کدخبر: ۳۵٦٦٤
۰٦ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۰
چاپ

بدون استفاده از مواد شیمیایی صورت گرفت

ساخت «کرم ضد لک روشن‌کننده» از عصاره شیرین‌بیان توسط محققان ایرانی

بیرجندرسا-محققان کشورمان موفق شدند با استفاده از پودر و عصاره ریشه گیاه شیرین‌بیان «کرم ضد لک و روشن کننده» بدون افزودن مواد شیمیایی تولید کنند.

ساخت «کرم ضد لک روشن‌کننده» از عصاره شیرین‌بیان توسط محققان ایرانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا،  شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است که ریشه آن لیست بلند بالایی از کاربردهای ثابت شده را دارد و شاید یکی از گیاهان دارویی باشد که بیشترین بررسی بر روی آن صورت گرفته است.

این گیاه برای رفع بسیاری از بیماری‌ها از جمله آسم، ناراحتی پای ورزشکاران، طاسی، بوی بد بدن، آماس کیسه‌های مفصلی، آفت دهان، خستگی مزمن، افسردگی، سرماخوردگی و آنفولانزا، سرفه، شوره سر، نفخ، ورم و التهاب لثه، پوسیدگی دندان، نقرس، سوزش قلب یا معده، عفونت ویروسی، عفونت قارچی، زخم معده، مشکلات کبدی و... به کار می‌رود.

دکتر پژمان پورمحمدی، مجری طرح ساخت کرم شیرین‌بیان ضد لک و متخصص گیاه درمانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روزانه پوست انسان در معرض انواع آسیب‌های محیطی از جمله آلودگی هوا، اشعه‌های مضر نور خورشید و .. قرار دارد که یکی از تظاهرات آنها به وجود آمدن لک‌های پوستی است، تصریح کرد:‌ از شایع‌ترین لک‌های پوستی قهوه‌ای می‌توان به لک‌های جای جوش (آکنه)، لکه‌های قهوه‌ای یکدست مثل لکه‌های پیری که به دنبال تابش آفتاب روی پوست جوانان به وجود می‌آید، لکه‌هایی در اثر افزایش سن، لکه‌های دوران بارداری، کک و مک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه لک‌های قهوه‌ای از تجمع رنگ‌دانه‌ها در پوست به وجود می‌آید، گفت: کرم شیرین بیان با مهار آنزیم تولید کننده این رنگ‌دانه‌ها، باعث کاهش تولید و پراکنده شدن رنگ‌دانه‌ها می‌شود که این اثر به از بین رفتن لک و روشن شدن پوست منجر می‌شود.

این محقق با بیان این که کرم ضد لک و روشن کننده شیرین بیان ترنجان با قابلیت مصارف عمومی و اختصاصی از پودر و عصاره ریشه گیاه شیرین بیان گرفته شده است، تصریح کرد: از جمله اثرات اختصاصی این کرم شامل اثرضد لک، روشن‌کننده، ضدآفتاب، ضد التهابی است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد:‌ آنچه باعث اثربخشی کرم شیرین بیان بر روی آکنه‌ها می‌شود، اثر ضد میکروبی و ضد التهابی آن است که این خاصیت باعث می‌شود این کرم در موارد التهابی همچون التهابات ناشی از آفتاب سوختگی، التهابات ناشی از لیزر درمانی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجری طرح ساخت کرم شیرین‌بیان ضد لک ترنجان با تاکید بر این که هیچ ماده موثری به جز گیاه شیرین بیان در این کرم مورد استفاده قرار نگرفته است، تصریح کرد: در واقع یک پایه کرم و محصول شیرین بیان در این کرم مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی،‌ ماندگاری اثر این کرم بسیار بیشتر از کرم‌هایی است که ماده‌ی شیمیایی دارند و ممکن است آثار لک تا سالها باز نگردد. اما اثرگذاری آن کمی بیشتر از سایر کرم‌ها و تا دو یا سه هفته به طول می‌انجامد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.