کدخبر: ۳٦٤۹۵
۰۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۵
چاپ

نوفرستی:

خشکسالی ۳۰ درصد منابع آبی استان را دچار آسیب کرده است

بیرجندرسا-مدیر سابق جهاد کشاورزی بیرجند گفت: ۳۵ درصد قنوات بیرجند بر اثر خشکسالی‌های چندین ساله در مرز خشک شدن قرار گرفته است.

خشکسالی ۳۰ درصد منابع آبی استان را دچار آسیب کرده است

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا مهدی نوفرستی در مراسم معارفه مدیر جدید جهاد کشاورزی بیرجند اظهارکرد: خشکسالی بالغ بر ۳۰ درصد منابع آبی استان را دچار آسیب کرده است.

وی با بیان اینکه مهمترین منبع آبی شهرستان قنوات است، افزود: متاسفانه به سبب خشکسالی ۳۵ درصد قنوات بیرجند در مرز خشک شدن قرار گرفته است.

نوفرستی از اختصاص ۸۰ درصد اعتبارات تملک و دارایی جهاد‌کشاورزی بیرجند به امور زیربنایی خبر داد و گفت: ۸۰ درصد اعتبارات این مدیریت در سال جاری به امور زیربنایی بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

نوفرستی افزود: همچنین در سال جاری ۱۵ هزار میلیون ریال اعتبار برای بخش کشاورزی این شهرستان مصوب شده که تاکنون ۵۰ درصد آن اختصاص یافته است.

مدیر سابق جهاد کشاورزی بیرجند تصریح کرد: میانگین‌های توسعه بخش کشاورزی با پتانسیل‌های موجود در این بخش فاصله زیادی دارد.

نوفرستی بر کاهش این فاصله‌ها تاکید کرد و افزود: طی دو سال گذشته آموزش‌های موثری با محوریت محصولات مزیت‌دار مانند زرشک، زعفران، عناب و پسته با همکاری بخش آموزش ترویجی انجام شده است.

نوفرستی با بیان اینکه طی سه سال گذشته در بخش عمرانی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: احیاء و مرمت ۷۰ رشته قنات، اجرای طرح انتقال آب به حجم ۵۹.۹ کیلومتر، احداث ۷۵ باب استخر ذخیره آب، تسطیح ۱۱۵ هکتار، احداث یک‌کیلومتر جاده بین مزارع، هرس و کف‌بری درختان آلوده به چوبخوار در سطح ۱۱ هزار و ۲۰۰ اصله، آبیاری تحت فشار ۲۵۱.۳ هکتار، آبیاری کم فشار ۴۰ هکتار، توسعه باغات مستعد شهرستان در سطح ۶۵۳ هکتار و آبرسانی سیار به دام و باغات در سطح ۲۰ هزار و ۳۰۴ مترمکعب از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

وی همچنین بیان کرد: طی این مدت هشت صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی تشکیل و ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر روز از کلاس‌های آموزشی و ترویجی بخش کشاورزی شهرستان بهره‌مند شده‌اند.

نوفرستی بیان کرد: کارخانه بسته‌بندی عسل و تولید عاج موم نیز برای نخستین‌بار در سطح استان در بیرجند با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ تن راه‌اندازی شده است.

وی به تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با ۴۱ بهره‌بردار روستایی، ۱۸ تشکل بخش کشاورزی و تشکیل شرکت سهامی زراعی علوفه‌کاران مهر با عضویت ۹۱ بهره‌بردار مستقل برای استفاده از پساب فاضلاب در سطح ۱۲۰ هکتار نیز طی سه سال گذشته در این مدیریت اشاره کرد.

مدیر سابق جهاد کشاورزی بیرجند گفت: طی سه سال گذشته ۳۸۲ مجوز مشاغل خانگی و ۶۸ فقره مجوز ایجاد بارگاه‌های زرشک صادر شده است.

نوفرستی به تسهیلات ارائه شده نیز اشاره و بیان کرد: تسهیلات طرح توسعه کشاورزی به مبلغ ۱۹ میلیارد تومان در قالب ۵۶۸ طرح با اشتغال ۴۰۰ نفر به افراد متقاضی اعطا شده است.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات از محل مشاغل خانگی به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در قالب ۱۰۹ طرح و اعطای تسهیلات از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری به مبلغ ۵۶۰ میلیون تومان در قالب ۲۸۶ طرح، اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی به مبلغ ۲۶ میلیارد تومان در قالب ۲۳ طرح با اشتغال ۱۶۵ نفر، اعطای تسهیلات از محل اعتبارات حوادث به مبلغ یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در قالب ۳۰۷ طرح، اعطای تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب ۲۴۳ طرح، از دیگر اقدامات این مدیریت بوده است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها