرهنگی، اقدام انقلابی را صلاح می‌دانید؟ به عبارت دیگر، در زمینه فسق و فجور آیا برخورد فیزیکی را در مواردی که مسئولان کوتاه آمده و به وظیفه خود عمل نمی‌کنند صلاح می‌دانید بیان کردند: نه. شما شرعا به هیچ وجه موظف به برخورد فیزیکی با منکر نیستید.   

شما فقط موظف به گفتن هستید. شما چکار دارید؛ حرف خود را بگویید. شما نمی‌گویید، خیال می‌کنید که اگر بگویید نمی‌شود امتحان کنید، بگویید؛ بارها هم بگویید. البته یک نفر بگوید، معلوم است که اثر نمی‌کند دیگران را وادار کنید بگویند.   
  
خود گفتن اثرش به مراتب از مشت بیشتر است حتی گاهی از اخم هم اثرش بیشتر است با اینکه اخم اثر سازنده دارد و مثل مشت نیست به هرحال در نهی از منکر اگر برخورد فیزیکی لازم باشد کار حکومت است نه کار مردم.   

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.